Inget bubbel i mitt växtkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    defdac kan du bekräfta eller förneka att excel inte gör att växter bubblar ?
    Ja det kan jag faktiskt efter en liten googling! Greg Morin på Seachem bekräftar att växter *inte* fotosyntetiserar mer av Excel:
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      tack för svaret

      hhmm var kan man få tag på kolstavar.
      lät intressant å testa.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Frågvis
        • October 2005
        • 1204

        #18
        Det borde finnas någon färdig billig utrustning att köpa. Vill inte börja exprimentera med ström.
        Den som frågar får veta

        Kommentar

        • tbni
          • November 2005
          • 83

          #19

          Jag skulle nog fortsätta med karbonatorn+excel om jag var i ditt läge tror jag. Men se upp med KH:t bara och elda inte i närheten av akvariet om det utvecklas vätgas 8)
          Se upp med KH? Vad menar du?

          Och angående Söchting Carbonator så bildas det ingen vätgas . Endast citronsyra och koldioxid vad jag har förstått.



          Jag får tacka för alla svar.

          Problemet med mäsk är att jag vet inte hur jag skall kunna styra flödet av CO2... Jag kan väl inte ställa in själv hur många bubblor jag vill ha i sekunden om jag inte kan styra processen? Någon som kan snabbt förklara hur man går till väga med mäsk, utan dyra tillbehör som magnet/nålventiler (??) och liknande?

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #20
            mäsk-co2 går att stryla med ph-kontroller och magnetventil men har man stålar till de är det lika bra att gå hela vägen :/

            en del använder en cirkulationspump för att finfördela co2 bubblorna och har den kopplad till timer och när pumpen då stannar går bubblorna mer eller mindre rätt upp i luften.
            bekvämt nattetid.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • tbni
              • November 2005
              • 83

              #21
              Raven - Precis, jag har kommit till samma slutsats.

              Har bara ett Fluval 4+ innerfilter/pump (som är alldeles för stark för mitt växtkar, strilrör e beställt).. kan man koppla mäsk till den?

              Annars hade jag tänkt, om jag försökte med mäsk, å kopplat mäsktillverkningen till en sån där trappa (Nutrafin diffusor eller vad det heter)... men själva styrningen måste väl då enbart kunna styras genom själva receptet? Och sen e det här med hur man stryper det nattetid... kan ju iofs koppla på en t-korsningsgrej (ursäkta språket, men jag kan inte slang... err.. slang-lingon :P) och låta gasen åka ut i rummet under natten... men då lär man ju få lite luktproblem i rummet?

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #22
                körde själv t-kors med ventil för att enkelt kunna stänga av mäsken nattetid och funka bra dom gånger ja kom ihåg de.

                kan nog koppla mäsken till innerfiltret men hur det funkar kan jag inte svara på.

                själv körd eja nutrafin diffusor och den va lite svårinstallerad får inte sitta de minsta snett men funka rätt ok.
                sen har jag fått höra att om det kommer för mycket co2 så minskar effektiviteten på trappan så att "övergödnings" risken minskar.

                när ja strulade med mäskco2 fick jag tipset att sno magnetventilen från diskmaskin/tvättmaskin och koppla till en timer för att få det enkelt nattetid.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • tbni
                  • November 2005
                  • 83

                  #23

                  när ja strulade med mäskco2 fick jag tipset att sno magnetventilen från diskmaskin/tvättmaskin och koppla till en timer för att få det enkelt nattetid.
                  Intressant! Jag har nämligen tjing på en gammal tvättmaskin. Dock e den för stor för min lägenhet så den kommer att hamna på soptippen. Kanske kan ta magnetventilen ifrån den? Fast hur ser en sån ut och hur fungerar den i praktiken med mäsk?? Kopplar man den till en timer eller vad?

                  Kommentar

                  • dinajel
                    • November 2004
                    • 606

                    #24
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Ludwigia mullertii -http://showcase.aquatic-gardeners.org/Img2003/600/109.jpg Var sjutton har du fått tag på den? =) *vill ha* (efter lite googlande såg jag att dinajel och södermalms akvarieaffär hade den också).
                    Jag är osäker på om jag faktiskt har kvar min mullertii. Köpte glandulosa och mullertii samtidigt på Södermalms akvarieaffär. Skillnaden mellan arterna är inte gigantisk vad jag kunde se. Den ena blir röd på båda sidor om bladen men den andra blir bara röd på undersidan. Detta gäller vid stark belysning. Nu har han MH i sin växtburk i affären och jag har 0,4 w/l Aquarelle, så mina blir röda på undersidan men bara lite ljust rosa på ovansidan, medan hans var tokröda överallt. Dessutom har jag rensat så mycket bland mina ludwigia, så det är möjligt att det slumpat sig så att jag råkat slänga bort den ena eller andra arten eftersom jag inte kan se skillnad mellan dom längre.
                    Bilder på mina akvarier.

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #25
                      Ursprungligen postat av tbni
                      Kanske kan ta magnetventilen ifrån den? Fast hur ser en sån ut och hur fungerar den i praktiken med mäsk?? Kopplar man den till en timer eller vad?
                      kan gå.
                      vet inte hur den ser ut men bör va enkel å hitta då den sitter nånstans där maskinen tar in vatten.

                      hur den funkar med mäsk vet ja inte men klarar den av att stoppa vatten under tryck så bör den kunna stoppa lite koldioxid.

                      MEN innan du sliter loss för mycket tänk på att kolla vilken spänningm agnetventilen drivs av.
                      om det inte står på så får du koppla ur den och mäta med voltmeter men skulle gissa på 230v.

                      tänk på att när du kopplar ihop det att sätta det i en låda och ha dragavlastare till sladden och silikona alla skarvar ifall det skulle komma vatten på den.
                      tänk också på försäkringar i värsta fall kan bli ogiltiga ifall nåt händer typ börjar brinna.
                      montera även in säkring på typ 1a som löser ut snabbt ifall det skulle bli kortslutning.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • averater
                        • March 2004
                        • 381

                        #26
                        innan du stänger av en mäsksats med magnetventil så måste du se till att gasen har något alternativt utflöde, annars kan du riskera att spränga saker eller i alla fall få nån läcka som eventuellt gör att gasen tar den vägen även när magnetventilen är öppen.
                        Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #27
                          asgarv är det nåt fel på exploderande mäskflaskor bortsett att de luktar fan i 3 veckor

                          skämt osidå det bästa är nog att koppla en till en T-korsning.
                          stäng går co2 ner i karet öppen går det ut i luften.

                          viktigt att tänka på är att magnetventilen är ovanför vattenytan på akvariet annars kan vattnet rinna ut i värsta fall
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          Arbetssätt...