co2 och mäsk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adamzon
    • October 2005
    • 342

    #31
    aha! Tack för svaret...

    ska genast prova med ditt tips!

    /Adam
    240 L Amerika, med BTN
    54 L Slaffs, med BTN
    350 L Växter
    45 Liter (extra akvarie)
    120 Liter lek
    144 Liter KUBEN



    Mvh: Adam Madsen
    Lidköping
    http://blog.temabild.se

    www.plantswap.se/forum/

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #32
      Ursprungligen postat av urbanandersson
      Hej!

      Ursprungligen postat av Rogli
      Men kan man ha för mycket cirkulation? Ventileras CO2 ut?
      Ja! sänk utblåset till en bit under ytan.

      Men du kollar bäst din co2 halt med ett ph test.

      Urban
      Jag fixade nå´t som jag tror folk kallar för reaktor, utav två 0,5liters petflaskor. Jag får försöka lägga ut bilderna på men hemsida. Men du delar flaskorna på mitten, i övrehalvan får man göra två hål. Ett för utblåset på filtret och ett för slangen från CO2 flaskorna. I undre halvan gör du ett hål för utblås så att ditt CO2 berikade vatten förs ut i akvariet.
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • trilobite
        • December 2005
        • 60

        #33
        mäsk

        En kompis till mig hade PET, en råkade trilla omkull när han var borta på semester och till slut ringde grannarna och klagade. Jag fick rycka in efterssom han inte var hemma - det stank sur mäsk i hela trapphuset, och akvariet såg ut som mjölk. Det enda som trivdes var en stor gibbiceps som var ute och simmade, resten låg vid ytan, döda eller halvdöda. - Se till att dom står stadigt, hehe. Ja, inte så roligt egentligen, men lite!.
        Uppsala Akvarieförening
        Finns också på Facebook

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #34
          Därav en "tvättflaska" som samlar upp ev. överjäst mäsk så den inte hamnar i karet.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #35
            Som du ser på min hemsida har jag två flaskor. Den första med mäsk och den andra med vanligt rent vatten, det är vad Heeke kallar för "tvättflaska". Är det så att det skulle skumma över eller att mäskflaskan skulle trilla, så hamnar allt i tvättflaskan och bara gasen fortsätter till akvariet. Nå´t som kan vara lämpligt som jag inte har med i mina "project" är backventiler mellan mäskflaskan och tvättflaskan, samt mellan tvättflaskan och akvariet, så man slipper att få baksug.
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #36
              Jag har nyligen haft HEFFA problem med pH, det dök tvärt från 7.4 till 6.5. Alla mina urvädringsprular var i full gång så jag fatta inget, jag gasade på med lite mer bikarbonat vid vattenbyte för att få upp det och det gick bra. Hamnade på 7.8 höll sig jättestabilt i tre daga sen dök det till 7.0 igen.

              Boven kom jag fram till efter mycket efterforskande och hårslitande var min växtnäring. Dagen det dök från 7.8 -> 7.0 hade jag haft i en dubbel dos näring. Tills jag får min PMDD ska jag blanda näringen i en hink och pH balansera hinken innan jag kör den i karet.

              Att det ska vara så svårt att få några växturslingar att växa
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              • Rogli
                • August 2005
                • 132

                #37
                Nu har det börjat visa sig hur effektivt det är att föra in CO2 i karet. Växterna växer nästan så det syns och är nu fulla med syrebubblor! Tyvärr tycks agerna också stortrivas, men jag hoppas på att de konkurrreras ut när växterna tar mer plats.

                Kommentar

                • Jodahl
                  • March 2005
                  • 298

                  #38
                  Ursprungligen postat av dinajel
                  Ursprungligen postat av Rogli
                  Jag har nu kopplat ihop två petflaskor med slang, men jag har svårt att få det tätt mellan flaskans kork och slangen. Följden blir att inga bubblor kommer ner i akvariet. Hur gör ni för att få det tätt? Jag har povat med silikon och med kontaktlim.
                  Borra hålet 1 mm mindre än slangens diameter. Sen får du pressa igenom slangen genom att tex. skära slangen till en spets (som man gör med snittblommor). Då blir det tätt.
                  Exakt så gjorde jag + silikon på utsidan, det funkar bra. Utan silikon var det tätt ungefär en månad, sedan blev slangen hård och det började läcka i genomföringen.

                  ..Johan...
                  220 liter växtsoppa.
                  Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                  PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                  Aquarelle 0,3 W/liter

                  Kommentar

                  • dinajel
                    • November 2004
                    • 606

                    #39
                    Ursprungligen postat av Jodahl
                    Exakt så gjorde jag + silikon på utsidan, det funkar bra. Utan silikon var det tätt ungefär en månad, sedan blev slangen hård och det började läcka i genomföringen.
                    Isåntfall är det nog bättre med nån sorts epoxy- eller superlim för att täta. Silikon fäster inte speciellt bra på plast. (Och här talar jag av egen erfarenhet.)
                    Bilder på mina akvarier.

                    Kommentar

                    • Jodahl
                      • March 2005
                      • 298

                      #40
                      Ursprungligen postat av dinajel
                      Isåntfall är det nog bättre med nån sorts epoxy- eller superlim för att täta. Silikon fäster inte speciellt bra på plast. (Och här talar jag av egen erfarenhet.)
                      Jag ruggade upp plasten med sandpapper först, det har funkat. Tänkte använda lim först, men epoxy låg hemma och jag hade inget lim..


                      ...Johan...
                      220 liter växtsoppa.
                      Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                      PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                      Aquarelle 0,3 W/liter

                      Kommentar

                      • lehndal
                        • August 2005
                        • 45

                        #41
                        Gängpaj

                        Jag har noterat att PET-flaskornas gängor kan läcka och omöjliggöra att CO2-trycket blir tillräckligt högt. Prova att lägga lite plastfilm över halsen innan du skruvar på korken (men lämna ett hål för gasen att passera ).
                        Hans-Erik Lehndal

                        in omnibus requiem quasivi et nusquam inveni nisi in angulo cum libro

                        www.lehndal.com
                        http://lehndal.blogspot.com/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...