Malawiakvarium utan växter (och utan malar) - Hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simka
    • November 2013
    • 326

    Malawiakvarium utan växter (och utan malar) - Hur gör ni?

    Hej Zoopet!

    Har ett relativt nystartat (ca 7 veckor) 180L malawiakvarium utan varken växter eller malar.

    Tänkte höra om någon av er har lyckats bra utan växter och malar och hur ni i så fall gör för att få det att fungera i det långa loppet? Är det hållbart att inte ha det? Eller bör jag tänka om?

    Om ni lyckats hur tänker ni i så fall kring:
    -Belysningstid?
    -Färgtemperatur lysrör?
    -Vattenbyten?
    -Vattenvärden?
    -Slamsugning/städning?
    -Algtillväxt?
    -Matning?
    -osv osv...


    Rådande förutsättningar:
    * Volym - 180 liter
    * Filter - Juwel Bio flow 3.0 600l/h med 5 svampar (10x10x25 cm totalt)
    * Belysning - 2x45w (Juwel High life Day)
    * Cirkulation - Tunze Nanostream1500-4500 l/h
    * Invånare - 7st Ps. Saulosi, 8st M.Cyanerohabdos (ca 10 cm st när de blir fullvuxna)
    * Inredning - Korallsand, vit hålsten och en rot
    * Temperatur - ca 27 till 28 grader

    Vill skapa en så trevlig/hållbar miljö som möjligt på lång sikt för invånarna samtidigt som det uppfyller lite av mina önskemål om utseende. Tacksam för alla svar och tips som ni kan tänkas ha på lager
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    #2
    Vart bor du?
    Bor du i Stockholm så tycker jag det är sjukt värt att kontakta Niclas på Akvarieleasing i Sundbyberg.
    Sveriges kanske bästa Malawiexpert enligt flera jag pratat med på senare tid.

    Edit: Dock fyra saker jag kan tipsa dig om som grabbarna på Akvarieleasing tipsat mig om.

    1. Matning.
    De kör endast med NLS (New life spectrum) till sina samtliga fiskar i butiken.
    Detta mirakelfoder enligt grabbarna på plats har gett fiskarna helt nytt liv, finare färg, piggare intryck, lugnare fisk, färre sjuka samt döda fiskar etc etc etc.

    2. Växter.
    De flesta (om inte alla) Malawiciklider äter växter, dock så kan det från akvarie till akvarie funka med växter.
    Mats på AL (Akvarieleasing) nämnde senast idag att du kan ha två identiska akvarier, med identiska fiskar i, och det ena är fyllt med växter, och det i det andra kan alla växter vara uppätna. Det är lite gambling på det hela med andra ord.

    3. Vattenbyten.
    Ciklider skall tydligen vara extremt tåliga fiskar.
    Du kan utan problem byta ut 50% av vattnet om du känner för det, och på så sätt behöver du inte ha så täta vattenbyten.

    4. Filtrering.
    Det bästa du kan göra när det gäller filtrering är att köra två separata filter.
    Om du har ett som pajjar, så kan många fiskar dö. På så sätt har du iallafall ett igång om det ena lägger av.

    Annars har du även denna sida som tydligen skall vara extremt givande just för ciklider.



    Obs: Är själv HELT ny inom området, och håller själv på med en lista till mitt 350 liters hörnakvarium.
    Senast redigerad av Jojje_; 19 November 2013, 18:13.
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av simka
      Hej Zoopet!

      Har ett relativt nystartat (ca 7 veckor) 180L malawiakvarium utan varken växter eller malar.

      Tänkte höra om någon av er har lyckats bra utan växter och malar och hur ni i så fall gör för att få det att fungera i det långa loppet? Är det hållbart att inte ha det? Eller bör jag tänka om?

      Om ni lyckats hur tänker ni i så fall kring:
      -Belysningstid?
      -Färgtemperatur lysrör?
      -Vattenbyten?
      -Vattenvärden?
      -Slamsugning/städning?
      -Algtillväxt?
      -Matning?
      -osv osv...


