Brist på vad???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Brist på vad???

    Hej!
    Jag har varit borta under en kortare tid(tre dagar). När jag kom hem idag så upptäckte jag att min stora anubias barteri var. barteri hade "skadats". Ett av dess äldre blad hade blivit orangeaktigt och sedan angripits troligtvis utav fiskarna, som är mbunas och plecostomus. Dock är bladets "näringskanaler" kvar. Vad beror detta på, och hur ska jag göra för att göra det bättre igen???
    Lyset har varit på hela tiden, med hjälp av en timer.
    Köpte under min frånvaro en flaska med tmg. Borde jag tillsätta det samt co2, även fast jag bara har en enda stor växt i ett kar med 11 mbunas? Eller ska jag strunta i co2? Lönar det sig att ta in co2 med hjälp av hembränt även fast KH brukar ligga på ca 10-13, speciellt efter det att jag har gjort vattenbyten?
    (om man beställer ex. ingredienserna för pmdd från hjortgatanszoo, när kommer det troligtvis då, med tanke på juletiderna osv?)

    Mvh Malawi´n (som är lite desperat)
    Björn Forsberg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Dock är bladets "näringskanaler" kvar. Vad beror detta på, och hur ska jag göra för att göra det bättre igen???
    Skadade blad återhämtar sig inte. Det är därför man vill ha en stabil tillväxt på alla växter så man med gott humör kan trimma bort skadade och fula blad - samtidigt decimerar man ju dessutom algerna eftersom dom brukar föredra halvkassa blad.

    Lyset har varit på hela tiden, med hjälp av en timer.
    Med risk för att jag förmodligen missförstår dig: Det är bättre om du har det på 10-12 timmar per dag och inte hela tiden. Växter utnyttjar bara 10-12 timmar.

    Lönar det sig att ta in co2 med hjälp av hembränt även fast KH brukar ligga på ca 10-13, speciellt efter det att jag har gjort vattenbyten?
    Bara för att du har hårdare vatten har du inte svårare att få CO2 att lösa upp sig i ditt vatten (pragmatiskt förenklat sett).
    Du med hårt vatten behöver inte sänka pH:t lika mycket som mig med mjukt vatten. Se CO2-tabellen:
    http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif

    Snarare är det så att du med hårt vatten förmodligen har betydligt läckrare halter av magnesium och calcium än andra med mjukt vatten - och det gillar växter.

    Det finns biotoper med oerhört hårt vatten men skyhöga CO2-halter och vattenlandskap liknande Amanos akvarier.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Jag hade inte haft på lyset hela tiden, utan ca 10 timmar per dygn, samt kolmörkt i övriga rummet. Finns det ngn risk överhuvudtaget att pH kommer att sänkas särskilt mycket om man tar in co2, med tanke på mitt KH-värde? Får väl trimma ner och ta bort de fula bladen då=) Det ända som jag tycker är lite jobbigt är att de nya bladen ibland angrips av fiskarna...
      Tror du att det enbart skulle göda algerna att hälla i tmg, i måttligt mängd förstås=)
      Ps, tack för all hjälp med växtakvariumet, men jag tror att jag ska byta ut några växter mot mera långsamväxande arter, som kanske kräver mindre ljus=)

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Finns det ngn risk överhuvudtaget att pH kommer att sänkas särskilt mycket om man tar in co2, med tanke på mitt KH-värde?
        Nej, men jag skulle ändå inte ta risken att börja med CO2 utan ett bra pH-test tror jag.

        Det ända som jag tycker är lite jobbigt är att de nya bladen ibland angrips av fiskarna...
        Alla fiskar som så mycket som kröker ett rothår på mina växter åker ut med huvudet före =)

        När mina Scalarer började beta Glossistigmamatta så åkte dom ut direkt.

        Tror du att det enbart skulle göda algerna att hälla i tmg, i måttligt mängd förstås=)
        Nej, och i samband med CO2 är det nästan nödvändigt med extra gödning.

        men jag tror att jag ska byta ut några växter mot mera långsamväxande arter, som kanske kräver mindre ljus=)
        Jag älskar Javaormbunke. Finns några olika att välja på. Dess mörkgröna färg och måttliga höjd gör den alltid till ett mystiskt och intressant inslag i akvarier. En del gillar dock inte utseendet när dom bildar nya småplantor under sina blad.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          Har sett javaormbunke förut, men har inte köpt ngn. De i affären ser alltid så risiga ut!
          Har dock javamossa. Personen i affären sade att den skulle fördubblas i volym på en vecka, men den växer ganska lagom. Ända nackdelen är att det ibland samlas smuts i den mycket täta växten. Det har faktiskt blivit så att den fungerar som en mycket effektiv revirgräns för mina lejonhuvudsciklider. Honan har den stora och ljusa delen och hanen har den mindre och mörkare delen, som skuggas av mossan. De går bara över reviren vid matningen=) Inget bråk här inte, även fast hanen som är 5 cm större vinner alla ev. bråk.
          Vill dock inte kasta ut mina smått växtätande fiskar, eftersom jag inte har ngt annat bra kar samt tycker jag att de är så förtjusande små firrar, rödzebrorna och auratus:arna=)

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Vesicularia dubyana aka Javamossa är en lite märklig. Den är förvånansvärt lurig även för ärrade växtakvarister, men fungerar jättebra i bortglömda nybörjarakvarier som får få vattenbyten. Plantella skvallrar dock om att Tropica dels gror den emerst och del använder någon slags specialgödning (7:e posten):
            http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/6/ubb.x?a=tpc&s=4006090712&f=1306023812&m=8836088915

            Personen i affären sade att den skulle fördubblas i volym på en vecka, men den växer ganska lagom.
            Vad jag märkt nu när jag börjat häva ner nitrat, fosfat och calcium i en 60-litrare utan CO2 är att tricket förmodligen har att göra med... nitrat eller fosfat eller calcium.

            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              JO, mitt 54 l kar var bortglömt under en tid, då jag hade väldigt mycket att göra, då jag startade upp mitt 200 l och lärde mig om KH, pH, GH och allt det andra=) Udner den tiden frodades den som tusan. Jag hade höga nitrathalter och algerna frodades. Nu har jag fått ner algerna med kortare ljustid och fler vattenbyten, med javamossan står sig och är jättefin. Täcker en stor del av karet nu=)

              Mvh Malawi´n
              Björn Forsberg

              Kommentar

              Arbetssätt...