Små flytgrejer...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gummiankan
    • October 2005
    • 407

    Små flytgrejer...

    Små gröna bladrosetter som flyter på ytan....? Vad kallas de?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Tänker du på Pistia stratiotes (Musselblomma/Vattensallad)
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Gummiankan
      • October 2005
      • 407

      #3
      Nej nej nej... mycket mindre ca en halv cm. De ligger och flyter och har en lite vit "rot" som hänger ner...

      Kommentar

      • Idanajad
        • May 2005
        • 465

        #4
        Andmat kanske?
        Peccator est aquarifex

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Andmat - Lemna minor då?

          Edit:
          Lite sen i svängarna i dag...
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Gummiankan
            • October 2005
            • 407

            #6
            Så är det nog det heter.... är det "ogräs" eller?

            Kommentar

            • Idanajad
              • May 2005
              • 465

              #7
              Jepp, växer fort och är svåra att bli av med. Vill du ha flytväxter skulle jag rekommendera något annat som går att bli av med om du tröttnar. Jag har pistia (heekes första gissning), som jag gillar. De växer också som ogräs, så man får rensa titt som tätt.
              Peccator est aquarifex

              Kommentar

              • Gummiankan
                • October 2005
                • 407

                #8
                Jaha... jag fick med ett par blad av det i en påse med ny fisk så jag tänkte att jag skulle spara det för skojs skull, får väl börja rensa snart tyvärr....

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Ett alternativ till Andmaten är Salvinia natans (http://images.google.com/images?sour...alvinia+natans)
                  Den liknar Andmaten lite men har större blad, upp til 1-1.5cm. Nya blad växer ut som längs ett snöre (se länken).
                  Andmaten är mycket svår att bli av med om/när man tröttnar på den, räcker med att något enstaka blad blir kvar.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • anna7607
                    • November 2005
                    • 1440

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gummiankan
                    Jaha... jag fick med ett par blad av det i en påse med ny fisk så jag tänkte att jag skulle spara det för skojs skull, får väl börja rensa snart tyvärr....
                    åhhh...fick jag med när jag köpte ny firre, tyckte dom va söta men de blir väll till att rensa sen då...
                    lev livet medans de är värt att levas

                    Kommentar

                    • Gummiankan
                      • October 2005
                      • 407

                      #11
                      jo, jag fick två små blad för tre veckor sedan och nu orkar jag inte räkna längre.... jag tycker att de logiskt sett borde motverka alger... har jag fel?

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gummiankan
                        jo, jag fick två små blad för tre veckor sedan och nu orkar jag inte räkna längre.... jag tycker att de logiskt sett borde motverka alger... har jag fel?
                        Både ja och nej!
                        Eftersom alger klarar så enormt låga näringsnivåer så kan man aldrig näringsbegränsa dem mha växter.
                        För att slippa alger är det stabila näringsnivåer som gäller.
                        Tillfälliga ammonium spikar, tex pga övermatning, är ett klassiskt exempel på hur man triggar i gång algblomning.
                        Men visst kan dom ha effekt.
                        Läs om alger och gödning (framföralt PMDD göding) här i växt forumet så förstår du att detta är en vetenskap i sig, som tar lite tid att få "häng" på.
                        Bara för att förvirra dig så kan ökad gödning i många fall motverka alger, men många faktorer spelar in.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Gummiankan
                          • October 2005
                          • 407

                          #13
                          jo det där är minst en och en halv vetenskap... de är lite söta iaf så jag tror jag skall behålla ett medium bestånd tillsvidare....

                          Kommentar

                          Arbetssätt...