Butik i GbG som e bra på växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    Butik i GbG som e bra på växter?

    skulle önska att det fanns en butik som har "Marsilea minuta" (Minstingen i Marsilea familjen. lillebror till Marsilea hirsuta och Marsilea quadrifola bland andra) hemma i GbG när jag åker upp nästa vecka, helst en som ligger "någorlunda" centralt" med andra ord så att det går o ta sig till o från med spårvägen, för annars har jag inte en chans att hitta. Det gör inget om personalen sen är förstående när en stackare kommer o ser förvirrad ut...

    Skulle samma butik bara råka ha Pseudotropheus sp. "acei" luwala reef hemma e ju inte det heller fel, tror tyvärr till min stora sorg att jag har fått tre hanar. Den risken är dock inte överdrivet stor. Inte heller är fiskarna för närvarande prioriterade, just nu ska baljan inredas, och sminkas, allt ska vara till belåtenhet, och under tiden går den på sin 3-4'dje månad av sin inkörningsperiod, börjar se rätt bra ut, även om filtreringen skulle kunna vara bättre...

    Tacksam för alla tips.
    B!
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Du kan ju alltid höra med:
    Herkules:

    eller Gubbero:


    Det går att ta sig till båda via spårvagn + promenad. Det finns säkert någon som har fler tips.
    Lycka till!!
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Vill man ha tag på växter som inte finns i Tropicas sortiment så får man använda lite andra kanaler än affärer. Brevväxla med någon utomlands som vågar vara olaglig typ.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Ha, ha...

        Bra förslag Defdac, men om det är inom EU slipper du vara olaglig om jag inte missminner mig.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Än har jag inte tittat på några växter som ska vara så speciella att få tag i, marsilea minuta var det ju bland annat nån som aquaskapat lite med, för sina räkor med en tjusig filmsnutt att visa upp för det..

          Igentligen skulle jag inte ha nån marsilea alls, jag borde sikta på en malavi biotop, men jag känner liksam inte riktigt för det, hittar inga snygga marktäckare osv... så jag fuskar.

          Tackar o bockar.
          B!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Du vill egentligen inte ha någon bottentäckare och beslutar dig således att försöka fixa fram en bottentäckare som är omöjlig att få tag på (i vanliga zoobutiker).

            Det är logiskt.

            Fast det är lite ologiskt att du orkar göra dig besväret =)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              (Makazu hade inte minuta i sin filmsnutt utan hirsuta: http://www.zpet.se/forum/showthread....hlight=hirsuta )
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Mr B
                • September 2004
                • 1310

                #8
                Hhum, f*n, jo, det stämmer, han hade storebror...

                Och, jo, jag vill ha / behöver en marktäckare, i alla fall tills cementen härdat färdigt o jag kan stoppa den i akvariet... 6 månader eller nått, minst. behöver nått som kan hindra bläster sanden från att flytta från akvariet o in i pumparna.

                Hur som helst så fuskar vi, får jag inte tag i minstingen, hoppar jag antagligen över det, jag får städa filtrena varannan månad i stället så länge bara, e ju inte så många städningar till i alla fall.. (sanden fyller filtrerings kammaren på mina stackars Fluval 403'or, städar en varje månad som det är nu, så att jag i alla fall inte skrämer livet ur båda filterna helt o hållet varje gång...)

                (föresten, visar det sig att den är så svår att få tag på, kanske man skulle fortsätta envisas, o dra igång karantän karet nånstans, bara för att dra upp den i, så att andra, om de vill ha kan få tag i en skvätt? den torde inte vara omäjlig att dra i ett 120 liters kar, även om den inte kommer få samma grymma tillväxtakt som ni med era co2 burkar, så borde den gå att beskatta relativt regelbundet i alla fall)

                B!
                Senast redigerad av Mr B; 26 January 2005, 11:00.

                Kommentar

                • averater
                  • March 2004
                  • 381

                  #9
                  hornbach har också en del, de är dessutom ganska billiga och har grymma öppettider, fast kvaliten och urvalet är nog bättre på herkules.
                  Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                  Kommentar

                  • Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

                    #10
                    tackar tackar.
                    B!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...