Gödning till Papegojblad !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #46
    Ursprungligen postat av NE
    Jag hoppas att även ni i Linköping har 50Hz precis som vi andra i Sverige.


    Har ni kommit till nån slutsats gällande AR?
    Detta har haft ganska stort fokus för mig på sista tiden, så för mig är juryn fortfarande ute.

    Senast testade jag att dumpa ner en massa CaCl2 runt rötterna på L. glandulosa och pappegojjan. Ingen effekt - krulligare blad än normalt nu någon vecka senare.

    Jag vet inte om jag sa det, men i Christel Kasselmans bibel står det också om det här med att den gärna vill ha lite mer genomströmning.

    Av en händelse så står en papegojja kvar i den mest strömmande delen av akvariet, ganska skuggigt också - och den är fortfarande fin och börjar få stora blad, men både glandulosan och pappegojjan som står väldigt oströmt (speciellt när växtmassan nu blivit massiv) har åter börjat visa krulliga blad trots CaCl2 runt rötterna.

    Så nu blir nästa experiment ett extra pumphuvud som står och blåser på glandulosan och pappegojjan i mitten.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #47
      Jag har ett litet innerfilet med strilrör för att fördela CO2:n. Om jag tar bort röret kommer Papegojan att stå mitt i utblåset från pumpen, så då blir det i alla fall cirkulation så det räcker. Ska prova vad som händer. Problemet är ju givetvis att jag förlorar en del CO2 eftersom den inte är i kontakt med vattnet lika länge. Men som experimet kan det ju vara intressant.

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #48
        Så här ser min ut nu, snygg färg i toppen men de gamla bladen nertill får jag väl fixa till när den når ytan genom att kapa den och plantera om...



        Metoden har varit att dra ner drastiskt på ljustiden och begränsa fosfatet kraftigt. Då klarar den sig ifrån alger och verkar växa lika bra för det.
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Dagge
          • December 2004
          • 188

          #49
          Sett samma sak med mina Ludwiga Respens "Rubin" de senaste dagarna. De tycks få finare färger i toppen när jag begränsar fosfatet... eller om det är kvävet som gör det. Sen om de växer bättre begränsade eller inte är jag skeptisk till.

          Går hur som helst i tankarna om jag ska kasta ut min ormbunke och sätta dit pagegojblad, blivit lite tveksam visserligen efter att jag läst denna tråd och vilka problem ni haft. Ni som ändå är "experterna" här

          btw, vad har hänt med din marktäckare oveb?
          Dagge
          Ampblog

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #50
            Ursprungligen postat av Dagge
            btw, vad har hänt med din marktäckare oveb?
            Den algade ihop sig till en "fubar" när jag gjorde en tavla med fosfat-flaskan.

            Känns inte som någon förlust iallafall eftersom jag gillade inte den sortens nålgräs.

            Idag har jag köpt en annan sort (hoppas jag) och skall börja på nytt ikväll så jag har väl en vacker matta om ett par månader igen
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • Dagge
              • December 2004
              • 188

              #51
              Japp, gjorde slag i saken idag och köpte AR. Fick ett ganska fint exemplar som nyss kommit in från Tropica.
              Köpte också en extra ljusrörshållare så att jag nu ska komma upp i 0,49 w/l. Jag hoppas att detta kommer räcka för att AP:en ska trivas hyffsat.

              Nu till grejen. När jag tog bort krukan och började ta bort stenullen så upptäckte jag att det fanns ett svart pulver inne i stenullen.
              Den såg ungefär ut som krossat aktivtkol. Började genast få lite tankar om vad detta kunde vara. Kan det vara något gödningsämne kanske?

