Hur plantera bottentäckare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Hur plantera bottentäckare?

    Har köpt en kruka med "Glossostigma elatinoides". Tyckte den var fin och vill ha den som bottentäckare. Men mina fiskar delar tydligen inte min uppfattning. Varje dag jag kommer hem från jobbet så har de slitit bort växterna så de ligger och flyter vid ytan (/täpper samtliga insug). Har testat att gräva ner dem lite längre och bara få upp bladen genom gruset, men det hjälper föga. Finns det något bra sätt att låta dem vara kvar?
    Har funderat på om man ska lägga myggnät över dem så länge, så fiskarna inte kommer åt dem. Bara växterna får ett bättre rotsystem så lär de väl sitta bra sen. Eller är den enda möjligheten att sy fast dem i något?
    http://www.y0da.se

    540L SA
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    #2
    jag har hört att man ska dela upp dom till individuella blad med en liten rot på och sen ta pincett och stoppa ner, bästa sättet att få en jämn matta (?)
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Är bara att kränga på sig cyklopen och spendera kvällen i akvariumet då alltså
      Jag har delat in mina i små grupper. Tänkte att de skulle växa ihop så småningom. Jag har ingen brådska =) Men det är ett helvete att plantera om dem varje dag.
      Är det inte risk för att fiskarna petar upp alla småblad då förresten? Blir ju ett mindre helvete att fiska upp alla sånna isf.
      Bovarna är för övrigt lokaliserade. Såg mina corydoras hålla på och dumma sig med växterna nyss. De visserligen starkt misstänkta innan också, men hade inga bevis då
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Jag kan ha fel men jag tror att du får välja. Antingen pansarmalar eller bottentäckare. Använd boklöv i stället så blir malarna glada.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • Tastyfish
          • February 2005
          • 1761

          #5
          jag har för mig att killen som plantera dom tryckte ner dom en bit .
          själv är jag smått upptagen med mitt terrarium (bilder kan tillhandhållas på beställning i annan tråd om nån vill ). klurar på om jag ska ha torv botten eller en kompaktare tillskuren botten av torvblock med lite strött torv på.
          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
          Måste skaffa mig fler djur!

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            #6
            Ursprungligen postat av Guy Palm
            Jag kan ha fel men jag tror att du får välja. Antingen pansarmalar eller bottentäckare. Använd boklöv i stället så blir malarna glada.
            Hade boklöv tidigare, men de verkar inte gilla det så jättemycket
            När växterna väl fått rotsystem så borde det ju inte vara några problem. I krukan jag fick var rötterna 2-3cm långa. Förmodligen lär de ju bli ännu längre i akvariumet, och då borde det inte vara några problem tycker jag.
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • y0da
              • August 2005
              • 1697

              #7
              Ursprungligen postat av Tastyfish
              jag har för mig att killen som plantera dom tryckte ner dom en bit .
              själv är jag smått upptagen med mitt terrarium (bilder kan tillhandhållas på beställning i annan tråd om nån vill ). klurar på om jag ska ha torv botten eller en kompaktare tillskuren botten av torvblock med lite strött torv på.
              Bilder är aldrig fel =)
              Har lånat hem en digitalkamera över helgen. Kommer bli rätt fin uppdatering i mitt galleri här är det tänkt =)
              http://www.y0da.se

              540L SA

              Kommentar

              • Tastyfish
                • February 2005
                • 1761

                #8
                va kul! . alltid kul med nya akvarium bilder!
                Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                Måste skaffa mig fler djur!

                Kommentar

                • danturion
                  • October 2004
                  • 329

                  #9
                  Ursprungligen postat av y0da
                  Har köpt en kruka med "Glossostigma elatinoides". Tyckte den var fin och vill ha den som bottentäckare. Men mina fiskar delar tydligen inte min uppfattning. Varje dag jag kommer hem från jobbet så har de slitit bort växterna så de ligger och flyter vid ytan (/täpper samtliga insug). Har testat att gräva ner dem lite längre och bara få upp bladen genom gruset, men det hjälper föga. Finns det något bra sätt att låta dem vara kvar?
                  Har funderat på om man ska lägga myggnät över dem så länge, så fiskarna inte kommer åt dem. Bara växterna får ett bättre rotsystem så lär de väl sitta bra sen. Eller är den enda möjligheten att sy fast dem i något?
                  Medela om du får f-nskapet och växa. Har provat vid två tillfällen men de tynar bort och blir ömkliga efter ett tag. Spännande och höra om du lyckas!!För det är verkligen vackert först när det är nyköpt och fräscht!
                  Fick ett tips om att sätta det i 3mmgrus blandat med bottennäring och allt skulle planteras lite isärdraget men det sket sig.Men som sagt lycka till!!

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #10
                    Ursprungligen postat av Guy Palm
                    Jag kan ha fel men jag tror att du får välja. Antingen pansarmalar eller bottentäckare. Använd boklöv i stället så blir malarna glada.
                    När jag hade nålgräs så verkade pansarmalarna föredra gräset framför gruset. Dom drällde runt och såg ut att ha skitkul !
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • y0da
                      • August 2005
                      • 1697

                      #11
                      Haha.. det bådar inte gott! Just nu är det svinfult. Har haft isär den en hel del och tryckt ner bladen.
                      Mitt är planterat med lowtech för övrigt.
                      Bifogar en bild på blunderverket!
                      Bifogade filer
                      http://www.y0da.se

                      540L SA

                      Kommentar

                      • y0da
                        • August 2005
                        • 1697

                        #12
                        AAARGH!
                        Det är inte alls pansarmalarna.. De far bara runt omkring växterna lite.. Hittade dock mina skalaror nyss, de tog tag i ett blad och slet upp allting.
                        De har aldrig rört en växt tidigare, men dessa var tydligen roliga att leka med...
                        Ska testa att sätta myggnät över för att skydda dem. Får se om det hinner bli något rotsystem.
                        http://www.y0da.se

                        540L SA

                        Kommentar

                        • Kharn
                          • May 2004
                          • 256

                          #13
                          Hejsan

                          Här är en bra guide

                          A forum community dedicated to aquatic plant owners and enthusiasts. Come join the discussion about collections, displays, tanks, styles, troubleshooting, reviews, accessories, classifieds, and more!


                          MVH Jimmy
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                          Kommentar

                          • y0da
                            • August 2005
                            • 1697

                            #14
                            Hej!

                            Tackar! =)
                            Var typ så jag gjorde iofs. Det är minst dubbelt så många blad än vad man kan se på min bild. Nackdelen är att en av mina scalar håller på att rycka upp dem, blad för blad. Men tydligen gillade inte en av mina altum detta. Han håller nu vakt vid växterna! =) Så fort någon närmar sig så motar han bort dem.
                            Hoppas han orkar vakta i en vecka eller två.. hehe
                            http://www.y0da.se

                            540L SA

                            Kommentar

                            • Frågvis
                              • October 2005
                              • 1204

                              #15
                              Jag måste säga du har smarta fiskar yOda. Hur gör du för att få dom så smarta?
                              Den som frågar får veta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...