Hur får man mer alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hummer
    • June 2003
    • 417

    Hur får man mer alger?

    I mitt 375liters har jag Malawi, 2 Plecostomus och 1 Segelfenspleco.
    Dom tre malarna har nästan inge mat (alger). Det är lite svårt att ge malarna något annat att äta när för Malawina tar det. Ibland kan ynglen rycka en mal tablet ut munnen på en mal. Så hur får jag mer alger? Ganska dum fråga men vad ska jag göra?
    Life's for my own, to live my own way
    Mina kar: 375L, 105L, 70L, 37,5L och 24000L
    Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=102886
  • ShadowDawn
    • August 2003
    • 313

    #2
    Låt lyset vara på längre och göd med växtgödning.
    Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

    Kommentar

    • ÅsaF
      • April 2003
      • 79

      #3
      Prova att mata på natten när det är mörkt. Släng ner en räka alldeles vid malarna så borde de ju äta. Spenat borde också funka bra. Det matade vi våra saltvattensfiskar med förut när algerna tog slut.

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        jag har malawi, gibbiceps + några ancistrus tillsammans..
        jag brukar slänga ner ett helt gäng maltabletter på en gång, samtidigt som jag matar malawisarna.. då brukar det gå bra..
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • Thomaslj
          • May 2003
          • 704

          #5
          Första gången jag hört någon som vill ha mer alger=)
          http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

          Kommentar

          • Hummer
            • June 2003
            • 417

            #6
            Jag har testat det ni föreslår. Men det är så att jag har 20-30 yngel också som äter allt. En kväll när det va mörkt lag jag ner lite grönsaker. Alla stora fiskar sov men dom små va på maten om gamar. Dom drar och sliter i maten. Så drar dom in maten där malarna inte kommer åt. Malarna har inget grotta som dom brukar vara i för dom letar mat hela tiden. Jag har en lejonhuvudciklid där i som är galen i räkor, strömming m.m. så om något landar omkring hanns "berg" så tar han det. Vill ju inge sälja/ge bort någon av mina "sjöodjur".
            Life's for my own, to live my own way
            Mina kar: 375L, 105L, 70L, 37,5L och 24000L
            Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=102886

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Låt lyset vara på längre och göd med växtgödning.
              Funkar om växtgödningen innehåller kväve och fosfor dvs INTE tex Tropica Master Grow, eller andra gödningar anpassade för akvarium, kör istället med en vanlig krukväxtgödning så får du alger, risken är väl bara den att det lätt kan bli mer än du tänkt dig och det är ju inte lika kul.
              Om inte annat kan du få några av mig

              /heeke
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Använd <b>inte</b> krukväxtgödning vilket innehåller både ammonium (som blir ammoniak i malawikar) och nitrit. Dessutom gynnar det svävalger vilket nog inte är eftertraktat.

                Gott om ljus och TMG borde funka susen eftersom man har rätt tätt med fisk i ett malawikar och matar rätt friskt vilket ger mycket nitrat och fosfat. Dessutom får du hoppas på att inte få fel alger som tofsar eller cyanobakterier.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Sorry tänkte inte på det lite högre pH:t i malawikaren.
                  Men om nitrit och fosfat inte räcker till som det är är det väl just det man vill tillföra, algerna brukar ju vara snabba på att tilgodogöra sig just nitrit och fosfat utan mikroämnen, eller har jag fel?
                  Kanske bättre att köra bara KNO3 och KH2PO4??
                  Men det är klart gödning typ TMG blir ju kanske bara alghämmande i ett kar med växter (dock lite dyrt om det "bara" är alger man vill ha)

                  /heeke
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    Mmm mycket micronäring borde ge trådalger främst? Mycket fosfat cyanobakterier så mycket nitrat kanske är bästa vägen att gå?

                    Jag kommer själv utforska detta när jag skaffar mig ett malawikar.
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    Arbetssätt...