Lowtech och ogräs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaihc
    • December 2004
    • 69

    Lowtech och ogräs

    För et tag sedan slängde jag ut mäsken och konverterade til lowtech/pmdd-combo (lagom till semestern).

    I min 250l har jag nu ett gäng cryptos, några vattenspikblad, Echinodorus tenellus, Hygrophila 'rosanervig', en klump Anubias och väldans mycket Limnophila sessiliflora (ogräset).

    Ogräset växte bra med CO2 men det växer också så det knakar utan CO2 (2-3 cm/dag). Jag märker knappt någon tillväxt på de andra växterna och undrar om de hinner i kapp lite om jag rensar i Limnophilabeståndet (som täcker ungefär 1/4 av bottnen)? Någon som har egna erfarenheter?

    Framför allt, varför växer bara Limnophilan bra och de andra växterna knappt någonting alls?

    Jag göder dubbel fulldos när Limnophilan ser lite blek ut på topparna och byter 50% vatten var tredje månad.
    Mvh Kai
  • cryptomarko
    • August 2005
    • 181

    #2
    Ogräset växte bra med CO2 men det växer också så det knakar utan CO2 (2-3 cm/dag). Jag märker knappt någon tillväxt på de andra växterna och undrar om de hinner i kapp lite om jag rensar i Limnophilabeståndet (som täcker ungefär 1/4 av bottnen)? Någon som har egna erfarenheter?
    Sessifloran tar näring ur vattnet. Eftersom den är snabbväxande tar den mycket näring från vattnet och kan kväva andra växter. Jag doserar därför dubbel puls järn(0,2ppm) så inte järnet tar slut så snabbt. Ju mer "sessiflorer", ju mer näring går det åt. Jag tror inte du behöver ta bort sessifloran utan öka näringshalterna...det funkade för mig.

    Framför allt, varför växer bara Limnophilan bra och de andra växterna knappt någonting alls?
    Om sessifloran får lite järntillskott växer den så det knakar(jag trimmar varje dag). Jag har märkt att den även växer bra utan att man tillsätter co2. Den är alltså oerhört tacksam vid bra järnförhållanden...
    /Markus
    18 år

    www.cryptomarko.webb.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Sessifloran tar näring ur vattnet.
      Det gör alla växter. Även de som tidigare trotts vara bottenätare typ Echinodorus/Cryptocoryne.

      Eftersom den är snabbväxande tar den mycket näring från vattnet och kan kväva andra växter.
      Kväva som i att dom tar allt syre? Jag trodde dom fotosyntetiserade

      Däremot kan extrema snabbväxare ta näringen för närliggande växter.

      Ju mer "sessiflorer", ju mer näring går det åt.
      Det gäller alla växter.

      Om sessifloran får lite järntillskott växer den så det knakar(jag trimmar varje dag).
      Eftersom järn tas upp i ca 200 ggr mindre mängd än t ex kalium och kväve så är det oftast inte pga järn någon växt strejkar - om det inte är så att du antingen doserar väldigt mycket kaliumnitrat eller har överbefolkat akvarium som du övermatar + en stabilt mineraliserande botten.

      Den är alltså oerhört tacksam vid bra järnförhållanden...
      Järn är bara ett av ett tjugotal näringsämnen som behövs för alla växter. Du kan testa att ha en glasburk med grus, vatten och sessiliflora och bara dosera ferrogan och se vad som händer 8)
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • cryptomarko
        • August 2005
        • 181

        #4
        Kväva som i att dom tar allt syre? Jag trodde dom fotosyntetiserade
        Jag menade såklart näringsämnena...

        Däremot kan extrema snabbväxare ta näringen för närliggande växter.
        coolt!

        Eftersom järn tas upp i ca 200 ggr mindre mängd än t ex kalium och kväve så är det oftast inte pga järn någon växt strejkar - om det inte är så att du antingen doserar väldigt mycket kaliumnitrat eller har överbefolkat akvarium som du övermatar + en stabilt mineraliserande botten.
        Oki men mina sessiflorer såg faktiskt piggare ut när jag doserade mer järn. Men innan det så var där kanske för lite järn i vattnet som gjorde att växten inte kunde ta upp det? Och då hade väl växten inte alla ämnena som behövdes vid tillväxten och därför fick den brister? Har jag förstått det hela rätt?
        Senast redigerad av cryptomarko; 08 October 2005, 15:17.
        /Markus
        18 år

        www.cryptomarko.webb.se

        Kommentar

        • cryptomarko
          • August 2005
          • 181

          #5
          Inget svar?
          /Markus
          18 år

          www.cryptomarko.webb.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Oki men mina sessiflorer såg faktiskt piggare ut när jag doserade mer järn.
            Då har du rejäl fiskmängd och/eller matar väldigt duktigt. Det är väldigt ovanligt att enbart järn är det enda näringsämnet som får växterna att strejka. Man ser det i princip bara i överbefolkade zooaffärsakvarier, därav myten om att det bara behövs järn till akvarieväxter.

