Marsilea, marsilia, marselia ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    Marsilea, marsilia, marselia ?

    Lustigt, jag som trode det skulla vara förhållande vis "enkelt" att få tag i växeterna, och att problemen skulle ligga i att få dem o växa / trivas.

    Jag har i huvudsak velat ha Marsilea Minuta, då jag har förstått att den är den lägsta "versionen" på nämda växt familj, även tittat på Marselia Hirsuta, som inte blir allt för hög iheller, och till min stora sorg när jag kommer till den lokala fiskhandlaren jag troget i många år sponsrat, har han ingen möjlighet att få hem någon av dem till mig... det närmsta han kommer är Marsilia Quadrifolia.

    Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon uppgift på mer exakt hur hög den modellen blir, och den info jag trots allt hittar pekar på att den även "relativt regelbundet" skickar upp de långa stammarna med just fyrklövern på, den vill jag ju kanske inte ha stående mitt i framkant på karet, som "mark täckare"

    Lustigt med vilka stavningar de refereras till, enligt en del biologisk literatur ska alla vara av släktet Marsilea, och de andra stavningarna felaktiga, kan det röra sig om "handels namn" som från början bara varit felaktiga klasificeringar/stavningar?

    Okaj, i grund och botten, frågorna som gäller. Hur hög blir quadrifolia'n, är den mer / väldigt benägen att skjuta fyrklöver även under vatten, och vet nån var man kan få tag i Marsilea Minuta?

    Tacksam för all hjälp.
    B!
Arbetssätt...