Co2 -> tillräckligt med syre?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nattis
    • October 2004
    • 20

    Co2 -> tillräckligt med syre?

    Jag tänkte börja med CO2 i mitt lilla akvrium, 54l med sånt där plastlock som ligger över hela akvariet. Där bor det några platy och Corydoras. Så jag måste bara undra innan jag börjar, är det inte risk för att fiskarna får för lite syre? Koldioxid är ju en tung gas, lägger den sig inte på ytan när den kommer upp ur vattnet och hindrar syret från att komma i kontakt med ytan? Dum fråga kanske men det är bättre det än att gå och oroa sig... eller ännu värre komma hem till kvävda fiskar.

    -Nattis
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Om du får till det med co2 så kommer ju växterna att producera syre ! Annars har rätt i att plastlock och täckglas brukar ge bättre chans att få i mer co2 i karet.

    Fast det enda rätta svaret är att du inte bör gissa utan att helt enkelt testa ph&kh för att kunna räkna ut co2't.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Zuma
      • June 2003
      • 117

      #3
      Varför gör plastlock och täckglas att man har större chans att få tillräckligt med co2 i akvariet?
      530
      Altumscalarer
      Tuppkammsciklider
      Flaggciklider
      C Adolfi

      250
      Discus
      Kardinarltetror
      A cacatoides
      C Panda

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        För att den gas som läcker ut uppåt ligger kvar och gonar i mellanrummet och vädras ned igen ! Lite av den iallafall !
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Zuma
          • June 2003
          • 117

          #5
          Är det verkligen så Oveb? Fakta eller gissning? Jag tror att den gas som lämnat vattnet inte kan göra någon nytta! Köper ditt resonemang om du har täckglaset i kontakt med vattenytan, annars inte.
          530
          Altumscalarer
          Tuppkammsciklider
          Flaggciklider
          C Adolfi

          250
          Discus
          Kardinarltetror
          A cacatoides
          C Panda

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Jag har inte testat själv utan det är baserat på fakta som andra delgett mig
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • Zuma
              • June 2003
              • 117

              #7
              Ok. Det är ju ganska svårt att kolla. Gillar förresten ditt växtkar skarpt! Näst snyggast på forumet enligt min mening.
              530
              Altumscalarer
              Tuppkammsciklider
              Flaggciklider
              C Adolfi

              250
              Discus
              Kardinarltetror
              A cacatoides
              C Panda

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #8
                Åh tack, tyvärr så ser det bara bra ut på bild
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Är det verkligen så Oveb? Fakta eller gissning? Jag tror att den gas som lämnat vattnet inte kan göra någon nytta!
                  Så du gör skillnad på att bubbla ner CO2 i vattnet så att bubblorna tas upp i vattnet och att gasen tas upp från en jättelik bubbla ovanpå ytan?

                  Anledningen till att du har en pump som cirkulerar vattnet är just för att syre försvinner ur vattnet och hoppar ner från vattenytan (vattnet vill stå i ekvillibrium med atmosfären). Lägger du ett tätt lock ovanpå akvariet så kommer all CO2 att lägga sig i den konstgjorda atmosfär som bildas mellan vattnet och locket och ju högre CO2-halt den atmosfären har desto högre CO2-halt kommer vattnet få pga vattnets strävan efter gasjämnvikt/ekvillibrium.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Jeffna
                    • January 2005
                    • 20

                    #10
                    Hur räkna ut CO2't?

                    Ursprungligen postat av oveb
                    Fast det enda rätta svaret är att du inte bör gissa utan att helt enkelt testa ph&kh för att kunna räkna ut co2't.
                    Lustigt. Även jag har ett 54l akvarium som jag vill börja göda med CO2.

                    Oveb: När du säger räkna ut CO2't menar du då hur mycket CO2 man skall göda med? Hur räknar man ut det med hjälp av pH och KH?

                    Mvh
                    Allan
                    "...vishet finns hos de blygsamma."

