kalium i olika former till bleka därgsvärdsplantor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kek
    • October 2004
    • 95

    kalium i olika former till bleka därgsvärdsplantor

    Jag har problem med mina små svärdsplantor. I början växte de verkligen otroligt bra med CO2 och pmdd. De skickade iväg sticklingar som växte nån cm om dagen! Jag var sååå lycklig
    Sen hände något. Jag vet inte riktigt vad som hände, jag kanske missade något vattenbyte, eller så var det att jag provade att hälla i lite flytande järn... hur som helst, de slutade växa. De gamla bladen blev bleka och överhopade av alger, ingen vacker syn. Min egen analys från hjortgrongatans stege är att det är kalium-brist. Rådet är då att tillföra K2SO4. Det har jag inte hemma utan jag har bara KNO3 och KH2PO4. Men det är ju "K" i dem med! Varför är K2SO4 bättre???

    BTW, kan det ha varit järnet som gjorde att det kollapsade för mig, eller kan det ha varit lera i det nya gruset som tog slut efter ett tag? Kan lerkulor vara en annan lösning?

    någon klok som har råd att ge en rådlös?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Om du har brist på K men inte på N eller P så kan du ju inte tillsätta khpo4 eller kno3. Därför är tipset att tillföra k2so4. Jag tror dock att du kommer att få rätt på det genom att fortsätta enligt estimated index metoden och göra en extra fulldospuls i mitten av veckan. Dina brister beror nog på mer än ett ämne, gissningsvis alla makroämnena.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • kek
      • October 2004
      • 95

      #3
      Du har nog rätt Magnus, det måste vara en allmän brist. Det är lite konstigt dock eftersom det så plötsligt slutade växa. Cabomban har också stannat i växten och vallesinerian förtvinar i topparna. Jag har nu fulldosat KH2PO4 och KNO3 och micro flera dagar i sträck men ingenting händer (=Inget bubbel från växterna). CO2 är det också full fart på. Borde jag tillföra något ytterligare ämne? Jag börjar bli smått förtvivlad!

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Om du tillsätter fulldos varje dag så får du tokhöga nivåer i karet. Hur mycket ljus har du?
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • janne22
          • April 2004
          • 233

          #5
          kek, nu ska jag inte säga att det är så här men, jag löste det på detta viss , att jag köpte alla makro ämnena, så slapp man bränna allt för mycket tid på det, hade med problem vid endast fullpuls av fosfat nitrat & nutrisi(trots högt gh,), & vilket jag kan förstå så när jag sökte hjälp sa alla att det var co2 till 100 % fastän jag visste att jag låg överdimonsionerat ph 6,8 kh 18 , så där förgiftade jag några firrar (oftast är det co2 ändå) i mitt fall var det magnesium & kalium som fattades & mitt kalium räckte inte i kno3, så det kanske kan vara värt att testa? när du väl har alla ämnena så kan det bara vara DITT fel att det inte funkar

          & precis som tropfrog säger så blir det tok höga nivåer av fosfat nitrat för att du tror att det är de som felar, när det "kanske" är något annat.(gjorde precis likadant & fick bara alger vid dagliga fullpulsar, såfort mag & kalium kom in i bilden kan jag fullpulsa utan problem för alger, för växterna tar hand om allt.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97996

          http://daniellofgren81.blogspot.com/

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ursprungligen postat av kek
            Jag har nu fulldosat KH2PO4 och KNO3 och micro flera dagar i sträck men ingenting händer (=Inget bubbel från växterna). CO2 är det också full fart på.
            Isåfall är det garanterat CO2-halten som är för låg. Alla gör fel där.

            Kan lerkulor vara en annan lösning?
            Nej eftersom dom mest innehåller järn, iofs en del kalium - men nästan ingen kväve eller fosfor.
            Senast redigerad av defdac; 23 February 2005, 11:16.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • kek
              • October 2004
              • 95

              #7
              Tack för svaren!
              Jag ska omedelbart skruva upp CO2 för att se om det hjälper, men jag ska också köpa hem mg och kalium utifallatt det inte gör det. Kan ju inte vara fel att ha hemma

              Kommentar

              • kek
                • October 2004
                • 95

                #8
                Ursprungligen postat av Tropfrog
                Om du tillsätter fulldos varje dag så får du tokhöga nivåer i karet. Hur mycket ljus har du?
                MVH
                Magnus
                Jag har ett juvel akvarium (240l) och har de två lysrör som kom med paketet (med reflektiorer såklart). Det verkar lite pyssligt att bygga in fler...

                Kommentar

                Arbetssätt...