snäckor i växtkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • systemfel
    • May 2004
    • 43

    snäckor i växtkar

    tjo hej ala glada där ute äntligen börjar man närma sig ett växtkar men så dyker dom upp en efter en och käkar upp mina växter jag blir tokig.. Har försökt läsa mig till hur man ska utrota dessa små varerlser (snäckor Sniglar) och jag kan inte påstå att jag matar för mycket men det spelar ju ingen roll efter som dom kan mummsa av växterna ? Praktbotia är dom bra ? kan ju inte ha en sådan gånde länge i såna fall och defntivt inte ett stim. får antagligen om jag ska ta prakt botia låta den gå där i 3 veckor och sedan skicka över den till en polare som har mer plats... (tyvär) Snäckmedel dödar det även växterna ? och hur reagerar fisken ? någon? Finns det andra alternativ ? Ett är ju plocka upp dom men dom e så små nästangenomskinliga enda sättet är att krosssa dom på bladet men det ge ju hål ?

    har ni försölag och ideer så komm gärna med dom tack...


    ps viste inte vilken tråd detta skulle in i men eftersom det är med växter tyckte jag det passade
    http://systemfel79.blogspot.com/
  • jaffehuff
    • October 2005
    • 541

    #2
    Nja, det "enda" o bästa sättet är som vanligt det tråkigaste/jobbigaste, dvs att plocka sninglarna för hand.

    Har också hört att räkor äter sniglar, iafall äggen. Det beror ju dock på vad du har för fiskar om du kan ha räkor.

    Lycka till m utrotningen...!

    Ps, Du sökte inte här på forumet va?! Finns en del redan...

    Kommentar

    • systemfel
      • May 2004
      • 43

      #3
      Ursprungligen postat av jaffehuff
      Nja, det "enda" o bästa sättet är som vanligt det tråkigaste/jobbigaste, dvs att plocka sninglarna för hand.

      Har också hört att räkor äter sniglar, iafall äggen. Det beror ju dock på vad du har för fiskar om du kan ha räkor.

      Lycka till m utrotningen...!

      Ps, Du sökte inte här på forumet va?! Finns en del redan...
      jo det gjorde han det finns massor med svar men inget som har med ett växtkar efter som jag inte kan bara ta ur och tvätta och torka allt så där som någon rekomnderade...

      tack för svaret föresten några andrasom har något ?
      http://systemfel79.blogspot.com/

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        vad är det för snäckor du har som äter växter ?
        har 2-3 olika arter i mitt kar och ingen av dom äter växter.

        plocka för hand som nämts innan är en av dom bättre metoderna.

        köpa 1 praktbotia är fel dels är dom känsliga fiskar vill ha varmt och ogillar att va själva.

        finns snäckfälla jbl tillverkar en funkar rätt bra efter vad jag läst dock kan vissa malar lära sej att öppna fällan för att komma åt maten däri.

        lägga i ett salladsblad några timmar ska tydligen funka också.

        sen blir dom mååååååååååååååånga om man matar för mycket men rätt få om man inte matar mer än fiskarna
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • M.W
          • November 2002
          • 393

          #5
          Jag har haft massor med snäckor i mitt kar, fast dom har nästan försvunnit efter att jag minskat maten till fiskarna och plockat för hand. Bland dom snäckor som jag har nu är det bara Physa som stortrivs, rom överallt. Iofs så äter dom alger, men jag rensar ganska ordentligt bland dom.
          If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

          Min blog
          PlantSwap

          Kommentar

          Arbetssätt...