Alger på ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SwaggaW
    • December 2015
    • 48

    Alger på ytan

    Hej!

    Jag har fått alger på ytan. Vad göra?

    Har 8 Malawi, 2 Ancistrus, 1 Siames. Fyra knippen Vallisneria i karet. Belyser 8 timmar, två rör på 54w utan reflektorer. Visst dagsljus kommer in men persienn och markis bör ta det mesta. 240 L. pH 8-8.5. En pump i varje hörn med munstycket lite uppåt och ytan rör på sig helt ok tror jag. Har haft endel tofsalger med Siamesen gick loss bra på dem. Skrapar framrutan 1 ggr/vecka, det behövs. Byter ca. 40% vatten i veckan. Matar kanske för mycket, vill att de små ska växa till sig.

    Tacksam för alla tips!

    Jonas



  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Hur ser algerna ut? Är det inte ditt foder som lämnar en fet beläggning på ytan?

    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • SwaggaW
      • December 2015
      • 48

      #3
      Det är gröna, fristående, små partiklar. När de blir fler täcker de hela ytan. På sina ställen bildas bubblor. Matar med ciklidpellets. Kört samma i 6 mån.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Eheim skimmer funkar bra. https://www.youtube.com/watch?v=qbGRa8QybqM

        Kommentar

        • SwaggaW
          • December 2015
          • 48

          #5
          Holy shit! Exakt så ser det ut och vilken herre jösses makapär! Gissar att jag kör en repa i veckan och sedan lyfter ur den igen!? Tack

          Kommentar

          • SwaggaW
            • December 2015
            • 48

            #6
            Kör denna konstant, den ger även lite extra rörelse och bubblor. Nöjd!

            Kommentar

            • groll
              • August 2016
              • 45

              #7
              Jag hade ett kar som såg ut exakt som i filmen för ett gäng år sedan. Tog sidor från en dagstidning och lade ner så de drog till sig algerna. Upprepade några ggr sedan försvann det och kom inte tillbaks igen.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Har man räkor (vilka kan åka ner i en skimmer) eller inte vill ha en ytskimmer så kan man också använda en lite luftpump med en luftsten som slår sönder ytan!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...