Små svarta tofsar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Somab
    • June 2004
    • 16

    Små svarta tofsar

    Hejsan!!
    Det växer små svarta tofsar på stenar o rötter i mitt akvarium o för övrigt växer växterna lite dåligt .
    Finns det någon som kan hjälpa mig??
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Förmodligen är det just tofs alger du har fått.Jag löste problemet med att sänka belysningstiden,köpa siamesisk algätare och göda med TMG mina försvann av sig självt
    Fredrik

    Kommentar

    • Ria
      • September 2004
      • 84

      #3
      Fick dessa tofsalger,och har dom överallt i akvariet(det gamla akvariet),och enligt min lokala zoo handlare är det väldigt svårt att få bort dom,kanske det hjälper att sänka belysningstid för tofsalger på växterna,men det som redan sitter på stenar rötter etc verkar vara toksvårt att få bort.Min lokala zoo handlare sa att man kan ta bort det med soda ! Men då måste man ju tömma karet naturligtvis.Han sa oxå man kan få dessa tofsalger om man har för bra vatten !!!!! Hur det då går till :o)


      "Man kan aldrig nöja sig med att krypa när ens drift är att flyga"

      Kika in på min site Skalet.se

      Kommentar

      • SussieGross
        • May 2004
        • 197

        #4
        Hejsan! Kan det vara penselalger? De ser ut som små mörka hårstrån som växer i grupp lite härochvar...?

        Hade själv sånna ett tag sen...jag klippte bort det värst angripna bladen, drog ner på ljustimmarna och skaffade siamesiska algätare.

        Om du göder med flytande näring- sluta med det!

        Hoppas det löser sig!!
        Blubb!

        Kommentar

        • Somab
          • June 2004
          • 16

          #5
          Tack! För tipsen.
          Jag gödslar ingenting ,vet inte om jag vågar just för tofsarna men det växer lite sakta och det brukar ju inte va några problem.
          Jag har 4 st. malar som växer ordentligt men de kanske inte käkar tofsar eller alger i den bemärkelse som jag hoppats på.
          Siamesiska algätare. finns det andra namn eller är det dem traditionella gamla algätarna?
          Finns det inga roligare algätare?
          Jag ska plocka upp stenar o rötter för att rengöra fast jag har endel snygga växter som vuxit fast på rötterna kanske ett vattenbyte och som sussiegross skrivigt att dra ner på ljustimmarna.

          Kommentar

          • Smike
            • October 2002
            • 238

            #6
            Sammetsliknande tofsar som ibland kan bilda hela mattor, upp till ca 5mm långa. Om de kallas tofs- eller penselalger, eller bäggedera. Ja, skit samma. Dessa alger betyder sällan på att något behöver vara fel och liksom Ria nämner har även jag hört att de trivs bra i bra vatten. Så ur det perspektivet är det ju frid och fröjd. Vill man däremot inte ha dom är det inte frid och fröjd. Dom fortplantar sig via sporer, så skarapar du i dom i karet (rutor tex) sprider dom sig ännu bättre. Möjligen så kan man kanske tänka sig att de tar genvägen via siamesernas tarmsystem och således bara tar en rundtrur till nästa ställe.

            Att utrota dom är jäkligt svårt. Algpreparat biter inte på dom. Det enda preparat som biter är väl nåt åt det där sodahållet, nåt väteperox... nåt. Däremot kan du köra den hårda vägen och försöka reducera och bromsa tillväxten. Skrubba stenar (utanför karet). Klippa och rensa angripna växter/växtdelar. Ljuset kan spela in och en kombinationsväg är att ändra på detta. Jag har för mig att de föredrar lite dåliga ljusförhållanden - för lite ljus, fel ljus. Mer ljus och bättre ljus kan göra så att de inte trivs lika bra, men de försvinner inte utan vidare av detta. Har du tur i oturen kan andra alger ta över, som är lättare att bekämpa (med hjälp av roligare algätare som du efterlyser tex.) Men räkna med att det kan ta tid. Inte för att jag vill göra dig besviken, men de är tuffa saker de här algerna. Vad jag har förstått så kommer de vanligen med in i karet vid fisk och växtköp och uppstår sällan spontant utan vidare som många andra alger har förmåga att göra. Däremot kan de upplevas som plötsligt eftersom sporerna kan ligga vilande länge i väntan på de rätta förutsättningarna.

            Så ska jag komma här och bli än mer eländig mitt upp i alltihopa. Jag hör till en av de sällsynta människor som faktiskt gillar den här algarten. Jo, jag tycker faktiskt den gör sig snyggt (jag skämtar inte), men inte i vilket kar som helst eller hur som helst. I ett växtkar är de oftast inte roliga, mer än i små portioner. Men i ett stenigt malawikar som jag har, tycker jag dom tillför en åtråvärd och levande känsla - men det är jag det.
            Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

            Kommentar

            • Fredde S
              • February 2004
              • 68

              #7
              gör som jag. helt tvärt om mot vad de flesta säger.

              ös på med ljus och gödning så.
              då började det bli regält med fart på mina växter och algerna på växterna avtog. dock så fick jag göra rent glaset lite oftare pga att det vart lite grönalg på rutorna. men tofalgerna försvann, och växterna tog över. Samt så är nån siames bra att ta som noppar lite toffsisar imellanåt

              Kommentar

              Arbetssätt...