Delad glädje är BUBBEL-glädje!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    Delad glädje är BUBBEL-glädje!

    Jag har nu kört PMDD och mäsk-co2 i en vecka, och igår fick jag äntligen hem pH-test och KH-test för att se om det verkligen kommer ner nån co2 i karet. Mätresultaten blev:

    KH: 3
    pH: 6,3

    Tjoho! Då kommer det ju ner massvis med co2! Inte undra på att växterna växer som tusan. Speciellt hygrophilan har skjutit i höjden.

    Det jag dock ville glädja er med, såhär på fredagen, är att när jag bytte 50% av vattnet och tillsatte ny fulldospuls med KNO3, KH2PO4 och NutriSI, så började växterna bubbla som bara den! Jag vet att det beror på att det bytta vattnet antagligen var fullt med syre och att vattnet blev syremättat och att det var därför det började bubbla. Men från vattenbytet vid 19.00 till släckningen vid 23.00 så bubblade det för fullt. Trots endast 0,2 w/l.

    En fråga bara. Enligt tabellen så är jag uppe och nickar på 40 ppm co2. Fiskarna verkar dock må bra. Det är väl ingen fara? Och växterna gillar väl bara lite mer co2? Egengjord mäsk är lite svår att justera...
    Bilder på mina akvarier.
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    #2
    Coolt, gratulerar! Vad gäller mängden av CO2, så behöver du nog inte så mycket med tanke på din ljusmängd.
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

    Kommentar

    • stedo
      • November 2004
      • 13

      #3
      Grattis!
      Jag sitter i ungefär samma situation; ganska lite ljus (har bara ett rör än så länge), mäsk och PMDD. Skillnaden är att jag inte lyckas få till något bubbel.
      Kör med mäsk på dagarna, vilken bubblar på hur bra som helst, men med växterna händer det inte så mycket. Har du CO2-slangen inkopplad även på nätterna?
      Hur stort akvarium och hur många växter har du?

      Måste komma på vad det är som är knas här...

      mvh

      - S
      www.doverud.com

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Har ni sett Defdacs film där han lyfter av ett lysrör och lägger tillbaks det?

        Ljuset är riktigt viktigt. Inte för lite och inte för mycket. Jag kan tänka mig att det kan vara svårt att syremätta vattnet med 0,2W/l lite beroende på vad det är för rör man använder. Dom måste nog vara riktigt effektiva om det ska bli syremättnad.
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #5
          Hittade länken.

          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          • stedo
            • November 2004
            • 13

            #6
            Tuff
            Får väl kika på någon bra lösning att få till ett extra lysrör kan jag tänka...
            www.doverud.com

            Kommentar

            • dinajel
              • November 2004
              • 606

              #7
              Har varit borta hela helgen, men här kommer nu svar.
              Ursprungligen postat av stedo
              Grattis!
              Jag sitter i ungefär samma situation; ganska lite ljus (har bara ett rör än så länge), mäsk och PMDD. Skillnaden är att jag inte lyckas få till något bubbel.
              Kör med mäsk på dagarna, vilken bubblar på hur bra som helst, men med växterna händer det inte så mycket. Har du CO2-slangen inkopplad även på nätterna?
              Hur stort akvarium och hur många växter har du?
              Jag har som sagt bara ett lysrör, ett grolux 18 w. Men jag lär inom en snar framtid köpa en dubbelramp och ett aquarelle-rör för att komplettera groluxen så att jag kommer upp i 0,4 w/liter. Akvariet är på 88 liter.

              Växterna jag har är rätt standard. Ett par javaormbunkar, två svärdplantor (plus en dvärgsvärdplanta), två anubias nana, två hygrophila polysperma och en hygrophila rosanervis, samt två växter som jag pinsamt nog har glömt namnet på, men som är rätt låga och buskiga och växer närmast frontglaset.

              CO2-slangen är inkopplad dygnet runt. Den växt man ser mest tillväxt på är hygrophilorna. Dom växer runt två cm per dygn. Vilket bara är bra eftersom jag vill fylla ut ordentligt med hygrophila i bakre vänstra hörnet.

              Bubbel räknar jag inte med att få om jag inte kör på mer ljus, men det är ju kul att se att växterna växer ordentligt bra redan vid 0,2 w/l.

              Just det. Jag fyllde i början på med KNO3, KH2PO4 och NutriSI en gång i veckan (10 ml av varje), men nu har jag gått upp till två gånger i veckan.
              Bilder på mina akvarier.

              Kommentar

              • stedo
                • November 2004
                • 13

                #8
                Ah. Tack för svaret!
                Det är nästan precis samma setup som jag har då (bortsett från vilka växter, men antalet är ungefär det samma)
                Kanske skulle prova mig på att köra CO2 hela dygnet ett tag, får vaka över mina firrar bara så att de inte blir ledsna.
                Tyckte mig se en viss förbättring växtmässigt efter det senaste vattenbytet+fulldospuls. .

                mvh

                - S
                www.doverud.com

                Kommentar

                Arbetssätt...