knyta fast växter på rötter/stenar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plyyp
    • August 2004
    • 80

    knyta fast växter på rötter/stenar?

    Hej växtintresserade!

    Skulle igår knyta fast två anubias på en större trärot... Dessa tänkte jag skulle knytas med vanlig sytråd... Jag tappade inte ut speciellt mycket vatten, utan bara så att man kunde arbeta i akvariet.
    Allt var genomtänk, tills man stod där med vatten till armbågarna, tråd överallt och växterna definitivt inte där dom skulle vara... I frustration slet jag upp stocken och band fast växterna "på land"...
    Detta gick den här gången, men i framtiden blir det nog svårt..

    Har du några tips på hur man konkret får fast växten på rot/sten? Kanske är det bättre med fiskelina eller nåt annat? Kan man spänna fast det på nåt sätt? Eller kanske knö in det med en sten?
    Är det värt bekymret att slita upp saker? Med konsekvensen att man rör upp saker så att det yr allt "för att få fast skiten"...

    Tack på förhand!
    /David
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Inom saltvattensakvaristiken använder man ofta superlim för att fästa levande koraller till sten. Jag vet också att superlim används rätt ofta för att fästa javamossa till trä. Jag har själv använt superlim för att fästa småsten vid Vallisnerior för att kunna plantera dem utan att de flöt upp. Så, kanske vara nåt för dig att testa?

    Se till att använda superlim i gelform, dvs trögflytande, annars tvättas det bort direkt. Låt helst också limmet härda utanför akvariet (i en hink eller plastpåse el dyl), eftersom det avger giftiga ångor medan det härdar.

    Annars vet jag att folk ofta användet gummiband för att fästa växter vid sten o dyl.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Firres
      • July 2004
      • 137

      #3
      Jag använde gummiband - mörkbruna, och det funkar bra, det syns då i alla fall inte.

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        jag har använt mig av fiskelina.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          Det finns en mängd varianter när det gäller att få fast växter på stenar och rötter. Jag tror jag har provat de flesta. Oavsett vilken metod du kör med är den enklaste att plocka upp roten och sätta dit växterna "på land". Att jobba med tråd/lina/gummiband/whatever i vattnet är trixigt eftersom du dels oftast har svårt att verkligen se vad du gör, och när det gäller tråd/lina "försvinner" de gärna, trasslar in sig med mera.

          Jag har provat sytråd och fiskelina, vilket funkar alldeles utmärkt. Ingen av dem syns särskilt bra mot rötterna. Bägge kan plockas av när växten väl fastnat. Får tillägga att om roten är stor är det rätt meckigt att göra det även "på land". Gummiband är lurigare, har provat det några gånger på sistone, och i CO2-kar går gummit gärna sönder rätt fort. Gäller också att hitta rätt färg så man inte stör sig på grälla gummiband. Det går också att kila fast en del växter i sprickorna på rötter, det har jag kört med flera gånger utan att plocka upp roten. Ett problem är ju dock om det inte finns någon spricka just där man vill ha växten.

          När det gäller Riccia/javamossa och stenar finns även lite andra varianter. Det går utmärkt att ta en tuss av ovanstående och så surra järnet runt stenen med fiskelina (så gör tydligen Amano). En del är verkligt noga och kör enbart med fiskelina då reflektionen av linan skulle ge mer ljus till växten...

          En annan variant är att köpa vanligt hårnät på vilken ICA-affär som helst. Trä sedan hårnätet (eventuellt efter att ha kortat ned det med knutar) över växttussen och stenen. Tar inte så lång tid innan hårnätet inte syns, och du kan trimma växten varteftersom den gror sig större. Det tipset fick jag på Tropica, och kan intyga att det funkar utmärkt.

          Hilsen!!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Bommulstråd är bra för typ Javaormbunke/Javamossa då linan bryts ner av sig själv och förvunnit när dom väl vuxit fast.