                    Kommentar

                    • plizken
                      • April 2004
                      • 1293

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Så du gör skillnad på att bubbla ner CO2 i vattnet så att bubblorna tas upp i vattnet och att gasen tas upp från en jättelik bubbla ovanpå ytan?

                      Anledningen till att du har en pump som cirkulerar vattnet är just för att syre försvinner ur vattnet och hoppar ner från vattenytan (vattnet vill stå i ekvillibrium med atmosfären). Lägger du ett tätt lock ovanpå akvariet så kommer all CO2 att lägga sig i den konstgjorda atmosfär som bildas mellan vattnet och locket och ju högre CO2-halt den atmosfären har desto högre CO2-halt kommer vattnet få pga vattnets strävan efter gasjämnvikt/ekvillibrium.
                      Till detta bör väl tilläggas att CO2 är en tung gas som kommer att lägga sig som ett lock över vattnet. Man kan med säkerhet mätta akvariet ganska bra med hjälp av ett sånt heltäckande plastlock.
                      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                      Kommentar

                      • mohlin
                        • January 2004
                        • 1487

                        #12


                        Här kan man se var man ligger i CO2 mängd.

                        Kommentar

                        • Zuma
                          • June 2003
                          • 117

                          #13
                          [QUOTE=defdac]Så du gör skillnad på att bubbla ner CO2 i vattnet så att bubblorna tas upp i vattnet och att gasen tas upp från en jättelik bubbla ovanpå ytan?

                          Anledningen till att du har en pump som cirkulerar vattnet är just för att syre försvinner ur vattnet och hoppar ner från vattenytan (vattnet vill stå i ekvillibrium med atmosfären). Lägger du ett tätt lock ovanpå akvariet så kommer all CO2 att lägga sig i den konstgjorda atmosfär som bildas mellan vattnet och locket och ju högre CO2-halt den atmosfären har desto högre CO2-halt kommer vattnet få pga vattnets strävan efter gasjämnvikt/ekvillibrium.[/QUOT

                          Jag har lärt mig att man inte ska ha för mycket rörelse på vattenytan då man tillsätter co2. Enligt detta resonemang borde det inte spela någon större roll om man har lock på akvariet. Ju mer rörelse desto mer co2 borde ju i så fall återvända ner i vattnet igen. Däremot skulle väl risken för syrebrist bli stor?
                          Jag vet att du är expert på detta defdac, så jag borde ju inte ifrågasätta svaret, men det är ju så man lär sig!
                          530
                          Altumscalarer
                          Tuppkammsciklider
                          Flaggciklider
                          C Adolfi

                          250
                          Discus
                          Kardinarltetror
                          A cacatoides
                          C Panda

                          Kommentar

                          • plizken
                            • April 2004
                            • 1293

                            #14
                            Däremot skulle väl risken för syrebrist bli stor?
                            Syrebrist är nog inget problem i ett kar med mycket växter, bra ljus, bra gödning och CO2. Växterna producerar en hiskelig massa syre.

                            Koldioxidförgiftning är en annan sak.=) Man ska väl försöka att hålla sig under 30-40ppm CO2 men det brukar inte vara så svårt.
                            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Självklart ska du ifrågasätta Zuma. Du har ju helt rätt! När man har ett tätt lock så CO2 "stannar kvar" över ytan blir ju en stark ytcirkulation samma sak som att ha mycket flöde genom en CO2-reaktor - man har ju konverterat hela akvariet till ett slutet system likt en CO2-reaktor.

                              Slutna system är jag inte bra på, dom fungerar *totalt* annorlunda än öppna. Syrebrist borde det kunna bli på natten när allt i akvariet andas och gerifrån sig CO2 och lägger sig som ett lock ovanpå ytan och förhindrar syret från att ta sig ner. Eller så är det som Plizken säger att syret växterna ger under dagen räcker. Ingen aning.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...