Balans mellan Co2, näring och ljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeHi
    • March 2016
    • 14

    Balans mellan Co2, näring och ljus

    Hej alla,
    Får inte växterna att trivas. Får grönalger. Vad gör jag för fel?

    Juwel Vision 260 liter, trycksatt Co2 40 PPM enl. drop checker och Ph/KH tabell. Co2 är avstängd under natten. Kör 4x PMDD och 4x.Micro mellan vattenbyten (50% per vecka).
    Har 2x54 W Juwel daylight och 2x39 W Sylwania Aquastar.
    Orginalfilter + Eheim Biopower.

    Har även flyttat runt droppcheckern för att kolla CO2 nivån i hela akvariet.

    Kör 8 ljustimmar och matar fiskarna 2 ggr per dag.
    Nitraten innan vattenbyte är ca. 20 PPM, ingen Nitrit.. Har beställt fosfattest som kommer hem i slutet av veckan.
    Fiskar:
    9 st neontetra, 8 st fantomtetra, 1 st Ancistrus, 10 st Guppy, 7 st Corydoras, 4 st Mollys.

    Växter:
    5 st Alternanthera mini, 7 st Rotala rotundifolia, 2'askar VESICULARIA FERRIEI från Tropica, 5 st Sessiflora, 1 st Echinodorus bleheri.
    Akvariet har varit igång ca 7 veckor och växterna planterades för ca 3 veckor sedan.
    Ska jag vänta ett tag eller gör jag något fel?

    Mvh PH
  • toggaj
    • November 2009
    • 220

    #2
    Jag skulle prova att dra ned på vattenbytena till 25%/vecka och att minska på gödningen för att sedan öka när växterna kommit igång ordentligt. Enligt min erfarenhet så blir det ofta en period med mycket grönalger i ett nystartat akvarium så ha tålamod. / Johan

    Kommentar

    • PeHi
      • March 2016
      • 14

      #3
      Tack Johan!
      Ska jag halvera både näring och vattenbyten och avvakta en tid?
      Petri

      Kommentar

      • toggaj
        • November 2009
        • 220

        #4
        Det finns nog lika många råd som det finns akvarister men min tanke är att stora vattenbyten kan gynna algtillväxt likaså för höga näringsvärden som inte växterna hinner tillgodogöra sig i ett nyplanterat akvarium. / Johan

        Kommentar

        • PeHi
          • March 2016
          • 14

          #5
          Har läst mig till att man måste ha tålamod med akvarium för förändringarna visar sig några veckor senare.
          Jag gör som du skriver. Minskar vattenbyten till 25% och drar ner på näringen med 50%. . Återkommer om några veckor om det gått snett. Tack för att du tog dig tid på att svara!
          Som nybörjare är det svårt att filtrera all information på nätet då det finns så många olika teorier om allting.

          Petri

          Kommentar

          • toggaj
            • November 2009
            • 220

            #6
            Även som mer erfaren är det lätt att gå vilse bland all information som finns men i det här forumet delas en otrolig mängd erfarenheter från kunniga akvarister./ Johan

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Innan du drar ner näringen så undrar jag gällande dina grönalger. Men menar du då klassiska grönalger modell finbladig gräsmatta eller gröna prickalger? Är det prickalger så får du dem för att det är för lite näring, särskilt No3. För att det ska ta fart i mina kar behöver jag ligga på nästa 30 ppm No3. Med 4xpmdd menar du då 4 ggr normaldos?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • PeHi
                • March 2016
                • 14

                #8
                Tror att det är den klassiska, växer som grönt hår på växter och inredning.

                Doserar 4x den vanliga dosen. Det blir totalt 20 ppm Nitrat per vecka. Doserar även magnesium, kalium (20 ppm), fosfat (4 ppm), samt mikro näring.
                Kalcium tror jag finns tillräckligt med i kranvattnet (31 mg/l)? Doserar upp magnesium till 6 mg/l.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Det finns ju inte så många mystiska parametrar med växter om näringen i vattnet, näringen i botten, mängden ljus (lux, färgtemp, belysningstid), näringsmängden inom samtliga näringsämnen är tillräcklig. Då växer det normalt. Vad är din egen gissning? Vad tror du själv kan vara problemet?
                  Rotalan brukar ju svara direkt på korrekta förhållanden. När det gäller Echinodorus Bleheri skulle jag rekommendera kompletterande rotgödning tyd JBLs Sieben Kugeln lerkulor 2-3 st. per planta. De behöver normalt näring från rötterna för att ta fart. Annars har du ju mixat lätta växter med växter som har mera krav. Jag håller med Johan om att gödningen borde räcka med en dubbeldos PMDD till de växterna i början.
                  Vad har du för temp i karet?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • PeHi
                    • March 2016
                    • 14

                    #10
                    Vet inte alls varför jag får grönalger och vad det orsakas av. Kanske för mycket näring som ni skriver? Kan det vara för mycket ljus?

                    Har varit bortrest denna vecka och kom hem idag. Växterna har faktiskt växt en del. Men algerna har inte minskat..

                    Tempen ligger på ca 28 grader på dagen då ljuset är tänt. Ca 25 på natten som värmaren är inställd på.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2891

                      #11
                      Hade samma problem i mitt Lido 200 i början. Aldrig haft så mycket grönalger tidigare. Ganska sparsamt med ljus 2x28W High-Lite day, trycksatt CO2, JBL Aquabasis, Tropica flytande näring. Fick till slut köra en kort kur med algmedel, vilket fungerade förvånansvärt bra. Idag ca. 12 veckor från start av akvariet är det i princip fritt från grönalger och växterna växer rejält, även crypto har tagit bra fart. Ibland verkar det som man behöver göra något som bryter trenden.

                      Kommentar

                      • PeHi
                        • March 2016
                        • 14

                        #12
                        Ok, tack! Var och köpte Tetras Algumin. Har doserat nu ikväll. Hur snabbt försvann Algerna?

                        Kommentar

                        • Robot
                          • February 2004
                          • 1174

                          #13
                          Ursprungligen postat av PeHi
                          Ok, tack! Var och köpte Tetras Algumin. Har doserat nu ikväll. Hur snabbt försvann Algerna?
                          Har det blivit någon skillnad senaste veckan?

                          Kommentar

                          • PeHi
                            • March 2016
                            • 14

                            #14
                            Nej, ingen skillnad.
                            Algmedlet verkar vara värdelöst mot dessa alger.

                            Troligen gör jag något fel som måste rättas till.

                            Ska jag testa att ha Co2 på under natten för att få stabilare ph? Lite rädd för att det blir låg syrehalt i vattnet.

                            PO4 ligger på 0,8 och No3 på ca 5. NO2 är 0. Ph 6,4 med Co2, från kranen ligger det på runt 8.

                            Skrubbade bort mycket alger idag och tänkte byta 25% vatten imorgon.

                            Har halverat gödningen och tagit bort kolsvampen ur filtret.

                            Kommentar

                            • PeHi
                              • March 2016
                              • 14

                              #15
                              Lite OT, sorry.
                              Varför har jag inte rättigheter att lägga in bilder? Tänkte visa hur det ser ut.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...