växter i öppet kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gerd
    • January 2017
    • 7

    växter i öppet kar

    har en liten fråga angående växter i ett öppet kar. förstår att de bör/måste vara växter som tål att stå med #blöta fötter". men finns de några växter som kan vara giftiga för fiskarna?
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Det finns gott om vanliga växter som kan ha rötterna i ett akvarium och som inte är giftiga. Men det är generellt sätt mycket finare att ha akvarieväxter som växer upp över ytan. Har du funderat över det eller redan bestämt att det ska vara landväxter? En blandning är också möjlig.

    Av landväxter har jag bland annat kört med Monstera, Gullranka och Ikea-bambu.
    Senast redigerad av LoGeek; 03 February 2017, 19:17.

    Kommentar

    • Gerd
      • January 2017
      • 7

      #3
      har inte tänkt så mycke egentligen. har ett kar 60 djupt med scalarer, diskus och citrontetror ev skaffa någon till tetra. lite sydamerikanskt. har inte tänkt ha så mycke växter i karet. har nu en del rötter med växter på. klarar monsteran att stå i vatten? landväxter hur får du dom att hänga i vattenytan? funderat på orkider som hänger eller på något vis ovanför karet. vet inte riktigt. spånar mest än.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Låter som ett kul akvarium! Har du någon bild på det?

        Jag har skälv dragit igång ett 60 djupt som jag har smådiskus i. Förra veckan satte jag i första rötterna med växter. Du kan se bilder i projekttråden "Diskus och tokiga idéer".

        Vore kul att se ditt för inspiration!

        Om du googlar på "open planted aquarium" och liknande kan du se hur man kan låta akvarieväxter växa över ytan på rötter etc.

        Gullranka behöver bara något att klättra på. Nät, spaljé eller liknande. Kan även hänga neråt över kanten på glaset. Monstera måste stöttas på något sätt.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          #5
          Jag har ett 540 som är till en fjärdedel öppet baktill. Tyvärr är jag inte guldmedlem och kan inte lägga in foto. Jag hämta inspiritation när jag googla Riparium. Jag beställde även krukor från USA att ha i akvarium. Google Aqua Verdi. Man hittar liknande och mycket billigare om man tittar mot badrumsartiklar, typ duschkorg mini sugpropp. Jag gjorde också en lösning att eftersträva en strandkant av ett galler. Framkanten döljer jag med flytväxter. Annars växer Fredskalla, pilspetsranka, vattenficus samt Monstera ovan yta med rötterna växande ner i akvariet sen 2 år tillbaka. Det har fungerat superbra, fiskarna verkar inte ta skada. Diskus, bol.fjäril, l-malar och guppy leker ofta.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Ursprungligen postat av ICC
            Jag har ett 540 som är till en fjärdedel öppet baktill. Tyvärr är jag inte guldmedlem och kan inte lägga in foto. Jag hämta inspiritation när jag googla Riparium. Jag beställde även krukor från USA att ha i akvarium. Google Aqua Verdi. Man hittar liknande och mycket billigare om man tittar mot badrumsartiklar, typ duschkorg mini sugpropp. Jag gjorde också en lösning att eftersträva en strandkant av ett galler. Framkanten döljer jag med flytväxter. Annars växer Fredskalla, pilspetsranka, vattenficus samt Monstera ovan yta med rötterna växande ner i akvariet sen 2 år tillbaka. Det har fungerat superbra, fiskarna verkar inte ta skada. Diskus, bol.fjäril, l-malar och guppy leker ofta.
            Wow... skulle gärna se bild! Kan du ladda upp på tex postimage.org eller annan gratistjänst och lägga upp länken här? Det brukar jag göra eftersom jag inte är medlem.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Någon hög Echinodorus skulle funka utmärkt. Jag hade en gång ett 720 och lät dom växa upp rejält över vattenytan. De bildade då också massor av sidoskott som jag lät växa ut över väggarna i rummet
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Gerd
                • January 2017
                • 7

                #8
                lite dålig bild men så här ser de ut nu. de står några svärdplantor bakom stora roten som inte har kommit upp än. monsteria å fredskalla kan de kanske bli i bakkant.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Tänk på att olika Echinodorus blir olika höga - det krävs en som blir rejält stor för att de skall växa rejält.
                  Monsteria har jag planterat i en låda bakom akvariet och sedan får deras rötter gå ner i akvariet.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...