            Men innan det så var där kanske för lite järn i vattnet som gjorde att växten inte kunde ta upp det?
            Det är extremt ovanligt att enbart järn fattas. Fattas järn så fattas även i princip alla andra mikro/spår-ämnen såsom koppar, zink, bor, molybden osv.

            Och då hade väl växten inte alla ämnena som behövdes vid tillväxten och därför fick den brister? Har jag förstått det hela rätt?
            Det stämmer att ett enda näringsämne kan vara blockerande för hela växtens näringsupptag av alla andra näringsämnen, men just järn är extremt ovanligt.

            Jag ser det då och då i överbefolkade zooaffärsakvarier på just sessiliflora - den får vita nya toppskott, men att det är *enbart* järn som fattas är extremt osannolikt. En växt består t ex av i 20 ggr mer Kalium mängd jämfört med järn och ett näringsämne som inte kommer ner i speciellt stor mängd via mat (om man inte matar med banan

            På samma sätt består en växt av runt 1000 ggr mer kol, så det är oftast kol en växt alltid är mest begränsad av.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • cryptomarko
              • August 2005
              • 181

              #7
              Jag ser det då och då i överbefolkade zooaffärsakvarier på just sessiliflora - den får vita nya toppskott, men att det är *enbart* järn som fattas är extremt osannolikt. En växt består t ex av i 20 ggr mer Kalium mängd jämfört med järn och ett näringsämne som inte kommer ner i speciellt stor mängd via mat (om man inte matar med banan
              Jag gav lite sessiflorer till min syrra o efter nån dag var alla toppskotten vita..hon tilsätter inga ämnen o inget koldioxid o har mycket fiskar. Så jag hajar nu i alla fall. Sen en helt annan grej. I skolan va vi ute på excursion vid en sjö och där var mina akvaristiska kunskaper äntligen till nån nytta. Jag höll en(enligt mig) lång redovisning om sjöns hälsa för hela klassen och lämnade in en lång skriftlig version också. Jag fick ett fett MVG! och en mycket nöjd lärare ville ta del av mina kunskaper på vägen hem... Tack för förklaringarna defdac!
              /Markus
              18 år

              www.cryptomarko.webb.se

              Kommentar

              • Rebecka
                • September 2003
                • 561

                #8
                Jag ser det då och då i överbefolkade zooaffärsakvarier på just sessiliflora - den får vita nya toppskott, men att det är *enbart* järn som fattas är extremt osannolikt. En växt består t ex av i 20 ggr mer Kalium mängd jämfört med järn och ett näringsämne som inte kommer ner i speciellt stor mängd via mat (om man inte matar med banan

                Ja, för banan innehåller nämligen mycket kalium!
                http://underwatergarden.blogspot.com


                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

                Kommentar

                • kaihc
                  • December 2004
                  • 69

                  #9
                  Ok, men jag göder friskt så alla växterna borde ha det de behöver (bortsett från CO2 och åtminstone merparten av tiden). Det är bra cirkulation i akvariet och alla växterna får ljus.

                  Jag tycker därför fortfarande att det är konstigt att ogräset drar iväg och att de andra växterna i princip har stagnerat.

                  Jag tror jag så i en tråd för ett tag sedan att växtligheten hade ökat för alla växter efter att någon hade rensat i ett stort buskage med typ Limnophila eller ngn annan växt listad på US Federal Noxious Weed List.
                  Mvh Kai

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    L. sessiliflora växer alltid mycket snabbare än de flesta andra ogräs man kan ha i akvariet.

                    Utan CO2 blir det runt 10-30 ggr långsammare tillväxt på de flesta andra växter så det kommer förmoligen kännas som tillväxten står still jämfört med när du körde CO2.

                    Jag tror inte du kommer se någon direkt skillnad i tillväxten på dom andra växterna om du drar upp L. sessilifloran om det inte är så att den skuggar ut dom andra, eller om den lyckas sno varenda gnutta näring.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...