hjälp min växt dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _moni_
    • September 2004
    • 43

    hjälp min växt dör

    vet inte riktigt vad min växt heter men nu när jag satt och ränsade lite rammla nästa alla bladen av dom har ruttnat. varför har dom ruttnat och vad kan jag göra för att den ska överleva?
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Om du inte ved vad du har för växt är det inte lätt att gissa sig till vad som hänt. Det kanske inte ens är en akvarieväxt?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • _moni_
      • September 2004
      • 43

      #3
      klart de är en akvarieväxt, jag köpte den i en zoobutik tillsammans med resten av fiskarna. den skulle iaf trivas bra tillsammans med mina guppys och slöjdskärtar!



      [nybörjare med akvariet]

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Mycket av det som säljs som "akvarieväxter" är sumpväxter som inte tål att stå under vatten hela tiden. Men du får nog beskriva den lite bättre om vi ska kunna hjälpa dig.

        Kommentar

        • _moni_
          • September 2004
          • 43

          #5
          jag har kollat igenom alla växter här på zoopet men jag hittar den inte men om jag skulle förklara den skulle jag nog säga avlånga gröna blad typ 5 cm stora sen får den små blommor som är som ett blad med en lite vit "korv" i sen kan man nog inte förklara så mycket mer. men nu när jag skulle rensa i den så föll hälften av alla blad av för att dom hade börjat ruttna i stammen. min växt är ganska stor jag undrar då om man skulle kuna klippa ner den i skott som jag inte behöver ha i akvariet? och hur gör man de som på en vanlig växt? och ska jag ställa den i vatten då oxå (alltså så att hela täcks av vatten)

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Det kan vara en anubias, kanske? Eller en fredskalla som jag också sett säljs som "akvarieväxt". Anubian har en rotstock som har rötter på undersidan och blad på översidan. Kan det stämma? Den har läderaktiga blad som är väldigt mörka och just den typen av blomma, som inte blommar under vattnet egentligen. Om det nu är anubias så ska rotstocken INTE ner i gruset, utan sättas fast på en rot eller skrovlig sten med t ex gummisnodd eller något annat som fiskarna inte trasslar in sig i. Om rotstocken är under gruset så ruttnar plantan. Kan det stämma med det du har?
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Tycker helt klart det låter som fredskalla, vilket ofta säljs i zooaffärerna trots att det inte är en akvarieväxt.
              http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=29
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • _moni_
                • September 2004
                • 43

                #8
                joo jag såg den bilden men den är ändå itne lika lik och desstuom hade zooaffären den i vatten när jag fick den och den va rätt stor oxå. men den som jag har har mindre blad och bladet runt den lilla "korven" är grönt också. ett litet mysterium

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Var den helt under vatten? Det vita bladet runt blomman på en fredskalla brukar vara grönt i början, så det låter som en sådan.

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    OK grönt blad runt blomman, då låter det mer som en Anubias.
                    http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=13
                    http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=14
                    Då gäller det att rotstocken inte är under gruset som Sonja nämde.

                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • _moni_
                      • September 2004
                      • 43

                      #11
                      Anubian värkar de vara då.. för att de är precis som du säger att de är en rot där små rötter växer på undersidan och blad på översidan. tack så mycekt för allt nu ska jag fösta rotstocken i en sten så den inte ruttnar mer!!! så kanske den överlever iaf!!

                      tack för alla svar!!!

                      Kommentar

                      • weezo
                        • September 2004
                        • 103

                        #12
                        aha ja vet hur den ser ut ja har haft en sån... ja såg den på tropica ska se om ja hittar den

                        Anubias barteri var. barteri

                        eller

                        Anubias barteri var. nana

                        tror de ska va den övre iaf hadde ja den
                        men de va lite konstigt systen på http://www.tropica.com
                        ja kunde ju inte kopiera in länken som ja ville men den fanns i menyt till höger nästan längst upp

                        Kommentar

                        • _moni_
                          • September 2004
                          • 43

                          #13
                          tack jag kollade Anubias barteri var. barteride var de jag hade.. tack för tipset

                          Kommentar

                          Arbetssätt...