Grön på grönt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faften
    • January 2011
    • 32

    Grön på grönt

    Hej!
    Jag är nästan helt grön när det gäller växter i akvarium. Har nu, för tredje gången, försökt i 3-4 månaders tid men mina växter verkar dö hela tiden. Det enda som verkar trivas någorlunda är javamossan och en svärdplanta som jag inte kan artbestämma. Allt annat dör inom loppet av 1,5 veckor.

    Har läst runt lite på internet och de flesta verkar komma fram till att det kan ha med belysning o göra. Men inte ens efter justeringar verkar det hända något. Ph ligger på 6,5. Vattenbyten görs i snitt var 20:e dag +/- ngn dag. Har även märkt att det har kommit väldigt mkt alger nu det sista.
    Vad ska man ta sig till? Jag har kikat lite på CO2 utrustning. Kan detta hjälpa mig lr vad tror ni? Hjälper den även mot alger?
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Börja med att ge oss informationen om vad du har nu så blir det lättare.
    Akvarievolym:
    Lyse: vilken sorts lysrör (alltså typ aquastar eller powerglo å allt vad dom heter), effekt och belysningstid.
    Gödning:
    Bottensubstrat:
    Fiskbestånd:

    När man vet det är det enklare att ge mer specifika råd.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Faften
      • January 2011
      • 32

      #3
      Sant det.
      Jag har ett 240 liters juwel kar med 2 st 36 watts t5 lysrör. Ett är juwel nature och det andra är juwel day. Belysningstiden har legat uppe på 10,5 (2+8,5) timmar per dag. Sänkte dock till 9 timmar för ett par veckor sedan. Använder Happy-Life Plant efter rekommendationen på flaskan, vid varje vattenbyte. Botten består av delvis bläster och delvis grövre sten på kanske 8-12 mm. Har 2 ancistrus, 2 praktbotior, 5 segelfensmolly, 5 svärdbärare och 5 amanoräkor. Räkorna köptes för lite drygt en vecka sedan efter att jag läst på ngt forum att de kan äta alger. Men händer inte speciellt mycket tycker jag. Tror jag fått med allt nu

      Kommentar

      Arbetssätt...