Gödning till Papegojblad !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #16
    Jäklar, varför kan jag inte släppa detta :o

    Jag har försökt att hitta en orsak genom att gå igenom min akvariejournal och stämt av med några hundra foton för tidsperioden (jan-apr 2004) då mina AR växte brutalt ( eller som Deffen sa i ett inlägg när jag ivrigt väntade på fosfatleverans - Apgrym: http://www.zpet.se/forum/showpost.ph...73&postcount=7 ) för att sedan börja totalstrejka.

    Jag kan konstatera att när den trivdes som bäst bestod min gödningsregim av: CO2 (mäsk 20 ppm) + KNO3 (10 ppm) + TMG (0,25 ppm Fe varav 0,15 från kran).

    Det som hände med min gödningsregim (mars 2004) var att jag bytte till Micro+ och introducerade fosfat för första gången. Efter det har mina AR (samma och nya exemplar) aldrig velat ta samma fart igen.

    Jag har ganska länge (juli 2004) legat på en hög fosfathalt (2-3 ppm) för att hålla gröna prickalger borta med stor framgång. Tror ni jag är ute och cyklar om man skulle testa en period med tillbakaskruvat N-P förhållande?
    Att TMG skulle föredras framför Micro+ har jag svårt att tro.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Det tycker jag låter som ett intressant test. Jag själv har nyligen ändrat.

      Exempel: Innan doserade jag 2.25 ppm NO3 och 2.75 ppm PO4.
      Nu doserar jag 11.1 ppm NO3 och 1.1 ppm PO4 varje fulldospuls (betydligt mer likt Redfield-ration än tidigare om inte annat)
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #18
        Fosfat....

        Jag hade som sagt skitfina växter (inte bara AR) när vi hade fel på filtert. I samma veva gick jag igång med "den lille kemisten" och handlade på mig N-P + tester o sånt. Eftersom jag upptäckte att vi hade megakväve i kranvattnet tillsatte jag ju inte N-P förrän filtert var fixat men när det var på plats gjorde jag vattenbyten för att komma ner på normalvädren, och sen satte jag igång med kvävdosering...OCH Fosfat.

        Varpå mina AR gicki strejk och blev långa o skrangliga o fula. Däremot fick jag andmats-explosion som jag fortfarande jobbar med.

        Men det stämmer ju inte med höga kvävenivåer, Bluesboy? Hur får vi till det nu?

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #19
          Innan doserade jag 2.25 ppm NO3 och 2.75 ppm PO4.
          Hohoho, Oh Gosh! Och du ska vara förespråkare av Redfield.

          Nu doserar jag 11.1 ppm NO3 och 1.1 ppm PO4 varje fulldospuls
          Japp! Så får det bli. Fr.o.m. nästa vb blir det 10:1.

          Eftersom jag upptäckte att vi hade megakväve i kranvattnet tillsatte jag ju inte N-P förrän filtert var fixat men när det var på plats gjorde jag vattenbyten för att komma ner på normalvädren
          och sen satte jag igång med kvävdosering...OCH Fosfat.
          Varpå mina AR gicki strejk och blev långa o skrangliga o fula
          Jäääkligt intressant!

          Men det stämmer ju inte med höga kvävenivåer, Bluesboy?
          Jodå, det stämmer ganska bra tycker jag. Eftersom jag inte tillförde något P blev (totala) upptaget av N ganska begränsat i karet och därför ackumulerat. 10 ppm är doserat värde ( lite då & då på den tiden )

          Hur får vi till det nu?
          10:1 - 20:1, gott om CO2 och lite jävlar anamma några månader kanske
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Ursprungligen postat av BluesBoy
            Innan doserade jag 2.25 ppm NO3 och 2.75 ppm PO4.
            Hohoho, Oh Gosh! Och du ska vara förespråkare av Redfield.
            Redfield får gå och gömma sig inför tävlingar. Att ha en sådan här arcuata är få förunnat:

            (dvs jag kvävebegränsade med flit för att få fram rödare färger)

            och sen satte jag igång med kvävdosering...OCH Fosfat.
            Varpå mina AR gicki strejk och blev långa o skrangliga o fula
            Jäääkligt intressant!
            Ja. Det är intressant. Med bra tillgång på ickeorganiskt kol (CO2), N (KNO3), P (KH2PO4) och K (KNO3) blir det plötsligt andra saker som blir brist på.

            Om det är så att Calcium inte kan förflyttas snabbt i växten och Papegojblad är Calciumkänslig och det eventuellt kan vara så att vissa växter bara kan ta upp Calcium med rötterna har vi en kandidat.

            Fast långa och skrangliga? Det känns inte som den strejkar isåfall?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #21
              Calcium...hur pytsar man ner det? Vi har ju hårt vatten här, borde inte vara nån brist på sånt. Nå strejk o strejk.. den växter, men ser inte ut som JAG vill (dvs de blir långa o skrangliga, dumma den). Har köpt extra K, tillsammans med NutriSI som jag ska tillsätta.

              När jag hade mega-kväve var de mer buskiga med större blad, nu växer de som sagt fortare uppåt, men släpper bladen nertill och de är inte så stora. Ingen förändring i ljus eller andra planter som skulle kunna skugga eller liknande.

