stoppa trådalger??!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Vad jag gjorde var att dosera en liten dos peroxid varje dag.

    Första dagen bubblade växterna & alger som tokiga, och ju starkare ljus växten stod i desto mer bubblade det. Varje dag därefter minskade bubblet, och växterna i starkast ljus bleknade först. Efter en vecka bubblade det ur pumpen och gruset istället - växter och alger var bara bleka. Min tolkning är att de har slut på enzymet peroxidas, och höll på att svälta (eftersom peroxidas behövs för fotosyntesen).

    Det verkar som om hjorthornsalgen är känsligare mot peroxid än vad vare sig grönalger eller växter är, så just hjorthorn verkar gå bra att bekämpa med peroxid. Mina grönalger tog dock varken mer eller mindre skada än mina Vallisneria, och hämtade sig snabbare när jag slutade dosera.

    Har skrivit om experimentet här: http://mikes-machine.mine.nu/algae_g...htm#Bushy_alga
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • plizken
      • April 2004
      • 1293

      #17
      Intressant Azur. Då blir mitt nästa försök med olika ljusstyrkor.

      Jag hade extremt lite ljus på senaste försöket 2*18w på 250L och växterna klarade det galant. Undrar om don skulle ta mer stryk med säg 2-3*36w.

      Dags att plocka fram Järnshelatet igen och bli kallad för galning av grannen en gång till. "odla alger. du är ju inte klok"


      Det skulle ju vara trevligt om man kunde hitta ett sätt att använda det i växtkaret utan att riskera växterna.

      citat Azur
      Mina grönalger tog dock varken mer eller mindre skada än mina Vallisneria,
      Jag har fått bra resultat på grönalger med väteperoxid.
      Ska jag bli tvungen att plocka fram amoniumnitratet för att återskapa det nu igen. =)
      Senast redigerad av plizken; 07 March 2005, 11:52.
      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

      Kommentar

      Arbetssätt...