            Att fiskelina skulle reflektera ljus låter en aningens långsökt eftersom Riccia mattan ofta blir en halv decimeter tjock och linan sitter fast närmast stenen. När Riccian förmultnat längst ner börjar den släppa och då brukar binda små platta stenar med Riccia och tynga ner "peruken". Lite halvlurigt att hålla snyggt längre perioder. När jag rev ur min största Riccia matta lågt det *mycket* platta stenar under den 8) Men fiskelina fungerade bra även om det var lite jobbigt att hålla på med. Hårnät är ett bra tips. Likaså att göra spiraler av rostfritt järn som man kan tynga ner peruken med:
            http://www.acquarionline.it/articolimondo.asp?id=2
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Att fiskelina skulle reflektera ljus låter en aningens långsökt...
              Helt enig - men har sett diskussioner om det.

              Hilsen!!

              Kommentar

              • plyyp
                • August 2004
                • 80

                #8
                Hej å tack för alla svar! Det fanns mer kunskap om detta bland medlemmarna på zoopet än jag kunnat ana..

                Vad det gäller de här spiralerna i järn så blir det nog tyvärr aldrig aktuellt,, jag har ju inte tänkt anlägga en fotbollsplan
                Men ett roligt tips var det allt, såg himla lustigt ut på bilden. Helt klart bästa tipset

                I framtiden får jag väl helt enkelt riva upp stock och sten för att få fast växterna.. Det verkar som enighet kring det! Sytråd verkar vara en bra idé..

                Tackar!

                Kommentar

                • Torstensson
                  • June 2002
                  • 1964

                  #9
                  Jag har använt vanliga buntband, visserligen syns dom, men man slipper hålla på att knyta å dona i vattnet.. Fast jag klipper INTE av den "extra" tåten som blir över, den blir vass när man klipper och kan eventuelt skada fiskarna!

                  Kommentar

                  • bus
                    • July 2004
                    • 37

                    #10
                    Kan man knyta fast vilka växter som helst eller måste vissa växter ha rötterna i gruset?
                    Biotopakvarium ? Eh, näe. Flerotopakvarium-japp

                    Kommentar

                    • plyyp
                      • August 2004
                      • 80

                      #11
                      Vad jag vet måste man ha speciella växter,, det är väl så att deras rötter är speciellt anpassade å kan suga sig fast i stenar å rötter, eller nåt...

                      Klicka på "växter" (växtsökmotorn), klicka på fliken "nyckelord" och sen på "sten/rot växt" så får man fram de växter som kan planteras så... Man kan självklart också fråga i butiken..

                      Kommentar

                      • wolrath
                        • August 2004
                        • 29

                        #12
                        Jag använde också fiskelina.
                        Det gick hur bra som helst fast jag
                        tog upp roten på "land".
                        Jag har en sån här liten söt växt som
                        får så söta blommor.
                        Jag kommer nu inte ihåg vad dom heter.
                        Men men dom är klart fina.
                        MVH JW

                        Kommentar

                        • cale
                          • October 2004
                          • 13

                          #13
                          hur svårt är det att få växterna att rota sig?
                          har ett nystartat akv. med bl.a. Microsorium pteropus
                          www.bergsland.net/aquarium

                          använde sytråd, frågan är om jag var slarvig..
                          ska man binda runt hela roten så att allt ligger mot stenen eller räcker det med ett ställe?

                          bottengruset är blandat med "Florapol" -gödning.. räcker det eller måste man extragöda de växter som sitter på stenar dvs inte når der till gruset?

                          Kommentar

                          • rennicke
                            • November 2003
                            • 335

                            #14
                            Jag körde med buntband, en illa bild finns att se på min zoon. Den ligger under rubriken 160-liters. Lät den sitta två månader innan jag bestämde mig för att ta bort och testa och dom satt fast finfint.

                            För mig räckte det med bara ett ställe, ungefär mitten på stammen på min växt, kapade rötterna litet så den skulle få lättare att fästa. Tror inte rötterna behöver vara ända ner till bottenmaterialet, men mina är på god väg. Växer som tusan
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


                            Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

                            Kommentar

                            • cale
                              • October 2004
                              • 13

                              #15
                              knöt om så nu sitter de stadigt.. det lär ju iaf inte skada :P
                              kompl. med ännu en växt också..

                              ska man pumpa i så mycket syre som möjligt även nu när det inte är några fiskar i, jag tänkte mest på att landväxter vill snarare ha koldioxid.. mycket eller lite syre?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...