Växterna blir röda!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    Ursprungligen postat av heljis
    Imorse pytsade jag i en halvdos KNO3. Trodde jag. Tidigt var det, tog fel flaska.. =)
    haha påminner mej om en som också tog fel flaska och hade i 7up
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • heljis

      • June 2003
      • 1150

      #17
      Well, nåt rätt måste jag göra för det bubblade som 17 om vallisneriorna idag efter vattenbytet. Bleherin kom igång lite lätt efter ett tag också. Pistian hade en massa bubblor på rötterna, men det lär väl knappast vara pga fotosyntes?
      Otroligt kul med champangebubbel för första gången iaf

      Hällde i en fulldospuls till efter vattenbytet, bytte ungefär 30%.
      Martin Heljedal

      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

      Kommentar

      • cactus
        • July 2005
        • 278

        #18
        Hej igen. :P

        Har varit lite "icke-närvarande under de senaste dagarna, men nu är jag tillbaka igen.

        "kul" att vi har sama problem heljis. Hur som helst så har jag nu försökt göra något åt problemet. Jag inhandlade PMDD, blandade enligt recept, och har nu öst i 2 omgångar isamband med 2 vattenbyten på vardera 50%.

        Den röda färgen är helt borta nu, och vallsenrian har istället fått en betydligt grönare och mörkare färg. Det började också bubbla väldigt livligt från växterna. Det är ju bra. Vad som inte är lika bra är att algerna också gillade min dos av PMDD. Det har börjat komma nån slags toffsalg på bladen och rutorna har börjat bli gröna. Detta hände väldigt snart efter att jag användt PMDD.

        Igår gjorde jag ett vattenbyte till (50%), men hällde inte i någon PMDD - får se vad som händer.

        Varför fick jag massa alger ? göde jag för mycket ? eller blir det så i början ?
        Akvarium:

        310 liter
        3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
        PMDD
        CO2 med kontroller
        Ytterfilter 1050l/h

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Toffsalger brukar vara tecken på lite för varierande CO2-tillsats. Mycket ibland och lite ibland. Stort problem om du använder mäsk/mineralvatten således.

          Alger diggar stora variationer vilket brukar få dom att gå upp i högvarv, medans växterna gillar stabilitet.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #20
            Ursprungligen postat av defdac
            Toffsalger brukar vara tecken på lite för varierande CO2-tillsats. Mycket ibland och lite ibland. Stort problem om du använder mäsk/mineralvatten således.
            orsaken till varför jag precis slutat med mäsk.
            roten blev överväxt på 3-4 dagar.
            ormbunkarna på samma tid.

            nu har dom näst intill stannat i växten.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • cactus
              • July 2005
              • 278

              #21
              Aj då ....

              Det kan nog stämma, eftersom jag har mäsk och inte är särskilt noga med att byta regelbundet. Blir man nu tvungen att köpa riktig CO2-utrustning också... suck.

              Men det måste ha med PMDD att göra också väl? eftersom problemet kom efter att jag börjat med PMDD.
              Akvarium:

              310 liter
              3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
              PMDD
              CO2 med kontroller
              Ytterfilter 1050l/h

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Ja det kan man säga, alla plötsligliga förändringar brukar alger gå igång på. T ex om solen börjar skina in på akvariet, en fisk dör och du inte hittar den eller plötsligt ökar näringsnivåerna snabbt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • cactus
                  • July 2005
                  • 278

                  #23
                  Okej... jag tror att jag blir tvungen att köpa en CO2-anläggning. Dock så vill jag prova ett par saker först.

                  Finns det någon sorts fisk eller nått som äter dessa alger ? (toffsalger tror jag). Det ska inte vara ancistur eller något liknande som skadar växterna.

                  Föresten så har jag märkt en väldigt konstig sak med vallsnerian. Ett fåtal av bladen har blivit alldeles vågiga i kanterna. Detta visar sig hela vägen från roten upp till toppen. De liknar nästan den här "skruvvarianten" som också finns att köpa. Vad är detta!?
                  Akvarium:

                  310 liter
                  3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                  PMDD
                  CO2 med kontroller
                  Ytterfilter 1050l/h

                  Kommentar

                  • jackson
                    • September 2003
                    • 1242

                    #24
                    Ursprungligen postat av Raven
                    Ursprungligen postat av heljis
                    Imorse pytsade jag i en halvdos KNO3. Trodde jag. Tidigt var det, tog fel flaska.. =)
                    haha påminner mej om en som också tog fel flaska och hade i 7up
                    Det är ju bra ju. Mycket kolsyra

                    Defdac kan säkert kommentera, men har skrivit på andra ställen att det är "farligare" att "undergöda" än "övergöda" när man har bra nivåer i övrigt (CO2 och ljus). Så pyttsa i heldos av PMDD, men om du inte tillsätter CO2, håll koll på algerna.
                    Detta är mitt tips i vart fall.
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                    Kommentar

                    • jackson
                      • September 2003
                      • 1242

                      #25
                      C. japonica (Anamoräkor) är bra på att ta hand om alger. Fungerar bäst i mindre akvarium. Annars är ju Siamensisk algätare en klassiker. Men den blir stor (ca 15 cm) och skall vara i stim, så den fungerar bara i stora akvarium. Bägge är duktigare på alger än Ancistrus (fast att stim ancistrusyngel fungerar bra det med

                      Om du har två mäskburkar som "överlappar" i tid så får man jämnare tillgång av CO" från mäsken. Sedan så kan man även ha i en eller två matskedar protein (sådant som muskelbyggare använder, går utmärkt med begagnade "noname"). Då håller jästen igång längre och produktionen av CO2 blir lugnare.

                      Men annars är trycksatt CO2 (gastuber) enklare. Mindre akvarium (under 150-200 liter) så brukar system baserat på sodastreamerflaskor fungera bra (SERA har i vart fall haft ett ok system). Men till större akvarium behöver man större mängd CO2 (bara ca 500 gram i en sodastreamerflaska) för att slippa byta varje/varannan vecka.
                      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...