Hjälp, förstår inte varför mina växter inte vill börja växa!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stevesmate
    • December 2013
    • 3

    Hjälp, förstår inte varför mina växter inte vill börja växa!

    Hejsan!

    Har försökt nu i snart ett år på att få ett "grönare" kar men inte lyckats. Har testat typ 5-6 växtsorter men inget vill ta sig.
    Allt verkar bra i början men sen så ser det nästan ut som de ruttnar och bara försvinner.
    Kör nu ingen gödning (gjorde det ett tag men när resultat uteblev slutade jag) och har en ramp med 2st 250w som jag kör 4 timmar och utöver det 2st 54w lysrör som går typ 10h per dag. Karet är ett 540l (150x60x60) och en Fluval FX5 till pump.

    Hade varit fruktansvärt tacksam för all hjälp och samtliga råd!
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    din belysning och belysningtid är inte bra. du har för låg tid på dina lysrörs lystimmar plus att du har eventuellt för stark belysning. jag skulle rekommenderar dig att du tar reda på vad du har för lumen på dina 250 w rör. ta bort 54 w belysningen. och ändra belysningtiden till 12 timmer per dygn.

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Ursprungligen postat av viktorbj
      din belysning och belysningtid är inte bra. du har för låg tid på dina lysrörs lystimmar plus att du har eventuellt för stark belysning. jag skulle rekommenderar dig att du tar reda på vad du har för lumen på dina 250 w rör. ta bort 54 w belysningen. och ändra belysningtiden till 12 timmer per dygn.
      För stark belysning?
      Chockhöjning till 12- timmar?

      Nu är jag långt ifrån någon växtexpert, och har i nuläget inga bra tips. Men dessa råd tycker jag var lite konstiga. Själv kämpar jag som ett djur för att få så mycket ljus som möjligt till mina växter.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Hjälp, förstår inte varför mina växter inte vill börja växa!

        Förstår inget alls av Viktors slutsatser. Men detta är ju inte en expertpanel och vi svarar väl alla efter bästa förmåga. Så det kan bli allt mellan en ren högskoleutbildning i trådarna och helt sanslöst fel. Det är väl en del med ett forums tjusning gissar jag.

        Edit. Och detta svar kan också ligga var som helst utmed den skalan.

        Edit igen. Eftersom jag totalmissat vad både victor och Kristian insett dvs. att det är 2 rör med 250w så blir ju ljusmängden helt fel. Så ändrar jag nedanstående siffror.

        Totalt med alla rören på blir det 1,12 w per liter. I ett växtkar med extra allt är det ju ofta runt 1 w per liter. Mina kar ligger ungefär på knappt 0,5 w per liter.
        Men ljuset är ju som ett gasreglage och för att växten ska kunna svara på det krävs näring och då behöver det vara samtliga ämnen som växten behöver för att växten ska svara på det. Så har du ingen gödning eller en gödning som inte ger samtliga ämnen så räcker det med att ett (!) enda ämne saknas eller är för lite av detsamma för att hela växten ska stanna av och sluta växa och så småningom ruttna. Dessutom behövs Co2 för att växten ska kunna få igång hela bygget av växtmassa med hjälp av näring. Så på sätt och vis är det enkel matematik. Växtens behov av näring i vatten och i botten ska stå i proportion till ljus och Co2. Nu har du ingen näring. Ingen bottengödning. Ingen Co2. Men extremt mycket ljus (om du tänder alla)
        Då växer algerna men inte växter. Släcker du för mycket så växer knappt något. Klurigt.
        När du har 108 w igång så blir det bara 0,2 w per liter. När du bara kör med 500w rampen blir det 0,92w per liter. Så det blir antingen alldeles för lite eller som ett rent växtkar. Alla på blir ju för mycket.
        Växter med låga krav på ljus vill ofta ha 0,3 w per liter i varje fall. Medelkrävande 0,5w. Över det behöver du Co2.
        Så det är kanske inte konstigt att det inte växer i ditt kar. Vet du vilket närings-, ljus och Co2-behov dina växter har?
        Gå in på Tropicas hemsida. De har en sida med lätta, svåra etc. växter. Kolla där vad du har i karet och hur de matchar din lösning med ljus och gödningsfritt. Börja där är mitt tips. Det är inte mystiskt om växter inte växer.....
        Senast redigerad av Bluewing; 16 December 2013, 05:17.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Stevesmate
          • December 2013
          • 3

          #5
          Är tacksam för samtliga svar!

          Bluewing: Så sammanfattningsvis så bör jag dra på ljuset mer och starta med gödning, har du något förslag på typ av gödning man skall dra igång med?
          Bäst hade ju varit om det fanns något att gödsla botten med.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Den gödning jag kör med själv är PMDD som du köper i portionspåsar och blandar själv. Billigt och bra. Det kan t.ex. köpas här Men den finns säkert många bra gödningar annars. Men denna är komplett.
            Vissa växter, som svärdsplanta vill även kunna ta upp näring från botten. Jag kör med Sieben Kugeln lerkulor vid näringskrävande plantor med stora rotsystem.

