Varför blir det hål i bladen på mina växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosen71
    • April 2005
    • 28

    Varför blir det hål i bladen på mina växter?

    Köpte fina växter (Echinodorus bieheri) till mitt 450 liters discuskar förra veckan. Tyvärr så har det nu börjat bildas "hål" på växternas blad. Vattenvärdena för fiskarna är goda, och jag har ca 29 grader i karet, använder inget salt. Jag är dock ingen kemist eller växtexpert, men uppenbarligen är det något som saknas eller är fel eftersom det bildas "hål" i växterna. Är det någon som har en gissning om vad detta kan bero på?
  • erland
    • June 2003
    • 410

    #2
    Har du någon algätare i akvariet, exempelvis en ancistrus eller gibbiceps ?
    De brukar nämligen gilla att gnaga hål i storbladiga växter.
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
    Min Zoopet Blog

    Kommentar

    • heljis

      • June 2003
      • 1150

      #3
      Kan vara kaliumbegränsning. Se också den här tråden!
      Martin Heljedal

      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Kaliumbrist visar sig inte så snabbt som på en vecka. Jag tror på att det är sugmalar som är bovarna, ingen brist syns så snabbt som en vecka från introducering (om man inte har snuskigt mycket ljus förståss).
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Rosen71
          • April 2005
          • 28

          #5
          Tror du har rätt, kollade med min lokala Zoo-butik igår och de sa samma sak, dvs att det är mina L-malar som är orsaken. För väl försöka hitta växter som de inte är intresserade av om det nu finns några sådana? Någon som vet?

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            provat sökfunktionen i växtavdelningen ?

            går att söka på bl.a äts inte av växtätare
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Rosen71
              • April 2005
              • 28

              #7
              Nej, det har jag inte testat. Tack för tipset, ska genast pröva......

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #8
                Jag har inte sett detta problem en enda gång. Jag har/har haft sådanna många gånger. Däremot kan de ge sig på blad som redan är förstörda av alger/gödningsbrist. Och det kan man ju inte direkt skylla på dem för.

                Bristerna kan ju redan varit igång från zoobutiken, de brukar ju inte göda växtakvariumena. Och sedan att du inte göder hjälper ju inte direkt heller
                Jag tror stenhårt på K-brist eftersom ju inte göder dina växter (vad jag kommer ihåg)

                Men det är mina erfarenheter.
                Senast redigerad av jackson; 03 November 2005, 00:14.
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                Arbetssätt...