      Rådande förutsättningar:
      * Volym - 180 liter
      * Filter - Juwel Bio flow 3.0 600l/h med 5 svampar (10x10x25 cm totalt)
      * Belysning - 2x45w (Juwel High life Day)
      * Cirkulation - Tunze Nanostream1500-4500 l/h
      * Invånare - 7st Ps. Saulosi, 8st M.Cyanerohabdos (ca 10 cm st när de blir fullvuxna)
      * Inredning - Korallsand, vit hålsten och en rot
      * Temperatur - ca 27 till 28 grader

      Vill skapa en så trevlig/hållbar miljö som möjligt på lång sikt för invånarna samtidigt som det uppfyller lite av mina önskemål om utseende. Tacksam för alla svar och tips som ni kan tänkas ha på lager

      Du får byta vatten och volym och täthet mellan byten efter vilken belastning du har på karet. Många fiskar fler vattenbyten och mer vatten i varje byte.

      Vattenvärden etc beror ju på vad ditt vatten har för grundvärden om du bara häller i det eller om du bör göra någonting. Har du tur får du en fin algtillväxt med fin grön matta över stenar etc. Nu kan jag inte malawi men det finns ju alg/växtätare så en grupp sådana så har du gräsklippare.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Jag tycker att du bör ha algätare. De hjälper mycket. Kör på 2-3 ancitrus. De tåler en del stryk.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          #5
          jag har ett 240 liters som vari igång i ca ett halv år, initialt var det utan växter, men jag har planterat in tre plantor med Anubias längst bak i stenröset (se bild i min tråd) för att hjälpa till med nedbrytningen. I akvariet går två styck Ancisitrus sp. Mitt akvarium är princip helt fritt från alger (synliga), både på stenar, växter och glas.

          -Belysningstid?
          6h /dag
          -Färgtemperatur lysrör?
          Två lysrör, ett på 6800K och ett på 9000K
          -Vattenbyten?
          70% var tredje dag.
          -Vattenvärden?
          PH stabilt runt 8, NO2 <0.01
          -Slamsugning/städning?
          Enbart vattenbyten (kalkränder torkas ibland bort på insidan av rutan, filetr och förfilter rengörs givetvis)
          -Algtillväxt?
          I princip obefintlig
          -Matning?
          SERA Granugreen är stapelmaten. Jag har provat olika räkmixer också.
          - Invånare
          8st (2 (3) + 6 (5) Labidochromis Caeruleus, 9st (3 (4) + 6 (5) Labichromsi Hongi sp. Metriaclima Callainos Bright Blue (3+3) och 2st Ancictrus sp. (1+1). Fiskarna är melnna 8-11 månader gamla.

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Har man inga växter (någorlunda snabbväxande - långsamväxande typ Anubias gör varken till eller från) så får man kompensera det genom att byta mer vatten. Konstigare än så är det inte.

            Förövrigt är det en myt att alla malawi äter växter - det är bara några få arter som gör det (som t.ex. Hemitilapia oxyrhynchus - fast de är egnetligen inte heller växtätare utan de äter alger som växer på väster och då förstörs dessa). Däremot sä gräver många arter så har man växter i ett malawiakvarium för de skall vara stabilt förankrade.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #7
              jag har ett Malawi kar utan malar med endast två växter för syn skull. Har inte upplevt några problem med alger och gör regelbundna vattenbyten var 14:e dag på det karet....Det bildas lite alger ibland på stenarna och en del Malawisorter är där och repar lite emellanåt...
              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • simka
                • November 2013
                • 326

                #8
                Ursprungligen postat av Jojje_
                Vart bor du?

                [...]

                1. Matning.
                De kör endast med NLS (New life spectrum) till sina samtliga fiskar i butiken.
                Detta mirakelfoder enligt grabbarna på plats har gett fiskarna helt nytt liv, finare färg, piggare intryck, lugnare fisk, färre sjuka samt döda fiskar etc etc etc.

                2. Växter.
                De flesta (om inte alla) Malawiciklider äter växter, dock så kan det från akvarie till akvarie funka med växter.
                Mats på AL (Akvarieleasing) nämnde senast idag att du kan ha två identiska akvarier, med identiska fiskar i, och det ena är fyllt med växter, och det i det andra kan alla växter vara uppätna. Det är lite gambling på det hela med andra ord.

