Få bort alger genom mal!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Få bort alger genom mal!

    Hej!
    Jag har ett akvarium med ungefär samma "förutsättningar" som det här:

    Då undrar jag, eftersom jag har fått en del grönalger (tror jag), om det kan försvinna med hjälp av 4 st duktiga siamesiska algätare, gödning åt växterna med ca 5 ml tmg, samt ytterligare gödning av KNO3 och (vad heter det nu) KH2PO4 (fosfat i alla fall), så att växterna kunkurrerar ut algerna. Jag kan dock inte ha co2 i det karet...
    Jag har tänt 10 timmar per vecka.
    Skulle detta kunna fungera?

    Mvh malawi´n
    Björn Forsberg
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    10H/vecka, det var lite...
    inte mkt nytta av det karet eller?, vad har du i? mexikanska blindtetror?..
    *ler*...
    vad har du för växter i det karet?
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #3
      Om du har litet akvarium, så fundera på Amano-räkor. Beräkna en räka per 15 liter vatten, om du inte har några andra algätare. Fler om du har kraftig algväxt. De är duktigare än Siamensisk algätare på att hålla efter algerna. Siamensisk algätere är stimfisk (stimmar vackert), och blir stor (15-16 cm). Så de passar inte i mindre akvarium, men de passr bra i större akvarium(300 liter skulle jag tro är gränsen, själv har jag 5 i 540 liter).

      I växtakvarium bör man börja med CO2, och sedan ljus följt av att göda med halv dos TMG. Sedan ökar man sakta dosen TMG tills det kommer alger, då minskar man lite. Sedan mäter man Nitrat (NO3) och ser om man behöver tillstätta något. Det är inte säkert att man behöver det. Om det är underskott, så kan man tillsätter KNO3, och försiktigt KH2PO4. Men fosfor kan ge algväxt, så det skall man vara försiktig med (lämpligen göda med KN03 ca en månad innan man tillsätter fosfat, om man inte mäter halten i vattnet).

      Om du absolut inte klarar av att ha CO2-tillsats, så var försiktig med gödningen. Det är lätt att CO2 tar slut före gödningen, och då växer bara algerna. Så fort något av CO2 eller gödningsämnena tar slut, så slutar växterna att växa. Och då tar algerna över, eftersom de inte är lika noga på att alla ämnena skall finnas.
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        Ok.
        Det skulle stå 10 h per dag, men skrev fel
        Jag får göda lite nu i början, i kombination med algätare och vattenbytena, så får man se. Jag kan tyvärr inte skaffa amanoräkor, hur mycket jag än vill, eftersom jag tror att mina lejonhuvudsciklider skulle döda dem...
        Siameserna ska sedan flytta till ett 200 liters och så vidare...
        Nåja, hoppas att algerna försvinner efter ett tag, men jag inser att det kommer att bli kämpigt utan co2, men men...

        Mvh malawi´n
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          Vad tror ni om att göra ett stort vattenbyte på ca 50% per vecka, uppdelat på tre dagar? Sedan göder man ca 5 ml på 50 liter?
          Kan det fungera?

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          Arbetssätt...