CO2-upplösning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    CO2-upplösning

    Hur löses egentligen CO2 upp i vatten?

    Kommer gasen att lösas upp om den befinner sig ovanför ytan i ett stängt kärl? Eller måste gasen slås sönder nere i vattnet?

    Hade exemepelvis en bubbla av CO2 helt försvunnit efter ett tag om man lett den upp genom ett jättelångt rör fylt med vatten ?

    Jag undrar pga att jag inte vet på vilket håll jag ska ha min reaktor på. Så att gasen kommer in där uppe, och sammlas där, eller så att gasen kommer in där nere och slås sönder på vägen upp, för att sedan till viss del gå rakt ut i akvariumet i småbubblor....?
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Ursprungligen postat av cactus
    Hade exemepelvis en bubbla av CO2 helt försvunnit efter ett tag om man lett den upp genom ett jättelångt rör fylt med vatten ?
    Helt klart gör den det, ju längre tid den har kontakt med vatten desto mindre blir den.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • cactus
      • July 2005
      • 278

      #3
      Men varför löser man inte upp CO2 genom att stänga in gas med vatten i så fall ? Typ en halv petflaska, öppen undertill i vattnet, som man leder in gas i....
      Akvarium:

      310 liter
      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
      PMDD
      CO2 med kontroller
      Ytterfilter 1050l/h

      Kommentar

      • Muti
        • October 2005
        • 23

        #4
        Jag har något liknande som du sa här nu. Jag har petflaska som jag har kopplat till ett pumphuvud i toppen. Längst ner har jag ett litet hål med filervadd. I den nedre delen har jag slangen med CO2. Bubblorna åker upp och ner i flaskan och får en mycket längre uppehållstid i vattnet som gör att det mesta av gasen löser sig i vattnet.

        Kommentar

        • cactus
          • July 2005
          • 278

          #5
          Okej.

          Tack för svaren.

          Jag undrar dock varför jag har bubblor i min reaktor som aldrig försvinner, om det nu är så att all co2 löses upp. Från början var reaktorn endast fylld med vatten, och sedan har jag lett in CO2 från gastub i den.

          Finns det även luft i gastubar eller varför blir det så ?
          Akvarium:

          310 liter
          3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
          PMDD
          CO2 med kontroller
          Ytterfilter 1050l/h

          Kommentar

          • cryptomarko
            • August 2005
            • 181

            #6
            Ursprungligen postat av cactus
            Jag undrar dock varför jag har bubblor i min reaktor som aldrig försvinner, om det nu är så att all co2 löses upp. Från början var reaktorn endast fylld med vatten, och sedan har jag lett in CO2 från gastub i den.
            Finns det även luft i gastubar eller varför blir det så ?
            Om inte co2 bubblan är i rörelse kan det vara svårt att lösa upp den men det är inte det jag tror är hos dai. Det finns en begränsning på hur mycket co2 som kan lösas i vattnet och om vattnet är mättat av co2 löses inte gasen upp mer. Bubblorna stannar då kvar.
            En trappstegsreaktor fungerar fiffigt genom att bubblorna löses upp under färden uppåt i trappan om du bara tillsätter lite gas. Men om du drar på med mycket co2 löses bubblorna inte upp lika mycket under färden. Då blir det på så sätt en stabil halt med co2.
            Senast redigerad av cryptomarko; 26 December 2005, 22:15.
            /Markus
            18 år

            www.cryptomarko.webb.se

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              Jag har svårigheter att få ner tillräkligt i mitt 540 så då kan vi nog skippa mättnadsteorin. Dessutom så skulle de nog märkas på fiskarna.
              Min teori är helt enkelt den att man matar på mer än vad ens reaktor/trappa klarar av att lösa upp.
              Ju större bublan blir desto mindre blir dess kontaktyta med vattnet och desto sämre upplösning.

              Kommentar

              • averater
                • March 2004
                • 381

                #8
                om ni har väldigt mycket löst gas i vattnet kommer vattnet helldre göra sig av med sin lösta gas än lösa upp ny gas. detta kan till exempel hända om man har mycket växter som ger ifrån sig mycket syre. (eller om man har mycket ytrörelse)

                med koldioxid så "kan" inte vattnet bli så mättat att det inte går att lösa mer koldioxid. men då det går väldigt långsamt att lösa gas (särskilt koldioxid) så skapar man så mycket kontaktyta som möjligt för att det ska gå fortare. dvs man har små bubblor som man vispar runt och slår sönder så mycket det går.

                ett omdisskuterat problem är med restgaser, dels så kan det finnas gaser i tuben som inte är koldoxid, eller kanske troligare så har man så mycket syre i vattnet så att syret lämnar vattnet och hamnar i bubblor med koldioxid och koldioxiden löser sig i vattnet, och vipps utan att man märker någonting så är bubblan koldioxid man just pumpade in i reaktorn nu en bubbla syre som inte alls vill lösa sig.

                så svar på frågorna är att man inte bara har koldioxiden i en petflaska under vattenytan är för att det går för långsamt.

                och restgasen är antingen för att man har oren koldioxid eller för att vattnet innehåller för mycket annan gas (syre).
                Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                Kommentar

                • cactus
                  • July 2005
                  • 278

                  #9
                  Tackar så hjärtligt för det! Mycket utförligt svar.

                  Jag tror jag ska försöka leda in gasen nerifrån i reaktorn i stället, på det viset kommer bubblorna slås sönder fort, men dock även gå ut i akvariet ganska fort. Att de går ut i akvariet är kanske inte hela världen, så länge det mesta har lösts upp. Man kan ju även försöka rikta utblåset neråt så att bubblorna stannar i det fria vattnet så länge som möjligt, innan de går upp till ytan.