                3. Vattenbyten.
                Ciklider skall tydligen vara extremt tåliga fiskar.
                Du kan utan problem byta ut 50% av vattnet om du känner för det, och på så sätt behöver du inte ha så täta vattenbyten.

                4. Filtrering.
                Det bästa du kan göra när det gäller filtrering är att köra två separata filter.
                Om du har ett som pajjar, så kan många fiskar dö. På så sätt har du iallafall ett igång om det ena lägger av.

                Obs: Är själv HELT ny inom området, och håller själv på med en lista till mitt 350 liters hörnakvarium.
                Bor i Södertälje. Har sett något kar som akvarieleasing har i en mataffär här i stan, så har faktiskt en broschyr med info
                Riktigt fin lista, tack! Har varit inne en tid på att fixa NLS, verkar vara bra grejer. Ska bara använda slut det jag har först. Hittat någon bra återförsäljare? Den enda svenska internetsidan jag hittat som säljer är ojzoo.se

                Lycka till med ditt projekt! Har du någon projekttråd man kan läsa?



                Ursprungligen postat av Erikderek

                [...]

                -Belysningstid?
                6h /dag
                -Färgtemperatur lysrör?
                Två lysrör, ett på 6800K och ett på 9000K
                -Vattenbyten?
                70% var tredje dag.
                -Vattenvärden?
                PH stabilt runt 8, NO2 <0.01
                -Slamsugning/städning?
                Enbart vattenbyten (kalkränder torkas ibland bort på insidan av rutan, filetr och förfilter rengörs givetvis)

                [...]

                EK
                Intressant EK!! Aldrig stött på problem med att byta så mycket vatten? Hur stort är karet?
                Tvingas du byta så mycket vatten pga vattenvärdena eller är det för att vara "på den säkra sidan"?
                Tillsätter du exempelvis bikarbonat för att hålla pH stabilt eller klarar du det ändå med ditt kranvatten?



                Tack alla ni andra för era svar!
                Sammanfattningsvis så verkar det som om att regelbundna vattenbyten tillsammans med sparsam utfodring, "lagom med belysningstid" och kanske en mal eller två kan få det att bli stabilt även utan större växter?
                450L Malawi - Pågående projekt
                180L Malawi - Avvecklat
                60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                Kommentar

                • simpson
                  • July 2012
                  • 666

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jojje_

                  4. Filtrering.
                  Det bästa du kan göra när det gäller filtrering är att köra två separata filter.
                  Om du har ett som pajjar, så kan många fiskar dö. På så sätt har du iallafall ett igång om det ena lägger av.
                  Och om man nu väljer att köra dubbla filter för att ha backup om ett filter lägger av bör man tänka till någon minut också.

                  Filtren bör pluggas in i vägguttag som sitter på 2 separata faser i proppskåpet, samt att dessa bör sitta med varsin jordfelsbrytare. Ett fel på ena filtret kommer då troligen inte stänga ner filter två.
                  Sitter de i samma uttag så kan fel på filter ett stänga ner även filter 2 då säkring eller jordfelsbrytare går...

                  Kommentar

                  • simpson
                    • July 2012
                    • 666

                    #10
                    Ursprungligen postat av simka
                    Sammanfattningsvis så verkar det som om att regelbundna vattenbyten tillsammans med sparsam utfodring, "lagom med belysningstid" och kanske en mal eller två kan få det att bli stabilt även utan större växter?
                    Nu kör jag inte malawi men närbesläktat och lång belysningstid med mycket effekt för att få alger, häller i stort sett i mat i akvariet och byter 35-40% vatten en gång i veckan upp mot var 10e dag och har det stabilt. Men fiskmängden har rampats upp i omgångar. Och inga malar har jag.

