Vad är det jag har köpt egentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    Vad är det jag har köpt egentligen?

    Nu har man gjort det igen då. Försäljaren lyckades pracka på mig växter jag inte skulle ha och nu vet jag inte ens vad det är för något. Jag frågade bara om det inte fanns mer växter än vad som fanns i karen och helt plötsligt var jag på väg til kassan med 4 krukor jag inte alls hade planerat att köpa.

    Jag tror att jag har köpt en javaormbunke, en ser inte ens ut som en akvarieväxt utan mer som en krukväxt och så tror jag att jag har köpt två crypto...nånting.

    Pleeeeease, hjälp mig!

    Jag undrar även hur noga det är med att man får bort allt ludd? Rötterna bryts sönder när jag pillar för mycket.

    (sladdarna och kaklet kommer inte att synas när jag hittat nåt att dölja dom med )
    Bifogade filer
    /Nina
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Jag är absolut ingen expert, men till bild nr 3 gissar jag på en cryptocoryne. Tror nästan att bild 4 också är en sådan.
    Skulle bild 1 kunna vara en sån här tro?
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • mam
      • May 2004
      • 1064

      #3
      Ursprungligen postat av heljis
      Jag är absolut ingen expert, men till bild nr 3 gissar jag på en cryptocoryne. Tror nästan att bild 4 också är en sådan.
      Skulle bild 1 kunna vara en sån här tro?
      Njaa, vet inte riktigt. Den är inte så tät och grön som den på bilden tycker jag.
      /Nina

      Kommentar

      • mam
        • May 2004
        • 1064

        #4
        Ursprungligen postat av mam
        Ursprungligen postat av heljis
        Jag är absolut ingen expert, men till bild nr 3 gissar jag på en cryptocoryne. Tror nästan att bild 4 också är en sådan.
        Skulle bild 1 kunna vara en sån här tro?
        Njaa, vet inte riktigt. Den är inte så tät och grön som den på bilden tycker jag.
        Och läsa kan jag tydligen inte heller. Jag trodde du menade bild 2.

        Bild 1 är ganska mörkgrön och har en hård stjälk (som en krukväxt). Den blir inte sladdrig när man tar upp den ur vattnet.

        Bild 2 har lite rött i sig.

        Jag tror du har rätt ang. bild 3 och 4. Cryptocoryne känner jag igen. Det var nog det försäljaren sa imorse. (Man ska inte köpa akvarieväxter innan man fått i sig morgonkaffet)
        /Nina

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          3 och 4 cryptocoryne tror även jag.
          Om att få bort luddet, det är viktigt att få bort så mycket du bara kan.
          Kan berätta hur jag gör: först så mycket det går med fingrar, sen tar jag en tandpetare och tar försiktigt försiktigt o drar uppifrån och neråt så följer luddet med. Men var jättenoga med att inte skada rötterna, det är lätt hänt!
          Sen sköljer jag av plantan i vatten och gör om proceduren om det finns ngt kvar.
          Lycka till!

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            3 och 4 är cryptos.

            1 och 2 är ... vad JAG tror, iaf. akvarieväxter,men jag é ingen expert på stängelväxter så den biten att säga exakt vilka det är får någon annan ta...
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • HQI
              • November 2004
              • 207

              #7
              [QUOTE=mam]Nu har man gjort det igen då. Försäljaren lyckades pracka på mig växter jag inte skulle ha och nu vet jag inte ens vad det är för något.

              Den första är en Hygrophila stricta.2:an är Hygrophila corymbosa (har smalare blad), sen är det Cryptocoryne-arter de andra, vilka exakt vet jag inte men det fanns väl en liten skylt med i krukorna (det gör det alltid där jag handlar, oftast från Tropica)? Annars får du titta under cryptocoryne här på zoopet. I vilket fall som helst är det lätta växter, de överlever utan Co2 och stark belysning. Ge dem lite TMG vid varje vatten byte (dosering står på etiketten,häftet) så kan du glädjas av de länge.
              Senast redigerad av HQI; 20 December 2005, 17:18. Anledning: glömde 2:an
              HQI

              Kommentar

              • mam
                • May 2004
                • 1064

                #8
                Det fanns inga etiketter alls. Jag blev jättebesviken när jag kom hem och inte ens visste vad jag har köpt. jag har inte ens chans att hålla latinska namn i huvudet en hel dag på stan.

                Han sa att jag skulle sätta de små vid framrutan och det försökte jag med, men det var jättesvårt. Jag nådde inte ner ordentligt (karet står under ett väggfast skåp) och de fastnar inte. Jag får väl ta på mig våtdräkt och göra ett nytt försök inatt.

                TACK för hjälpen i alla fall!!
                /Nina

                Kommentar

                • janne dansk
                  • June 2004
                  • 1740

                  #9
                  fruntimmer som har så mycket i sin väska, finns det inte papper och penna

                  mvh janne
                  Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #10
                    Tyvärr har jag inga länkar, men du kan kolla på Hjortgatans och Tropica. Där finns bilder att kika på.

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • mam
                      • May 2004
                      • 1064

                      #11
                      Ursprungligen postat av janne dansk
                      fruntimmer som har så mycket i sin väska, finns det inte papper och penna

                      mvh janne
                      Jag kanske ska tillägga att klockan var strax efter 8 och jag hade två yrvakna barn med mig. Att skriva upp latinska namn var inte det första som slog mig.
                      /Nina

                      Kommentar

                      • janne dansk
                        • June 2004
                        • 1740

                        #12
                        oj då!!!!Damer brukar att klara 2 sakar samtid.Men dett är kanske bara en myt

                        mvh janne
                        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                        Kommentar

                        • Simon B
                          • January 2005
                          • 395

                          #13
                          Jag tycker att det är dåligt skyltat över huvudtaget när det gäller akvarieväxter, vilket är dåligt efter som de är svårare att urskilja än fiskar.
                          Mina akvarier:

                          180l Sällskap
                          112l SA biotop

                          Kommentar

                          • anna7607
                            • November 2005
                            • 1440

                            #14
                            Ursprungligen postat av svea
                            3 och 4 cryptocoryne tror även jag.
                            Om att få bort luddet, det är viktigt att få bort så mycket du bara kan.
                            Kan berätta hur jag gör: först så mycket det går med fingrar, sen tar jag en tandpetare och tar försiktigt försiktigt o drar uppifrån och neråt så följer luddet med. Men var jättenoga med att inte skada rötterna, det är lätt hänt!
                            Sen sköljer jag av plantan i vatten och gör om proceduren om det finns ngt kvar.
                            Lycka till!
                            öh... en dum fråga "luddet" är det de som växten sitter i i krukan när man köper den?????????
                            lev livet medans de är värt att levas

                            Kommentar

                            • Simon B
                              • January 2005
                              • 395

                              #15
                              Ja.
                              Mina akvarier:

                              180l Sällskap
                              112l SA biotop

                              Kommentar

                              Arbetssätt...