växtproblem pga bakgrunden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rambo
    • February 2004
    • 672

    växtproblem pga bakgrunden?

    Mina växter ser för jävliga ut, inga av dem har nån direkt tillväxt. Alternanthera reineckiin fäller blad och har hål i bladen, Lilaeopsisen och lysimachian tappar färg och har fått bruna beläggningar (enda stället i akvariet det finns). Limnophilian tappar de gamla bladen.
    Det finns nästan inga alger i akvariet och fiskarna verkar må prima.
    Jag göder med PMDD, mäter efter vattenbyten och tillsätter vad som fattas, samt tillsätter även co2.
    Jag kan inte komma på vad som skulle kunna vara felet men jag har en frigolit bakgrund i karet och funderar om det kan vara den som läcker något.
    Någon som har några erfarenheter idéer eller nått annat som kan hjälpa?
    575l Åleds
    80l JAD
    Tiffany - perser/norskskogskatt
    Lizton - renrasig Bengal
  • danturion
    • October 2004
    • 329

    #2
    Var bor du och vad är det för vatten.Egen brunn eller?? Vad är ph??

    Kommentar

    • Fredde_
      • December 2004
      • 253

      #3
      Något mer som kan vara intressant att veta är hur du tillsätter co2, mäsk eller tub? Samt hur mycket co2 du trycker ner.
      Hur mycket göder du och hur stor är burken?
      530 liter grönsaker

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Jag göder med PMDD, mäter efter vattenbyten och tillsätter vad som fattas, samt tillsätter även co2.
        Hur göder du? Hur ofta gör du vattenbyten? Vad mäter du? Hur mycket CO2, och vilken metod använder du?
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • danturion
          • October 2004
          • 329

          #5
          Du ser nu fick du lite och svara på!!!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            mäter efter vattenbyten och tillsätter vad som fattas
            Det är inte bra även om det verkar logiskt sett kanon när man kan få se hur mycket man faktiskt har i akvariet.

            Problemen är flera. De två största är 1) Akvarietesten är oexakta och ganska svåravlästa 2) Näringsämnena kan vara uppbundna i stora organiska molekyler - dom ger ändå utslag på testen men är inte tillgängliga för växterna utan att först mineraliseras i bottnen av bakterier som kanske inte finns.

            Det är därför man brukar rekommendera ett stort vattenbyte i veckan och att man doserar upp de nivåer man vill ha, oavsett hur mycket som redan finns i akvariet efter vattenbytet. Då vinner man dels att man sveper bort de organiska föreningarna och dels garanterar man att fina ickeorganiska nivåer finns direkttillgängliga för växterna att suga upp med bladen.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Rambo
              • February 2004
              • 672

              #7
              Jag tillför co2 via tub och reaktor från eheim, 3-4 bubblor i sekunden i en papilon bubbelräknare.
              Jag mäter PO4(sera), NO3(sera), Fe(JBL), Ph(nutrafin) och ibland NO2
              Normalt sätt gör jag vatten byte varannan vecka men mäter och göder varje vecka. Vattenbytena styrs främst av nitrat halten.

              Jag vill hellst inte använda metoden med att byta hälften av vattnet varje vecka eftersom det dels blir mer jobb för mig och borde ge ett väldigt instabillt vatten för fiskarna.

              Mätte just Kh och märkte att jag har Kh 6 i akvariet och Kh3 i kranvattnet så jag har nog någon form av läkage från klinkersfixen i bakgrunden. Ph var 7,5

              Verkar som om akvariet förbrukar PO4 och Fe men inte NO3. Iof får jag NO3 från fiskarna oxå men de är inte särskilt många i förhållande till volymen.
              575l Åleds
              80l JAD
              Tiffany - perser/norskskogskatt
              Lizton - renrasig Bengal

              Kommentar

              • Fredde_
                • December 2004
                • 253

                #8
                Har du testat att göra ett krause test för att se om du verkligen får ner tillräckligt med co2 i vattnet?

                530 liter grönsaker

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ja Krausetestet är det första man kan kolla. Det brukar visa på eventuella mätfel som gör att man brukar dra öronen åt sig vad gäller testerna.

                  Nästa sak som kommer visa testens opålitlighet är att göra stamlösningar med kända koncentrationer och se vad ens test visar, och sedan använder man de testutslag man får på kalibreringsvätskorna istället för att kolla vad färgen egentligen betyder ppm-mässigt.

                  Men det förhindrar fortfarande inte att du får uppbyggnad av DOP/DON (Dissolved Organic Phosphorus, Dissolved Organic Nitrogen) som sabbar testresultaten.

                  Jag vill hellst inte använda metoden med att byta hälften av vattnet varje vecka eftersom det dels blir mer jobb för mig och borde ge ett väldigt instabillt vatten för fiskarna.
                  Lathet förstår jag, men inte hur du menar att det blir instabilt? Man gör ju de stora vattenbytena för att få stabilt låga nivåer av organiska föreningar och kunna garantera stabila halter av ickeorganiska ämnen. Brukar bli fjutt på firrarna eftersom syrehalten blir bättre tack vare bättre fotosyntes och lägre syreförbrukning när bakterierna inte längre kan sätta tänderna i de organiska föreningarna.
                  Senast redigerad av defdac; 05 November 2005, 15:53.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...