Algerna tar över :O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Nu är det inte så att jag är för att ta i kemikalier utan att jag läst här i forumet att Cyanon ibland för vissa kan bli ett gissel som nästan helt knäcker dem i deras akvarieintresse. Jag tycker i alla lägen man ska försöka hitta de naturliga enkla vägarna om så är möjligt. Dessutom måste man ge det tid. Ett akvarium är ju som en finlandsfärja i skärgården. Har man kört fel tar det ett tag att vända det hela. Men skulle jag själv sitta i ett läge där jag testat verkligen allt så om jag känner mig själv rätt, så skulle jag börja snegla åt preparat som verkar (enligt uppgifter från folk) vara skonsamma mot den bakteriella miljön. Det är skälet att jag använder mig av multicura och antispot i mitt Diskuskar t.ex. Men aldrig kemikalier som första lösning.
    I grunden håller jag med dig Mathias, som ju å andra sidan tycker det är ok att använda klorin
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      #17
      Helt rätt! Men en mörkläggning ett par dagar dödar ju cyanon och då slipper du kemikalier!

      Kommentar

      • Patrik E
        • November 2013
        • 15

        #18
        Vågar med 100% säkerhet säga att vattnet är för hårt och skulle hålla med Bluewing. Problemet ligger i pumpen. Eller brist på pump med möjlighet att korrigera vattenvärden. Om jag har fel och du har en bra utanpå pump typ Eheim fixar vi detta på två veckor och du ser dom aldrig igen ok. Du har ett växt akvarium? Tyckte mig se fenan på en scalar så troligtvis är det sydamerikanskt/barbasien typ. Kostnad för detta 250 - 350 kr beroende på utsugare till zoo butik. Ner snabbt till zooet köp detta: Torumin alternativt Sera Blackwater på flaska (Torvbaserade produkter) Pumpen måste optimeras med Svarttorv alt Filtertorvgranulat, plocka ut filterbollar eller makaroner rengör allt. Återställ pumpen med Makaroner alt bollar som första lager 10 - 15 cm Ehfifix/grov 3 cm Torvgranulat alt svarttorv ca 3 - 5 cm, mer Ehfifix/grov fyll tills sista finfiltert som ska vara max 5 - 7 cm, själv använder jag filtermatta ppi 10 grov och ppi 30 fin, tian i fyra cm och trettio i tre cm. Cyanon hatar torv och torven kommer på 2-3 dagar göra akvariet surt och Torumin filtrera ljuset Cyanon behöver ljus och mest vitt ljus därför får man oftast cyanon i akvarium med ljusa bottnar eller bottnar som reflekterar ljus i kombinationen hårt vatten. Efter 3 -5 dagar är akvariet klart igen den bruna torvfärgen försvinner men surheten består efter ytterliga två till tre veckor kommer cyanon att försvinna totalt. Viktigt att komma ihåg! Byt inte vatten på två månader låt det avdunsta själv fyll på efter hand, När du byter vatten dom första två tre gångerna använd Torumin men halvera dosen.

        Kommentar

        • matte_lkpg
          • July 2011
          • 146

          #19
          Kollade PH med sticka nu (har inget annat för ph hemma) och det säger 6,8. Ingen cyano i dom andra burkarna heller!
          Kör med eheim 2028 pro 2 med makaroner i botten sen grov filtermatta och fin matta på det, dock inte skurna i bitar!
          Tar vattnet bakom bakgrunden. Förut sög jag genom bottenfilter men nu har jag vänt på cirkulationspumpen som sitter genom bakgrunden så den suger bak vattnet. 1600L/h har jag för mej den är på.
          Har slängt i 2 mindre powerhead med, har troligen lite för dåligt drag på botten annars
          Fenan du ser är en Dat men ganska mycke växter är det! Kan slänga upp bild på hela imorrn.
          Torv kan ju vara nått att prova ingen erfarenhet av det!!
          http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

          Kommentar

          • matte_lkpg
            • July 2011
            • 146

            #20


            Så ser hela karet ut idag!
            http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

            Kommentar

            • matte_lkpg
              • July 2011
              • 146

              #21
              Är det okej att köpa vanligt salpeter i affären för att öka på kno3 med?
              http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

              Kommentar

              • rune.
                • October 2011
                • 37

                #22
                Prova även med att öka cirkulationen på vattnet

                Kommentar

                • matte_lkpg
                  • July 2011
                  • 146

                  #23
                  Har satt i 2 powerhead så länge, får skaffa några streeamers sen!
                  Kör med bara ett rör tänt nu, och cyanon har lugnat sej lite
                  http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Patrik E
                    • November 2013
                    • 15

                    #24
                    Tycker att du byggt ett snyggt akvarium med växternas placering osv, rekommenderar dig att testa torven, finns inget i ditt akvarium som skulle påverkas negativt av det.

                    Häls Patrik E

                    Kommentar

                    • matte_lkpg
                      • July 2011
                      • 146

                      #25
                      Har ändrat om lite i akvariet och kör med typ 3dubbel dos pmdd fast inte allt på samma gång.
                      Har inte bytt nått vatten förutom fyllt på lite efter jag slamsugit och sugit bort cyano.
                      Släckt ner 2 av lysrören, Cyanon har minskat kraftigt men finns kvar!
                      Så tänkte prova torv med

                      http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...