                  I annat fall får man nog bygga en egen reaktor med ett pumphuvud, som bearbetar bubblorna tills de helt har lösts upp. - likt Mutis lösning.

                  En annan sak: Varför behöver man ständigt fylla på med CO2, när pH är så lågt man vill ha det, varför höjs det igen så småningom? Är det för att växterna tar upp det från vattnet, och på så vis minskar koncentrationen? Om man då aldirg tillför CO2, så borde växterna ta upp CO2 tills vattnets pH blir väldigt högt? ...
                  Akvarium:

                  310 liter
                  3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                  PMDD
                  CO2 med kontroller
                  Ytterfilter 1050l/h

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Varför behöver man ständigt fylla på med CO2, när pH är så lågt man vill ha det, varför höjs det igen så småningom? Är det för att växterna tar upp det från vattnet, och på så vis minskar koncentrationen?
                    Ja dels det och dels pga att cirkulationen vädrar ut den, bubblet i ett läskglas försvinner efter ett tag och koldioxidhalten hamnar i jämnvikt/ekvillibrium med luften.

                    Om man då aldirg tillför CO2, så borde växterna ta upp CO2 tills vattnets pH blir väldigt högt?
                    Ja, sk biogen avkalkning. När det är slut på CO2 så börjar växterna använda bikarbonatet i vattnet som dels gör pH:t mer instabilt och dels gör att pH:t går upp.

                    Detta kan göras på lite olika sätt och det coolaste är t ex vattenpest som pumpar ut protoner under sina blad som reagerar med karbonatet i vattnet och bildar CO2 som växten tar upp. Det kan vara en skillnad mellan flera pH-grader mellan ovansidan och undersidan av bladen.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • cactus
                      • July 2005
                      • 278

                      #11
                      Tack defdac.

                      Jag har lagt märket till att nu när jag har en någorlunda hög CO2-tillförsel så bubblar växterna på som bara den. Ständigt så kommer en massa extremt små bubblor från bladen. Bubblorna är så små att de knappt "orkar" åka upp till ytan. Fiskarnas rörelse får lätt bubblorna att åka åt alla håll, t o m neråt. Om man skulle kunna på CO2-bubblorna att bli sådär små så borde de lösas upp mycket bra. Frågan är hur man åstadkommer det.

                      alträ och liknande gör sannerligen inte tillräckligt fina bubblor. Luftsten, som jag själv har provat kommer inte i närheten.
                      Akvarium:

                      310 liter
                      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                      PMDD
                      CO2 med kontroller
                      Ytterfilter 1050l/h

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        alträ och liknande gör sannerligen inte tillräckligt fina bubblor. Luftsten, som jag själv har provat kommer inte i närheten.
                        Helt sant. Alträ är på god väg, men det behövs ofta någon slags keramisk diffusor för att få dom där riktigt toksmå bubblorna som färdas extremt långsamt uppåt.

                        Det ganska bra att vispa fram riktigt små bubblor med en stark pump och en PET-flaska med venturiloopback:

                        (Tricket är luftslangen från toppen tillbaks till insuget på pumpen)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • cactus
                          • July 2005
                          • 278

                          #13
                          Jag har faktiskt ett gammalt pumphuvud liggandes...

                          Hur exakt fungerar den där lösningen med petflaskan? Var kommer gasen in från början? (förstår inte riktigt). Kommer den metoden att vara bättre än en vanlig fabrikstillverkad reaktor från ex. aquamas?
                          Akvarium:

                          310 liter
                          3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                          PMDD
                          CO2 med kontroller
                          Ytterfilter 1050l/h

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Var kommer gasen in från början?
                            Slangen i mitten på flaskan. Bilden luras lite, det ser ut som den slangen också går in i insuget men den fortsätter bakom pumpen upp ur akvariet.

                            Kommer den metoden att vara bättre än en vanlig fabrikstillverkad reaktor från ex. aquamas?
                            Det beror på hur stark pump du använder. Vad är det för aquamas-reaktor? Ytterreaktorer är normalt sett att föredra och anses effektivast, den reaktortyp som jag visade bild på är ett helt nytt påfund av Tom Barr som menar på att mikrobubblorna lyckas få betydligt snabbare tillväxt än om växterna använder kolsyran i vattnet. Typ enklare att använda CO2 i gasform som ligger som bubblor under bladen jämfört med att använda CO2 löst i vattnet. Men det är ganska nya teorier.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • cactus
                              • July 2005
                              • 278

                              #15
                              Okej. Gasen går in i flaskan på mitten. Bubblorna kommer åka uppåt och sammlas längst upp. Pumpen gör så att bubblorna far rundor. Men vad gör slangen från utblåset till insuget? där finn sju inga bubblor?!

                              Reaktorn som jag använder är den på bilden. (tog bilden precis). Som man kan se på bilden så leder jag in gasen uppifrån nu. Vattnet går uppifrån och ner. Det gör att gasen stannar i reaktorn väldigt länge, men däremot slås inte bubblorna sönder särksklit bra. Jag vet alltså inte om detta är bra eller dåligt.

                              EDIT: glömde bilden

                              Senast redigerad av cactus; 30 December 2005, 18:47.
                              Akvarium:

                              310 liter
                              3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                              PMDD
                              CO2 med kontroller
                              Ytterfilter 1050l/h

                              Kommentar

                              Arbetssätt...