CO2-reaktorbygge till 88-liters växtkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • nils_sverker
    svarade
    Ursprungligen postat av kallstrom_74
    hittade en co2 diy reaktor vad tror ni om denna?

    http://www.instructables.com/id/DIY-...nted-Aquarium/

    Nja, om jag förstår rätt så är det där inte en reaktor, utan en beskrivning av hur man leder in mäskad CO2 i karet. En förenkling av denn här varianten: http://www.plantswap.se/artiklar/DIYCO2.htm En flaska ist f två, och obs ingen reningsflaska vilket innebär att du kan få in jäst i karet. Den funkar nog, men det är inte en reaktor. Själv märkte jag en sjujäkla skillnad på växterna så snart jag byggde ihop en reaktor enligt mina inlägg ovan.

    Lämna en kommentar:


  • kallstrom_74
    svarade
    hittade en co2 diy reaktor vad tror ni om denna?

    Senast redigerad av kallstrom_74; 12 October 2008, 11:20. Anledning: glömde länk

    Lämna en kommentar:


  • T_K
    svarade
    Kör utan. Manuellt avstängande här vid tändning o släckning...

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Magnetventilen behöver ström för att vara påslagen...

    Lämna en kommentar:


  • T_K
    svarade
    Det verkar ju bra. Men vad händer vid ett lite längre strömavbrott och man inte är hemma? Undrar om pumpen orkar ånga igång igen...

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Ursprungligen postat av T_K
    Hej, ursäkta att jag lägger mig i med en kanske konstig fråga. Eheim ytterfiltret som rekommenderas, ska det vara med eller utan filtermassa i? Är det inte en risk med att ha filtermassa? Gasbubblor kan fastna och efter ett tag lyfta av locket på filtret känns det som.
    se
    Det blir inte enklare och bättre än ett överdimensionerat ytterfilter utan filtermattor som lätt kan rapa ut överflödig restgas...
    Jag själv kör enbart keramik (Ehfimeck och Ehfisubstrat). Kör man tillräckligt överdimensionerat så är det i princip omöjligt att choka filtret. Jag kan t ex ha på gasen när jag gör vattenbyte och filtret är avstängt (då blir det en massa CO2 i filtret/slangarna) och det är ändå bara att plugga i kontakten så rasslar den igång utan större problem.

    Tjock filtermatta/vadd däremot är ingen hit. Blir det gasuppbyggnad som lägger sig som en lock så går impellern torrt. Ingen större fara med slitaget, värre är att vadden/filtermattan dör så hoppar filtret igång igen så blir det förmodligen en nitritspik som heter duga.

    Kan jag följa Barrs skiss då eller finns andra sätt?
    Ja det är en bra början. Din idé med slangar ut från bottnen borde funka fint om pumpen inte är alltför stark.

    Lämna en kommentar:


  • nils_sverker
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Nu börjar det dock kännas som din taktik egentligen inte är att bygga en mist-reaktor som producerar en oherrans massa gasbubblor utan en helt vanlig reaktor som löser upp gasen helt?
    Jo, så är det nog. Kan jag följa Barrs skiss då eller finns andra sätt?

    Lämna en kommentar:


  • T_K
    svarade
    Hej, ursäkta att jag lägger mig i med en kanske konstig fråga. Eheim ytterfiltret som rekommenderas, ska det vara med eller utan filtermassa i? Är det inte en risk med att ha filtermassa? Gasbubblor kan fastna och efter ett tag lyfta av locket på filtret känns det som.

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Hm. Men jämfört med att låta gasen gå ut direkt i karet genom en pump, utan reaktor - snyggare eller fulare?
    Jag gissar att du nu jämför att enbart låta luftventurin från ett pumphuvud spruta ut gasbubblor direkt i vattnet jämfört med att även haka på en flaska som det kommer gasbubblor ur. Det senare är naturligtvis fulare rent estetiskt även om det är bättre då man via en loopback kan återpulvrisera större gasbubblor som inte orkar ut ur reaktorn.

    Nu börjar det dock kännas som din taktik egentligen inte är att bygga en mist-reaktor som producerar en oherrans massa gasbubblor utan en helt vanlig reaktor som löser upp gasen helt?

    Lämna en kommentar:


  • nils_sverker
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Barrs venturireaktor funkar utan botten för att man använder en relativt klen pump så att mikrobubblorna aldrig orkar tryckas ut, eller åtminstone så flyger bara de allra minsta bubblorna ut. Jag gissar att din lösning skulle fungera mer på hans sätt.
    så länge det funkar är jag nöjd

    Ursprungligen postat av defdac
    Ett annat problem är att det inte är speciellt läckert att ha hela akvariet fullt av mist hela tiden.
    Hm. Men jämfört med att låta gasen gå ut direkt i karet genom en pump, utan reaktor - snyggare eller fulare?