            Då jag aldrig haft så mycket ljus som du har så vet jag inte hur länge du kan köra med 500w rampen.
            Men viktigast är att du för att det ska bli rätt behöver ha växter som vill ha så mycket ljus som du har i karet. Så tänk till kring dina växter. Jag skulle beställa PMDD först och sedan ta gott om tid att inventera vad du har och vad du vill ha för växter i karet. Växter är kul - inte jobbiga!
            Senast redigerad av Bluewing; 16 December 2013, 05:05.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              bluewing och Jesper broman: 4 timmar med två 250 w rör tycker jag låter lite som att bränna sönder växterna . det beror dock självklart vad det är för Lumen värde. sen så blir väll inte 250w + 250w i ett 540L = 0,46 ? enligt min beräkning blir summan av dessa termer: 0,93 (avrundat) läggs dom andra lysrören till blir det 1,13. det är enligt mig för mycket om man ska mäta Watt för växternas behov men detta kan vara helt felaktigt därför är det inte optimalast att mätta Watt heller. utan med lumen. jag instämmer dock helt med växtnäringen.
              Senast redigerad av viktorbj; 15 December 2013, 21:57.

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                #8
                Det är ju ganska bra mängd ljus, med den mängden kommer det i princip krävas co2 tillskott i någon form.
                Och ja visst ljusstyrkan är en faktor men än viktigare är vilket färgspektrum dom ligger inom eftersom ljusstyrkan inte skiljer jätte mycket mellan modellerna och givetvis ålder på rören...

                Sen är jag lite nyfiken på vad det är för 250W ljuskällor du kör med. 250W för mig är MH och då är det ju ännu viktigare med både co2 och rejält med gödning.
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Ursprungligen postat av viktorbj
                  bluewing och Jesper broman: 4 timmar med två 250 w rör tycker jag låter lite som att bränna sönder växterna . det beror dock självklart vad det är för Lumen värde. sen så blir väll inte 250w + 250w i ett 540L = 0,46 ? enligt min beräkning blir summan av dessa termer: 0,93 (avrundat) läggs dom andra lysrören till blir det 1,13. det är enligt mig för mycket om man ska mäta Watt för växternas behov men detta kan vara helt felaktigt därför är det inte optimalast att mätta Watt heller. utan med lumen. jag instämmer dock helt med växtnäringen.
                  Helt rätt viktor. Där blev det felräkning från mig. Missade att det var 2x250w. Har editerat inläggen nu med den insikten.
                  Senast redigerad av Bluewing; 16 December 2013, 05:15.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Ändrat en hel del i texten från mitt första inlägg då jag missade helt att det var 2x250w. Men förstår nu varför du kört med belysningen så som du gjort. Har du haft problem med algbildning i karet med dina belysningstider? Tror jag skulle lägga mig på mellan 6-8 timmar på din 500 w ramp. Men att du behöver växter som klarar mycket ljus. Sedan tror jag som Kristian att med så mycket ljus krävs nästan Co2.
                    Du Stevesmate får nog läsa om svaren igen. Sorry. Mitt fel.
                    Senast redigerad av Bluewing; 16 December 2013, 05:14.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Stevesmate
                      • December 2013
                      • 3

                      #11
                      Okej!
                      Det är alltså för mycket ljus i karet, när jag köpte den ramp jag har nu så var det efter råd från den lokale akvariehandlaren om att för att ljus skall nå ner till botten i ett 60cm kar behövs starka grejer. Köpte rampen som är en takhängd variant och har 2 st MH 250W + 2 lysrörsplatser. I nuläget så hänger rampen dryga 20cm ovanför karet.



                      Tycker dock det är lustigt att trotts att alla "ljushungriga" växter hela tiden går åt fanders så tycks 2 sorter Anubias stormtrivas i karet trotts starkt ljus. Har ju även andmat på toppen för att skugga lite och hålls den inte efter så blir det ju hela karet mörkt efter bara någon vecka

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Men utan korrekt näring så har du ingen nytta med ljuset och utan Co2 kan inte de ljushungriga växterna ta upp all näring. Rampen som så känns läcker och skulle gärna testa något liknande.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Anubias klarar sig ju på lite näring och lite ljus.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Dopply
                            • December 2012
                            • 485

                            #14
                            Ditt problem är att du inte göder med CO2, med fullt ös på ljuset så tar Co2 slut ganska fort och då spelar det ingen roll hur mycket du göder då fotosyntesen saktar in.

                            Eftersom du har Premium belysning så är det ju slöseri att inte låta växterna tillgodogöra sig all energi.

                            Du måste sätta igång lite Co2

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Precis. Juryn är enig Hur som helst så glömde jag önska dig välkommen i forumet förresten.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...