mäsk - co2 kvar i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goblins
    • February 2003
    • 117

    #16
    Hej allensammans!

    Jag insåg att jag kunde köra in bubblorna via mitt innerfilter (aquael) och kör nu på detta vis. De verkar funka bra. En del bubblor går som sagt uppåt, men MÅNGA går ut i karet. =)

    Skrev i en annan tråd och fråga, kan ta det här med:
    Jag har riktat munstycket nedåt, men förr var det riktat uppåt. Kan jag få syrebrist? Man får ju ned syre genom att ytan rörs om. Nu är de inte alls lika mkt rörelse på ytan ju... *orolig*
    /Annelie - Uppsala

    240 liter

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #17
      Växterna producerar syre. Så om du får syrebubblor från växterna, så kan du inte få ner mer syre i akvariumet. Inte ens om du får hela ytan att storma (det avgår istället syre till luften ovanför). Dvs inget problem med den delen. Vad som KAN vara farligt för fiskarna är om du får ner för mycket CO2 i akvariumet. Då kan inte fiskarna göra av med CO2 i blodet genom gälarna, eftersom halten i vattnet är för högt. Då går inget CO2 ut i vattnet. Då kvävs fiskarna. Men det är väldigt häga värden. 20 - 30 ppm är ingen fara.
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • Magnuz
        • February 2005
        • 292

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        Är jag helt ute och cyklar med mina observationer eller har jag bara haft en extrem tur som har lyckats med venturi-metoden?
        I ditt fall, som är extremt ovanligt, får du dels ingen ytcirkulation och dels verkar du ha en helt fenomenal pulvrisering av bubblorna och dels skjutsar du ner dom så att dom faktiskt hinner lösas upp (ovanligt, går inte med de AquaEl och Hagen AquaClear-pumpar jag testat med )
        Hmm... jag undrar om inte mitt Hydor innerfilter också vore en bra kandidat. Jag har igång "luftbubblet" mest på skoj och det blir mycket riktigt extremt små bubblor som sprider sig i hela karet. CO2 borde väl rimligen bete sig på samma sätt?

        Mvh
        Magnus

        Kommentar

        • Goblins
          • February 2003
          • 117

          #19
          Hej

          Ja, jag insåg att växterna producera syre sen... De va ju liksom för att växterna skulle få de som de behövde som jag tillsatte koldixoid. Hissen går upp, men de är ingen hemma som man brukar säga!

          De kostar inte mkt att köpa en backventil, 30 kr för mej på akvariehobby i Uppsala. Och du får dricka 3 l cola så har du två fina flaskor. Och köpa lite jäst & lite slang. Sen är de bara att rulla igång!

          Discusses the steps to setup DIY CO2 with complete information on yeast.
          /Annelie - Uppsala

          240 liter

          Kommentar

          • Mohlén
            • January 2004
            • 273

            #20
            Någon som vet en svensk internetbutik där man kan köpa den där trappan? Kollat på www.pwss.nu och www.akvakompis.se men hitta ingen trappa där tyvärr.

            Kommentar

            • Jeza
              • January 2003
              • 379

              #21
              kolla på www.guldfisken.se han har såna hemma
              Orcae Ita!

              Kommentar

              • small
                • January 2003
                • 470

                #22
                Heja dinajel !!!!
                Kör med en albit som ligger i ett gammalt innerfilter (används enbart för detta) och jag har också "tur" som får extremt små bubblor.Tycker nog att man ibland måste säga till sig själv,"OK,visst skulle jag kunna få det bättre om jag gjorde si eller så,men det här får duga".Mina växter växer extremt snabbt om man jämför med innan jag började med DIY och KNO3 och KH2PO4,men säkert inte lika extremt snabbt om man jämför med andra här på forumet.Men som sagt jag är nöjd så här långt,bortsett från någon växt som inte alls vill växa i min burk.Har varken pengar eller lust att ha en tub med tillbehör ståendes i vardagsrummet.Någon som vill köpa en 5kg´s kolsyretub så har jag en till salu.
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                Att måla är ingen konst.

                Kommentar

                • dinajel
                  • November 2004
                  • 606

                  #23
                  Ursprungligen postat av small
                  Heja dinajel !!!!
                  Haha! Jäj! Go me!

                  Kör med en albit som ligger i ett gammalt innerfilter (används enbart för detta) och jag har också "tur" som får extremt små bubblor.Tycker nog att man ibland måste säga till sig själv,"OK,visst skulle jag kunna få det bättre om jag gjorde si eller så,men det här får duga".Mina växter växer extremt snabbt om man jämför med innan jag började med DIY och KNO3 och KH2PO4,men säkert inte lika extremt snabbt om man jämför med andra här på forumet.Men som sagt jag är nöjd så här långt,bortsett från någon växt som inte alls vill växa i min burk.Har varken pengar eller lust att ha en tub med tillbehör ståendes i vardagsrummet.Någon som vill köpa en 5kg´s kolsyretub så har jag en till salu.
                  Jag håller verkligen med dig. Mina växter verkar må bra och växer som aldrig förr. Visst kanske man kan få växterna att växa ännu bättre, men jag är nöjd som det är. Mäsk är billigt, växterna mår bra, fiskarna mår bra. Mitt akvarium är mycket snyggare än innan.

                  Jag börjar bli skeptisk till mina co2-mätningar, även om jag mätt flera gånger och får samma resultat hela tiden. (6,4 - 6,5 på morgonen efter att ha tagit ur co2-slangen över natten, och 6,2 på kvällen). Men det är väl bara att inse att det stämmer. Ska göra ytterligare några tester och mätningar dock. (Kolla kranvattnet, kolla kranvatten som varit upptappat några dagar, kolla akvarievattnet direkt efter vattenbyte 50%, kolla akvarievattnet när co2 pumpats i hela natten, kolla olika tidpunkter på dagen, jämföra med värdena i snäcklekarkaret (där jag häller i bikarbonat och har KH 21), osv, usw, etc.)

                  Det skulle säkert lösas upp ännu mer co2 (vilket jag dock tydligen inte behöver) om jag ledde in slangen i en alträbit längst ner i filtret (eller moddade en liten Fluval 1+ att ha som reaktor), men det skulle bli ännu mer pill. Att bara stoppa ner slangen i venturin är extremt enkelt och funkar bra för mej. Jag får ändå beskära mina H. polysperma ett par gånger i veckan...
                  Bilder på mina akvarier.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...