    Hur viktig är storleken på själva reaktorn? Jag funderar på att använda en vällingflaska, 250 cl, eftersom den är stabil och lätt att borra i. Är den för liten för en Aquael Cirkulator 350?

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Hmm... Tricket med skåra-reaktorn var att den har ett frukstansvärt övertryck från en alldeles för stark pump som resulterade i de extremt små bubblorna. Detta övertryck hade inte kunnat byggas upp om inte utblåset var extremt litet, typ en väldigt smal skåra.

    Sätter du dit några stora feta slangar längst ner så kommer det inte bli något övertryck att tala om.

    Barrs venturireaktor funkar utan botten för att man använder en relativt klen pump så att mikrobubblorna aldrig orkar tryckas ut, eller åtminstone så flyger bara de allra minsta bubblorna ut.

    Jag gissar att din lösning skulle fungera mer på hans sätt.

    Båda dessa typer av reaktorer kallas för "mist-reactors" för att grundprincipen är att producera ohyggligt små bubblor som blir som en dimma som ska spridas jämt ut i akvariet. Bubblorna ska lägga sig direkt under växternas blad och ge växten extremt lättillgänglig koldioxid.

    Problemet med mist är även dess styrka - misten sänker inte pH:t nämnvärt. Växtakvarier gynnas ganska kraftigt av att ha ett ganska lågt pH runt 6.3-6.5 eftersom det är en sweet spot för mikroämnens vattenlöslighet och de flesta kelat fungerar bättre vid lägre pH. Ett annat problem är att det inte är speciellt läckert att ha hela akvariet fullt av mist hela tiden.

    Det blir inte enklare och bättre än ett överdimensionerat ytterfilter utan filtermattor som lätt kan rapa ut överflödig restgas...

    Lämna en kommentar:


  • nils_sverker
    svarade
    Tar upp denna gamla, trevliga tråd igen.

    Jag har tänkt sätta upp mitt mäsksystem som så att jag bakom mitt hamburgerfilter stoppar in ett ytterligare pumphuvud, till co2. Tidigare har jag tänkt leda ut bubblorna genom ytterligare ett utblåshål i filtermattan, långt nere, så att bubblorna stiger upp mot den "vanliga" pumpens utblås.

    Efter att ha tittat på denna tråd funderar jag på att istället bygga en reaktor enligt http://www.barrreport.com/gallery/fi...3/Venturi1.jpg - men som tidigare gömma allt bakom filtermattan (om det får plats...) Då är frågorna:

    1) kan filtreringen förändras på något sätt iom att jag har ett "utblås" bakom mattan, och
    2) kommer det att funka, dvs kommer den upplösta CO2:n, som då alltså leds ut med vattnet bakom filtermattan/under filterpumpen verkligen att dras in i filterpumpen och ut i karet, eller kommer den bara att virvla runt bakom filtret där den inte gör någon nytta, och
    3) när mäskpumpen är avslagen på natten, kommer reaktorn ändå att rapa stora gasbubblor som sugs in i filterpumpen och skickas ut upplösta ut i karet..... eller hm, kan man kanske leda en slang från raphålet upp ovan ytan?

    Edit:
    Nu tittade jag på http://www.defblog.se/permalink/1598.html och fick en idé av defdacs lilla skåra längst ner: skulle man kunna behålla botten i pet-slaskan, men i stället för skåran sätta dit ett par tre slangstumpar genom borrade hål, och leda ut vattnet genom filtermattan?
    Senast redigerad av nils_sverker; 27 August 2008, 11:36.

    Lämna en kommentar:


  • dinajel
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Gillar du inte prylar i akvariet kanske nästa köp kan bli en sånhär liten billig rackare:

    Inga prylar i akvariet, perfekt upplösning och bra filtrering.
    Hojsan! Först trodde jag det var ett innerfilter, men sen såg jag. Den där var inte så dum. Vilket smidigt litet ytterfilter. Och dyrt var det inte heller. Det där kan helt klart bli nästa inköp. (Men vad ska jag då göra med min nya fina reaktor? ;-)

    Lämna en kommentar:


  • dinajel
    svarade
    Ursprungligen postat av BluesBoy
    Är du säker på att det inte var stor avdunstning av CO2 som var problemet innan? Storm i burken är på gott och ont.
    Jadå. Jag hade utblåset säkert 1 dm under ytan och riktat något nedåt så ytcirkulationen var inte alls speciellt hög. Så jag tror inte det var problemet, men tanken var god. :-)

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Gillar du inte prylar i akvariet kanske nästa köp kan bli en sånhär liten billig rackare:

    Inga prylar i akvariet, perfekt upplösning och bra filtrering.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...