Växter för Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • helen_wigh
    • November 2005
    • 83

    Växter för Malawi?

    Hejsan!
    Det är så att jag har Malawi ciklider i mitt akvarium, och jag vill gärna ha växter i det (även om det inte finns det i deras naturliga miljö) och undrar då om någon har förslag på växter som Malawi inte äter upp?
  • Bosse.J
    • March 2004
    • 796

    #2
    anubias har jag. och det funkar alldeles utmärkt.
    Bosse.J

    Kommentar

    • pgmagnusj
      • May 2005
      • 36

      #3
      Vallisneria och Anubias brukar fungera bra. Vallisneria finns ju också naturligt i Malawi-sjön.
      Tänk på att de kan bli uppgrävda när en del av cikliderna gör iordning sina revir, så se till att förankra dem på något sätt.
      Magnus Johansson

      260 l Malawi
      54 l Tanganyika
      63 l Sällskap
      Diverse yngel/spottkar 54-160 l

      Kommentar

      • helen_wigh
        • November 2005
        • 83

        #4
        Jaha, vad bra! Då ska jag se om akvarieaffärerna häromkring har någon av dessa växter. Ja, förankring kan vara bra o tänka på, har hittat ställen till de växter jag hade innan där de inte grävde speciellt mkt.
        Tack för hjälpen!

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Anubias, Vallisneria och Javaormbunke (som också funkar med malawi) är ganska vanliga växter i affärer
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • danturion
            • October 2004
            • 329

            #6
            Ursprungligen postat av helen_wigh
            Hejsan!
            Det är så att jag har Malawi ciklider i mitt akvarium, och jag vill gärna ha växter i det (även om det inte finns det i deras naturliga miljö) och undrar då om någon har förslag på växter som Malawi inte äter upp?
            tror att du även skulle lyckas med Krinumlökar. Blir som bredbladig gigantisk Vallisneria.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av helen_wigh
              Hejsan!
              Det är så att jag har Malawi ciklider i mitt akvarium, och jag vill gärna ha växter i det (även om det inte finns det i deras naturliga miljö) och undrar då om någon har förslag på växter som Malawi inte äter upp?
              Jorå, det finns växter i Malawisjön, bl a vallisneria som pgmagnusj säger. Andra afrikanska växter är tigerlotus (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=35) och anubias.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • helen_wigh
                • November 2005
                • 83

                #8
                Jaså, då måste de inte vart någon bra bok jag läste om dem, där de stod att de var mörkt o stenigt där och att växter inte var vanligt.
                Det är bra det, växter gör det så fint!!

                Kommentar

                • santa
                  • December 2005
                  • 504

                  #9
                  Det beror på vart dom levde för det finns rätt mycket olika miljöer där dom lever sjön är ca 600km lång och 80 km bred.Så det finns både växt o sten miljö.
                  Där får du ju kolla vilka malawi du har till mina kan jag bara ha javaormbunke.
                  Min hemsida http://santanagti.mine.nu

                  Kommentar

                  • HQI
                    • November 2004
                    • 207

                    #10
                    Cryptocoryne Usteriana och Anubias!

                    Hur stort akvarium? Jag har 3 st Cr.Usteriana c:a 50 cm höga i ett 400liters, inte någon Malawi går på dessa kraftiga stjälkar. Jag har erfarenhet av Anubias också, men de drogs upp från grusen. Usterianan utvecklar ett kraftigt rotsystem med både tjockare och tunnare rötter som sprider sig åt alla håll och sitter där dom sitter. Det är faktiskt den enda växt som de varken äter eller drar upp, som jag vet. Javaormbunken flöt upp samma dag, likaså anubiasen och vallisnerian bet dom av på mitten. Ska man hà någon av de sist nämnda, så ska man se till att de växer fast ordentligt innan man släpper i "huliganerna". P.S Titta i akvariets lexikon (den lilla tjocka boken),så finns det en bra bild på Cryptocoryne Usteriana.D.S
                    HQI

                    Kommentar

                    • stegu75
                      • October 2005
                      • 41

                      #11
                      Jag har crinumlökar i mitt malawi med bl,annat röd zebra och det funkar bra men man måste förankra lökarna annars gräver dom upp dom.
                      Dom växer så det knakar,köpte två för ca,en månad sen och den största (eller längsta) är ca 70-80 cm nu.
                      MVH Stegu75


                      250 L Malawi
                      220 L Ancistrusfamilj
                      375 L Guldfisk,Guldid
                      Ca,4500 L damm på gården till Guldfiskarna,Guldidarna

                      Kommentar

                      • helen_wigh
                        • November 2005
                        • 83

                        #12
                        Mitt akvarie är på 375l. De malawi jag har är: golden, röd zebra, pseudotropheus hajomaylandi, Pseudotropheus Callainos, Melanochromis Cyaneorhabdos ( Maingano ), Pseudotropheus_socolofi och en Maylandia greshakei (tror jag, fick med den ensam när jag köpte nytt akvarie).

                        Kommentar

                        • jower
                          • December 2002
                          • 472

                          #13
                          Hittade två varianter...
                          http://www.greenstouch.com/africanlakes.htm & http://www.aquaticplantcentral.com/f...ghlight=malawi

                          Den sista länken har bilder som funkar på sida 2. Väldigt snyggt, fast mer växtkar än malawikar.

                          /Johan
                          /Johan

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av jower
                            Hittade två varianter...
                            http://www.greenstouch.com/africanlakes.htm & http://www.aquaticplantcentral.com/f...ghlight=malawi

                            Den sista länken har bilder som funkar på sida 2. Väldigt snyggt, fast mer växtkar än malawikar.

                            /Johan
                            Tycker det första är klart snyggast som malawikar. Verkligen god smak!
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Defenseman
                              • January 2007
                              • 167

                              #15
                              Ursprungligen postat av stegu75
                              Jag har crinumlökar i mitt malawi med bl,annat röd zebra och det funkar bra men man måste förankra lökarna annars gräver dom upp dom.
                              Dom växer så det knakar,köpte två för ca,en månad sen och den största (eller längsta) är ca 70-80 cm nu.
                              Vet att det är en gammal tråd men hur är det bästa sättet att "förankra" crinumlökarna?

                              /Simon
                              Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364937

                              Kommentar

                              Arbetssätt...