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #22
                Om det är så att Calcium inte kan förflyttas snabbt i växten och Papegojblad är Calciumkänslig och det eventuellt kan vara så att vissa växter bara kan ta upp Calcium med rötterna har vi en kandidat.
                Hos mig föregicks den kraftiga tillväxten av en förberedande fas där AR började skjuta hejdlöst med (luft?)rötter rakt ner i substratet. Jag minns det tydligt hur jag reagerade på detta beteende. Runt omkring AR hade jag kulor av näckroslera i substratet ( givetvis på andra ställen också ).
                Letade fram en gammal bild på mina AR precis innan de sätter ordentlig fart och har skickat rötter:



                Kolla in trasslet kring stjälkarna. Vet inte om det har något samband men en iaktagelse i allafall. Kanske skulle leta reda på innehållsdeklarationen till leran för skoj skull.
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Det låter som kväve eller fosforbrist om den tappar gamla blad. Calcium behöver du bara om den påvisar Calciumbristsymptom, vilket du sannolikt inte kommer få om du har hårt vatten, högt GH:


                  Om dom blir långa när dom får all näring dom vill ha tycker jag det snarare tyder på att dom är ljusbegränsade. Vissa växter blir även naturligt alltid skrangliga när dom växer bra, t ex Limnophila sessiliflora och Limnophila aquatica.

                  (Jag själv har aldrig haft ett välväxande Papegojblad förmodligen pga låga Calciumnivåer, men jag jobbar på det och ska se om den blir lång och skranglig som du säger)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Ursprungligen postat av BluesBoy
                    Om det är så att Calcium inte kan förflyttas snabbt i växten och Papegojblad är Calciumkänslig och det eventuellt kan vara så att vissa växter bara kan ta upp Calcium med rötterna har vi en kandidat.
                    Hos mig föregicks den kraftiga tillväxten av en förberedande fas där AR började skjuta hejdlöst med (luft?)rötter rakt ner i substratet. Jag minns det tydligt hur jag reagerade på detta beteende. Runt omkring AR hade jag kulor av näckroslera i substratet ( givetvis på andra ställen också ).
                    Tja om det är så att leran (och Engelsk sjösten anses väl innehålla Calcium?) innehåller bra med Ca så börjar det reda ut saker och ting. Fast jag tror nog den kan ta upp Ca med bladen också - men det kanske kräver att den har några cm/sek cirkulation runt bladen.

                    Lera innehåller inte jättemycket Calcium. Danmarksleran verkar ha högst av de leror som är med här:
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • mohlin
                      • January 2004
                      • 1487

                      #25
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Det låter som kväve eller fosforbrist om den tappar gamla blad. Calcium behöver du bara om den påvisar Calciumbristsymptom, vilket du sannolikt inte kommer få om du har hårt vatten, högt GH:
                      Nå, så var vi tillbaka till kvävet igen...
                      Tror att det är det.

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #26
                        Nå, så var vi tillbaka till kvävet igen...
                        Tror att det är det.
                        Kanske. Det var en intressant diskussion idag.
                        Jag ska inte kasta bort idén med cirkulation. Jag är inte hundra på hur just mina AR har haft det med cirkulationen kring öronen. Beror ju lite på hur man har komponerat layouten med övriga växter (hinder). Den totala pumpkapaciteten var samma före-efter tillväxt men just kring blade - njae, osäker.

                        Hur som helst. Jag ska testa följande under en period:
                        1. Återgå till 10:1 - 20:1 N:P
                        2. Flytta ett par stänglar till mer öppen del med god cirkulation.
                        3. Slänga i ett par skolkritor i reaktorn.
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • mohlin
                          • January 2004
                          • 1487

                          #27
                          Hehe... great minds thinks alike.. jag har faktiskt redan börjat ett liknande experiment! Har flyttat ett par AR till ett annat ställe med annat ljus (har olika rör) och med sand - inte grus och som står precis under min "här häller jag ner gödningen" - plats, så får vi se om den trivs bättre där.

                          Kommentar

                          • plizken
                            • April 2004
                            • 1293

                            #28
                            Citat Defdac
                            Tja om det är så att leran (och Engelsk sjösten anses väl innehålla Calcium?) innehåller bra med Ca så börjar det reda ut saker och ting.
                            Jag har inte hittat någon form av engelsk sjösten som har nämnvärda calciumnivåer att tala om det senaste året. Azur sa något om olika sorter varav vissa är kalkhaltiga men jag har inte hittat en enda sort som har reagerat markant på syratest, Det syratestet jag gör är väl inte "by the book" men enligt mig mera tillförlitligt. Jag släpper ner en näve grus i 30% saltsyra och räknar bubbelstrimmor.

                            Sorterna jag har testat är från 20 år gamla till dom nya kalkfria(som dom hette på butik) som jag visade dig vid fördraget på Bollmora AK.

                            citat Bluesboy
                            Jag ska inte kasta bort idén med cirkulation.
                            För att få en buskigare och kraftigare tillväxt på diverse illegala rökbara plantor så brukar småskaliga innomhusodlare ställa en bordsfläkt som blåser fram och tillbaks genom grödorna.
                            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Ahh.. Kanon plizken det var vad jag misstänkte, men Azurs ord väger tungt och det var dom som gnagde i bakhuvudet.

                              Isåfall kanske man (som har engelsksjösten) testa att gräva ner lite CaCl2 under papegojan på något sätt. Fast jag tar ett test i taget. Nu tänkte jag bara kolla cirkulationens och den nya gödningens inverkan. Hittills har både den som stog kvar och den som sattes i cirkulationen tagit sig lite med ett par friska skott.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • oveb
                                • January 2004
                                • 2577

                                #30
                                Liten update tänkte jag :

                                Hur går det med Papgojorna ??

                                Min som står tokljust växer faktiskt riktigt hyggligt, däremot den gamla algiga verkar körd känns det som.

                                Skickar Era åxå ut massa rötter nedåt gruset till ??
                                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...