Ny växt inköpt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Ny växt inköpt

    Bytte precis ut min kyssgurami mot en växt i en lokal butik. Jag sa att jag kommer vara hemma vid 6-tiden ikväll, så hon får packa växten därefter.
    Då hällde hon i massa vatten i påsen och sa att jag skulle ha påsen öppen under dagen så inte syret tar slut... Jag sa att det inte bör spela någon roll vad det gäller en växt, och så länge det bara finns fukt i påsen så bör den klara sig åtminstone 7 timmar. Hon svarade att det var upp till mig hur jag gör och att jag får skylla mig själv om växten dör.
    Hmm.. finns det något som helst belägg för det hon säger? Såvitt jag vet så finns det inte det. Klurar på om hon trodde att växten var en fisk?
    http://www.y0da.se

    540L SA
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Du skulle frågat hur länge växterna fraktas i påsar innan dom når butiken 8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Betydligt bättre att "lagra" växten i fuktigt tidningspapper med en påse runt än i en påse med vatten.
      En vecka är lungna puckar på det sättet, i en påse med vatten så kan jag tänka mig att den försöker växa eftersom den får ljus, men näringen i 1l vatten tar ju slut rätt fort (speciellt det garanterat näringsfattiga vattnet från butiken) och växten kommer snabbt att lida av näringsbrist.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        #4
        Ursprungligen postat av heeke
        Betydligt bättre att "lagra" växten i fuktigt tidningspapper med en påse runt än i en påse med vatten.
        En vecka är lungna puckar på det sättet, i en påse med vatten så kan jag tänka mig att den försöker växa eftersom den får ljus, men näringen i 1l vatten tar ju slut rätt fort (speciellt det garanterat näringsfattiga vattnet från butiken) och växten kommer snabbt att lida av näringsbrist.
        Jo, givetvis. Men knappast över dagen?? Och även om all näring i påsen tar slut så tror jag inte att växten tvärdör? Den bör ju återhämta sig när den kommer i akvariumet ikväll?
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          men näringen i 1l vatten tar ju slut rätt fort (speciellt det garanterat näringsfattiga vattnet från butiken) och växten kommer snabbt att lida av näringsbrist.
          Hur snabbt tar näringen slut i fuktat tidningspapper?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Klurig fråga

            Men utan ljus så lär växten gå ner på lågvarv.

            En påse med vatten är ju bättre än en påse utan vatten, eftersom växten då kan torka ut relativt fort.

            Men om det handlar om en dag så klara sig växten så länge den inte torkar eller fryser.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Anledningen att jag förespråkar tidningspapper är att det är enklare att förvara växter som tex 60-70cm H.polysperma på det sättet utan att de går av. Lika så långbladiga växter vill man inte gärna vika bladen på om man ska förvara dom under lite längre tid.
              För att inte tala om utrymmesmässigt om man har växter från ett välfyllt 450 kar som ska förvaras under 1-1.5v
              Nu har jag iofs inte testat någon annan metod än just tidningspapper för långförvaring, men den funkar bra för mig.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #8
                Stoppade växten i en skrivbordslåda nu, så nu lär den inte få så mycket ljus. Lådan rycker jag i ett antal gånger om dan, så det lär väl räcka för att fukta ner de bladen som sticker upp över vattnet.
                Men, som sagt, även om den slokar lite så bör den ju återhämta sig i akvariumet.
                Jag misshandlade ett gäng växter brutalt för nån månad sedan. Rensade ur ogräset då det vuxit nått enormt, men istället för att slänga det så stoppade jag det i en spann som var till hälften fylld med vatten. Sparade växterna pga mitt 540l som skulle startas om någon vecka. Spannen stod f.ö. mitt på golvet och fick både dagsljus och lite ljus från akvariumet. Efter lite över två veckor var det dags att plantera växterna. De var inte så jättefräsha men tog sig snabbt i det nya karet.
                Jeje, var aldrig direkt orolig över växten. Var mest förbryllad när hon sa att jag skulle ha påsen öppen så att syret inte skulle ta slut
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • heljis

                  • June 2003
                  • 1150

                  #9
                  Ursprungligen postat av y0da
                  ...och sa att jag skulle ha påsen öppen under dagen så inte syret tar slut...
                  Det tycker jag var kul Vad händer då? Iof förbrukar växter syre under natten, men dör de av syrebrist om de inte får något? Som sagt, fråga hur växterna är förpackade när de kommer till butiken!
                  Martin Heljedal

                  They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                  Kommentar

                  • y0da
                    • August 2005
                    • 1697

                    #10
                    Funderade lite på det .. men jag avstod.
                    De var snälla och tog tillbaka min kyssgurami. Fick byta den mot en växt. Och hon sa ju inte så för att vara elak eller så heller, tänkte att en spydig kommentar inte var på sin plats riktigt . Men lite kul tyckte jag allt att det var.. hehe
                    Hon informerade mig också om att jag inte ska låta växten stå ute så den fryser, och man ska inte ha en fisk i en påse en hel dag. Lärorik förmiddag dethär!
                    http://www.y0da.se

                    540L SA

                    Kommentar

                    Arbetssätt...