Täta CO2 flaska?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasBK
    • December 2003
    • 374

    Täta CO2 flaska?

    Hej jag har konstruerat en egen liten reaktor av två pet-flaskormed slang mellan o så.
    Nu till problemet, det har blivit ett totalt fiasko eftersom jag inte får tillräckligt tryck för att det ska bubbla i akvariet. CO2:n når inte ut genom slangen utan blir stående en bit under vattenytan.
    Kan det bero på läckor i systemet? (Jag ser att det bubblar i tvättflaskan). Vad kan man använda för att täta med?
    För närvarande har jag silvertejp lindad vid slangändarna.
    Andreas akvariesida
  • Jeza
    • January 2003
    • 379

    #2
    Silikon?!
    Orcae Ita!

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #3
      Har du gjort hålet i flasklocket så tajt och runt att du knappt får slangen igenom, så tätar detta sig själv under en tid. Efter någon/några veckor formar sig "vanlig" luftslang efter hålet och börjar läcka. Man får då dra in slangen genom korken 5 - 10 mm för att få det tätt igen.

      Kommentar

      • arvid_nystrom
        • September 2003
        • 59

        #4
        Har aldrig lyckats att få siliconet 100% tätt på mäskflaskorna. Däremot lyckat resultat med 2 komponents epoxy. (in och ut -sidan av korkarna)
        Med vänliga hälsningar Arvid Nyström
        -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-..-.-.-.-.-.-.-.
        330 l. växtkar
        250 l. tropheus dubbois
        70 l. räkodling

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Jag har haft samma problem när jag provade med en syresten och pet-flaskor. Till sist gav jag upp och köpte en 5 liters gör-eget-vin-dunk och en propp med hål i som passar exakt till dunken. Så drar man slangen genom proppen och woopti! så har man ett tätt system som dessutom är enkelt att fixa med (bara lyft av proppen). Tvättflaskan är fullständigt tillgeggad med fogmassa, så den kan jag inte öppna.
          Efter det köpte jag ett litet innerfilter och kopplade co2 slangen till det (hade en tillslutning för luft/co2) och den hjälper att dra ner co2:n i akvariet, så man får snurr på det. Det fungerar utmärkt. Men när huset är färdigrenoverat och vi har fått parkettgolven på och nya badrum och...pust... så ska jag ha en "riktig" anläggning.

          Kommentar

          • AndreasBK
            • December 2003
            • 374

            #6
            Ursprungligen skickat av Holmby
            Har du gjort hålet i flasklocket så tajt och runt att du knappt får slangen igenom, så tätar detta sig själv under en tid. Efter någon/några veckor formar sig "vanlig" luftslang efter hålet och börjar läcka. Man får då dra in slangen genom korken 5 - 10 mm för att få det tätt igen.
            Japp, fick kämpa med att få igenom slangen genom hålen i korkarna i ungefär 10 min/ kork.
            Men fanskapet måste läcka ändå nån stans.
            Vet att tvättflaskan läcker lite i botten, men det borde väl inte spela roll med tanke på att gasen stiger uppåt? Eller är det det som sabbar mitt tryck i systemet?
            Andreas akvariesida

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Vet att tvättflaskan läcker lite i botten, men det borde väl inte spela roll med tanke på att gasen stiger uppåt? Eller är det det som sabbar mitt tryck i systemet?
              Rinner inte vattnet ut om du har läckage i botten på tvättflaskan?, och ja det måste vara helt tätt förutom "utblåset i karet".
              Ju längre ner i vattnet du har "utblåset" ju mer tryck går åt. har man en läcka där gasen kan tränga ut med ett lägre tryck så gör den det.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Holmby
                • February 2004
                • 1118

                #8
                heeke har helt rätt. Det enda vägen ut för gasen skall vara i akvariet.

                Du kan testa för läckage med saliv eller vatten med diskmedel i. Det kommer bildas bubblor där du har läckaget.
                Du borde också kunna identifiera läckan på lukten. Du skall inte känna någon jästlukt runt flaskorna.

                Kommentar

                • AndreasBK
                  • December 2003
                  • 374

                  #9
                  Ok.
                  Nja läcker ut gör det ju, men jag har den flaskan stående i en pytts där hålet ligger under vattennivån i pytsen. Tyvärr finkade det inte så bra som jag tänkte då det verkar som om CO2 trycket pressar ut tvättflaskans vatten genom hålet och flaskan flyter lite nu.
                  Nåja får väl börja om från grunden o göra det ordentligare den här gången.
                  Tack för råden.

                  Just det en sista liten fråga, har läst andra trådar om ämnet. Där någon lät sin CO2 diffundera genom alträ innan den gick ut i akvariet. Eller har jag missförstått det?
                  Är det i så fall för att slå sönder de stora bubblorna i mindre, eller vad är tanken med alträt.
                  Andreas akvariesida

                  Kommentar

                  • jorgen41
                    • December 2002
                    • 2087

                    #10
                    Har du tvättflaskan i akvariet ??
                    http://www.aquascapes.webhop.net
                    http://jorgensblog.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Holmby
                      • February 2004
                      • 1118

                      #11
                      Alträutströmmaren är, precis som du säger, till för att göra så små bubblor som möjligt. Detta ger bättre upplösning av co2 i vattnet.

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Med alträdiffusor krävs ännu högre tryck för att få ut CO2 i karet.
                        Jag har en alträdiffusor ca 45cm ner i mitt kar och min 5-liters dunk med mäsk blir som en "boll". Tvättflaskan är en vanlig 1,5 liters PET som klarar trycket lite bättre, och behåller sin "vanliga" form.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • viggen_l
                          • April 2002
                          • 117

                          #13
                          Lite info om pet-flaskor
                          Kollade med Carlsberg vad pet-flaskor klara för tryck
                          och en normal 1,5 L är klassad för 8bar.
                          0.5 L är klassad för 10bar.
                          Normal kör de i mellan 3-5 bar beroende på vad det är för dryck.

                          Så det ska ganska mycket till innan de går isönder.
                          Själv har jag mellan 1-2 bar. Men då har jag kört med riktigt pneumatik slangfästen som jag gängat och limmat i korken på pet-flaskan.

                          viggen_l

                          Kommentar

                          • AndreasBK
                            • December 2003
                            • 374

                            #14
                            Nej jag har inte tvättflaskan i akvariet. Den står i en liten plastburk, eftersom den läcker.
                            Tror ni att det funkar att köra CO2 genom vanliga akvarierötter? Eller är det för mycket vatten i efter att de har sjunkit.
                            Min anordning har nog ett tryck på långt under 1 bar, om jag trycker på tvättflaskan kan jag få en bubbla att gå ut i akvariet.
                            Andreas akvariesida

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Du måste se till att allt är tätt. Att ställa tvättflaskan i en hink för att den läcker kommer inte att hjälpa dig med CO2 i karet, möjligtvis i hinken.

                              Du kan inte använda "akvarierötter" som diffusor. Alträ är poröst och kan därför användas som diffusor, men de finns färdiga för max 20kr.

                              Att du får ut bubblor i karet om du trycker på flaskan är för att du ökar trycket. All gas "hinner" inte ut genom din läcka utan går "rätt" väg.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...