Brist på vad, NO3?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Brist på vad, NO3?

    För drygt 1 vecka sedan körde jag i gång C02 och TMG gödning. Jag hadde i 10ml TMG till mitt 190 liters kar.
    Det bubblade friskt om växterna.
    Efter 1 vecka hade bubblandet avtagigt markant. Trodde att det berodde på att TMGn var "slut", inget konstigt i det, så i samband med vattenbyte så tillsatte jag ytterligare 10ml TMG och trodde då att det skulle bubbla mer igen, men icke.

    Vad kan det vara brist på?

    Nitrat kanske? Har haft <10mg/l både före och efter CO2, tyvärr är mitt test inte nogrannare än att jag ser att det är under 10mg/l.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Med bra med ljus och CO2 kan det säkerligen vara nitratbrist - även fosfatbrist.

    Igår läste jag att Chuck Gadd mätt fosfatupptaget i sin burk och hans burk käkade 0.18 ppm fosfat under några timmar:
    http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200312/msg00517.html
    (förutsatt att allt annat är perfekt)

    Tom Barr tycker typ 2-3 ppm fosfat per vecka, och jag har under denna veckan doserat kraftigt med fosfat (över 1 ppm två gånger hittills).

    Så det är förmodligen dags för åtminstone KNO3 för din del.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Vet inte om jag tycker att jag har bra ljus och CO2.
      Jag har 2*30W 6500K ljusrör (något italienskt märke) och CO2 är bara hemkört med en vanlig blå sysresten. Men det är klart har jag haft låg nitrat förut lär den ju inte bli högre när jag kör CO2 och TMG.

      Det diskuterades förut att använda salpeter från livsmedelsaffären för NO3 tillförsel men är det "rätt" sorts salpeter (kalisalpeter KNO3)?
      Har för mig att det var NaNO3 dom hadde på affären, går det också isåfall?
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Har för mig att det var NaNO3 dom hadde på affären, går det också isåfall?
        Jag skulle testa, eftersom storleksordningen på doseringen är väldigt liten. I ditt fall typ 2 krm för 190 liter. (jag använde Chuck Gadds kalkylator för KNO3 och förutsätter att NaNO3 hamnar inom samma storleksordning). 2 krm NaCl (salt) skulle inte märkas i 190 liter t ex, så därför borde det vara helt ofarligt att dosera 2 krm NaNO3.

        Men KNO3 är betydligt bättre eftersom det även innehåller Kalium som växter tar upp i väldigt stora mängder.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          På den tiden man gjorde lite "fire-works" med salpeter och socker så var det ju kalisalpeter man använde, och det köpte man på affären.
          Får kolla om jag hittar något i någon butik annars testar jag med NaNO3. Innehåller inte TMG kalium föresten?

          /heeke
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Innehåller inte TMG kalium föresten?
            Det stämmer att TMG innehåller Kalium.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Kom att tänka på en sak, kan det vara så att NaNO3 inte alls fungerar, dvs att växterna inte kan ta upp det?
              Hur fungerar det med KNO3, delar det först upp sig i K och NO3 som växten tar upp eller tas KNO3 upp som det är av växten?

              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Annars kan man ju göra eget Kalisalpeter av Natrimnitrat och Potaska (vart man nu får tag på det) enligt denna beskrivning:
                http://www.lysator.liu.se/runeberg/uppfinn/4/0486.html

                /heeke
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  potaska hittar du i keramikbutiker
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    här är en bra länk
                    http://www.anachem.umu.se/eks/at_home/chemicals.htm
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Det är kanske lite överkurs att tillverka eget bara för att "slippa" beställa från tex Hjortgatans!

                      /heeke
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Länken ligger i "Favoriter" nu! Bra att ha grej!

                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #13
                          Vad säjs om att börja med ett NO3-test?
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Om du läser lite högre upp!
                            Ser du...... <10mg/l

                            /heeke
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • AndreasN
                              • July 2003
                              • 2732

                              #15
                              Ja just det!
                              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...