Alger på rutorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tzerra
    • July 2005
    • 84

    Alger på rutorna

    --
    Senast redigerad av Tzerra; 23 March 2007, 20:32.
  • kentk
    • January 2004
    • 865

    #2
    För att få bort alger så finns tex. en liten "borste" som heter Blanki från JBL, den funkar kanon !

    En del använder en vanlig isskrapa till bilen...
    Vision 180L

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      algmagnet funkar ok men ska brukas FÖRSIKTIGT ger kraftiga repor om grus hamnar mellan magnet och glas.

      sen kan du glömma de där aldrig komme tillbaka för alger går aldrig få bort helt går bara att minska tillväxten.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        se till så att lysrampen inte lyser på framrutan.

        har haft min i mitten mellan framkanten och mitten på karet och en plastrulle för att lyfta bakkanten vilket gjort att ja fått väldigt lite ljus på framrutan.
        gör ja rent framrutan med algmagnet 1gång i månaden så får de anses ofta.
        tror ja gjort de 3ggr eller nåt sen ja startadr akvariet i våras.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Luminax
          • July 2005
          • 378

          #5
          jag säger bara att algskrapor fungerar knappt iaf inte för mej, jag började använda en vanlig svamp helt ny och det funkar mycket bättre särskilt för såna alger som sitter lite hårdare är algskrapor nästan omöjliga att använda. Har haft röd pricks alger (om det nu heter så) och det är helt hopplöst att använda algskrapor på. Har dock aldrig använt algmagnet men det kan fungera bättre än en vanlig svamp tips om du inte har det redan, köp malar dom jag har är väldigt effektiva
          Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #6
            Köp en skrapa för bilrutor (som nämndes ovan). Det är väldigt billigt och klart bäst på att ta bort alger. Jag har provat algskrapa och svamp också och det är inte tillnärmelsevis lika bra. Svampar kan dessutom innehålla tvättmedel och det är klart obra.

            Mindre ljus, mer växter och mer växtnäring är bra tips på mindre alger (eller snarare *färre* alger... )

            Och nej, alger är inte farliga för fiskar, men dom ser lite tråkiga ut.
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • plyyp
              • August 2004
              • 80

              #7
              Det finns ju skrapa med rakblad (vet inte om någon tagit upp det).. Själv har jag alger som sitter som berget på rutorna titt som tätt... Rakbladet tar det rätt så bra, man kanske får köra ett par gånger men det bli bra tillslut!

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                använder man rakblad ska man va MYCKET försiktig då dom repar rutor väldigt lätt
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • trollet85
                  • January 2005
                  • 667

                  #9
                  Köp några malar!! dom brukar ju vara effektiva
                  63L med salamandrar
                  Mina älskade persers Viola och Velvet

                  Kommentar

                  • dinajel
                    • November 2004
                    • 606

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tzerra
                    Okej, tack för svaret. Problemet är bara att jag inte har några växter i mitt akvarium pga av att mina malawi ciklider skulle äta upp dom direkt, finns det några andra tips på hur man kan förminska tillväxten av alger?
                    Då skulle jag nog säga mindre ljus och väldigt bra biologisk filtrering som håller ammoniumnivåerna låga. Dessutom kan man göda med lite kväve (KNO3 tex.) för att få mer fina grönalger och mindre cyano. För rent vatten och svängiga ammoniumnivåer triggar cyano (och även alger förstås).

                    Malar känns så fuskigt, men det funkar säkert bra också.
                    Bilder på mina akvarier.

                    Kommentar

                    • kentk
                      • January 2004
                      • 865

                      #11
                      Jag säger det en gång till.. - BLANKI från JBL, löser Era problem !
                      Vision 180L

                      Kommentar

                      Arbetssätt...