                    Kommentar

                    • simka
                      • November 2013
                      • 326

                      #11
                      Ursprungligen postat av simpson
                      Nu kör jag inte malawi men närbesläktat och lång belysningstid med mycket effekt för att få alger, häller i stort sett i mat i akvariet och byter 35-40% vatten en gång i veckan upp mot var 10e dag och har det stabilt. Men fiskmängden har rampats upp i omgångar. Och inga malar har jag.
                      Okej! Då är det egentligen bara att luta sig tillbaka och testa som jag kör nu
                      Tiden får utvisa vilka justeringar som kan tänkas behövas.
                      450L Malawi - Pågående projekt
                      180L Malawi - Avvecklat
                      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                      Kommentar

                      • Erikderek
                        • March 2013
                        • 718

                        #12
                        Ursprungligen postat av simka
                        Intressant EK!! Aldrig stött på problem med att byta så mycket vatten? Hur stort är karet?
                        Tvingas du byta så mycket vatten pga vattenvärdena eller är det för att vara "på den säkra sidan"?
                        Tillsätter du exempelvis bikarbonat för att hålla pH stabilt eller klarar du det ändå med ditt kranvatten?
                        Nej, det har aldrig varit problem med att byta så mycket vatten i mitt akvarium.
                        Akvariet är på 240 liter. jag byter "just-for-fun" och för att vara på den säkra sidan tills jag installerat en streamer och fått upp cirkulationen, idag är det en EHEIM 2075 som står för filtrering och cirkulation, så fort EHEIM får tummen ur och börjar sälja sina STREAM ON+ pumpar så kompletterar jag med en sådan för att få upp cirkulationen och öka syresättningen vilket förhoppningsvis innebär vattenbyte en gång i veckan.
                        Jag tillsätter bikarbonat vid varje vattenbyte för att buffra PH, mitt (kommunala)kranvatten har ett PH värde på ca 8.
                        Under uppstartsfasen samt de efterföljande månaderna tillsatte jag Bionitrovec vid varje vattenbyte. Idag tillsätts Bionitrovec enbart efter storrengöring av förfiltret (givetvis rengörs filtermassa och "makaronerna" i akvarievatten) för att "säkra".

                        EK
                        Vardagsrum akvariet - Malawi
                        Projekt; Ny generation - SA

                        Kommentar

                        • simka
                          • November 2013
                          • 326

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erikderek
                          Nej, det har aldrig varit problem med att byta så mycket vatten i mitt akvarium.
                          Akvariet är på 240 liter. jag byter "just-for-fun" och för att vara på den säkra sidan tills jag installerat en streamer och fått upp cirkulationen, idag är det en EHEIM 2075 som står för filtrering och cirkulation, så fort EHEIM får tummen ur och börjar sälja sina STREAM ON+ pumpar så kompletterar jag med en sådan för att få upp cirkulationen och öka syresättningen vilket förhoppningsvis innebär vattenbyte en gång i veckan.
                          Jag tillsätter bikarbonat vid varje vattenbyte för att buffra PH, mitt (kommunala)kranvatten har ett PH värde på ca 8.
                          Under uppstartsfasen samt de efterföljande månaderna tillsatte jag Bionitrovec vid varje vattenbyte. Idag tillsätts Bionitrovec enbart efter storrengöring av förfiltret (givetvis rengörs filtermassa och "makaronerna" i akvarievatten) för att "säkra".

                          EK
                          Okej! Har köpt mig ett testkit så jag bättre kan kolla vattenkvaliteten och tänkte också börja buffra lite försiktigt med bikarbonat. Hur doserar du? Löser du bikarbonatet i något innan eller löser det sig bra ändå? Kommer att stegvis buffra för att inte skapa för snabb förändring.
                          450L Malawi - Pågående projekt
                          180L Malawi - Avvecklat
                          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            #14
                            Jag tillsätter en påse bikarbonat (40g) vid varje vattenbyten, det är högre dos än vad som kväs men det blir mycket enkelt att göra så. Bikarbonatet tillsätter jag direkt i akvariet när jag nästan fyllt på allt vatten. Om ditt kranvatten har högt PH så tillsätt allt direkt så buffrar du PH värdet och undviker en dipp. Det går inte att överdosera bikarbonat till Malawi och Tanganiyka då bikarbonat inte kan buffar högre än vad just de fiskarna l, jag kommer inte ihåg i huvudet var max PH för bikarbonat är.

                            EK
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            Arbetssätt...