              Någon som har koll på var Tropica själva har för gödningsregim?
              Dagge
              Ampblog

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #52
                Tusan, nu har de rackarna börjat vakna till liv igen
                Det gäller främst de som fick stå kvar på samma ställe. De som flyttades tillmera strömt ställe ligger lite efter. De var både lägre och var tvungna att anpassa sig så det kanske inte är så lustigt.
                Mängder av "luftrötter" finns nu kring stjälkarnas nedre delar precis som förra gången de satte fart. Om jag får gissa varför de börjar vakna så beror det på att de har kämpat sig närmare ljuskällan och att jag skruvat tillbaka nitrat-/fosfatförhållandet från en hög fosfatdosering.
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #53
                  Jämför luftrotsbildningen på den som står strömt och dom andra. Jag behöver fler iaktagelser om skillnaden i luftrotsbildning mellan växter som står strömt och icke strömt.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #54
                    Jag kan inte se så stor skillnad på tillväxt mellan de två platserna. Tyvärr har mina andra djungelhulliganer till växter tagit plats så strömt kanske inte är så strömt längre... :o
                    För att orientera oss slängde jag upp en helbild där AR står på var sin sida om H. Polysperma-buskaget:


                    Nå till rötterna.
                    Jag fick tag på lite nya växter på Arken igår och planterade därför om lite. Märkte då att stjälkarna på AR var ruggigt taniga, ja nästan borttynade från botten och upp 1/3-1/2 av längden. Denna zoon består av gamla algtäckta blad som har gjort sitt och luftrötter som letar sig neråt. Den friska zoonen över den består av blad som har utvecklats nu när den satt fart, frisk stjälk och utan luftrötter.
                    Slängde upp en sunken bild där man ser gränsen ganska tydligt.

                    I mitten/övre delen finns några långa horisontala luftrötter som dock inte tillhör AR.
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • oveb
                      • January 2004
                      • 2577

                      #55
                      Nu har jag gett upp AR för den här gången...

                      Hur gick det med Era ??
                      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #56
                        Jo, för tusan. Det går bra. De högsta stänglarna har tre cenimeter kvar innan de bryter ytan.... Minskade fosfat, ökade nitrat. Inget skrynklande heller sedan jag minskade Mg.

                        Jo, det funkar riktigt bra rent allmänt i karet nu:
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • oveb
                          • January 2004
                          • 2577

                          #57
                          Själva tillväxten var inte anledningen att jag gav upp. Den växer som sjutton men är verkligen ful nertill.

                          Kanske stoppar jag ner topparna och provar igen
                          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                          Kommentar

                          • BluesBoy
                            • January 2004
                            • 2559

                            #58
                            Jag tycker mina A.R pinnar på ganska bra nu. De parametrar jag har laborerat med är:
                            Minskat fosfat till omkring 0,5-1 ppm. Höjt temperaturen till 28 grader p.g.a. diskus i karet och dubbla skolkritor i reaktorn. Senaste veckorna har jag även ändrat reaktorn så mitt koldioxidberikade vatten trycks ned i bottensedimentet .

                            Precis som förr när de funkade är det mycket luftrötter kring benen.

                            De parametrar jag tror mest på är minskat fosfat och skolkrita. Dessutom att karet har fått stå i ett stabilt läge med bra CO2 och jämn gödning en längre period.



                            EDIT: Försöken med plantor i olika cirkulationsförhållanden gav inget hos mig eftersom jag har haft för mycket "hinder" i vägen. Nu växer de på en och samma plats.
                            Senast redigerad av BluesBoy; 17 April 2005, 07:49.
                            BluesBoy
                            http://www.bluesboy.se

                            Kommentar

                            • oveb
                              • January 2004
                              • 2577

                              #59
                              Har du inga bilder tagna riktigt nära din AR så jag får njuta ??
                              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                              Kommentar

                              • BluesBoy
                                • January 2004
                                • 2559

                                #60
                                Ursprungligen postat av oveb
                                Har du inga bilder tagna riktigt nära din AR så jag får njuta ??
                                Jo, men inga bra. Drog dock en serie lite närmare i morse så du kanske klarar dig med denna tills i kväll
                                BluesBoy
                                http://www.bluesboy.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...