Vattenväxt eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tantfri

    • February 2016
    • 29

    Vattenväxt eller inte?

    Handlade växten på bilden till mitt nya 100 l kar. Handlaren sa den var snabbväxande, han hade haft densjälv. Men namnet visste han inte. Trots intensivt googlande hemma hittade jag ingenting om denna salladsliknande växt med kraftigt lila bladundersidor. Kan nån hjälpa mig? Är den -s. bild- en vattenväxt överhuvudtaget o ska jag ha den i mitt kar? Blir mer o mer skeptisk, hemskt tacksam för svar.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Påminner om en Hemigraphis colorata https://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=47&SOK=1
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • tantfri

        • February 2016
        • 29

        #4
        Tack så jättemycket, Kjell. Jag misstänkte sådant. Plantorna börjar redan ruttna lite... Jag sla definitivt inte sätta in dem.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Hemigraphis colorata har väl mer som en stam med blad? Ser lite mer ut som Lobelia cardinalis.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • tantfri

            • February 2016
            • 29

            #6
            Lobelia.... Är väl lika olämplig som akvarieväxt eller?

            Kommentar

            • tantfri

              • February 2016
              • 29

              #7
              O.k. Lobelia kan uppenbarligen anvvändas som akvarieväxt men blir 'vanligt' ljusgrön då och kräver mckt ljus o näring. Har planterad dem i en hink på balkongen nu, må de växa eller fortsätta ruttna där. Tack för all hjälp.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2893

                #8
                Såg att mitt svar uteblev, men det ser ut som en Lobelia som nämnts tidigare.

                Kommentar

                Arbetssätt...