Echinodorus osiris

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Echinodorus osiris

    Jag köpte denna växt i sin övervattensform då jag inte riktigt förstod hur det här fungerade, och när de nu ställt om har de blivit lägre och bredare i sitt växtsätt.
    Nu hittade jag en som hade börjat ställa om redan i butiken och ändå fortsatte växa på höjden så den lade jag rabarber på omedelbart!
    Problemet med just denna planta är att den inte har mycket till rötter så hur jag än gräver ner den så envisas den med att flyta upp ur sanden igen!
    Nu har den visserligen skjutit nya rötter på så vis att den ändå är förankrad i botten även då den flyter upp!
    Frågan är då om jag kan strunta i att fortsätta gräva ner den eller tar rötterna skada när de exponeras för ljus?
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Eftersom alla Echinodorus har ganska stort behov av näringsupptag via rötterna så tycker jag det är synd att den inte kan rota sig ordentligt. Kan du inte lägga stenar etc. kring den under en tid så den kan sätta sig fast. Hade själv en E. Osiris förut och den tog en himla tid på sig att få fart på rötterna. Men väl igång blev det rejält med rötter. Inte som en vanlig Svärdsplanta, men rejält ändå. Rotbildningen tog fart när jag tryckte i lerkulor från JBL kan jag tillägga.

    Nu svarade jag inte på frågan och tror inte det är farligt för växten, men att den kommer att gå på halvfart om den inte utvecklar ett bra rotsystem.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Eftersom alla Echinodorus har ganska stort behov av näringsupptag via rötterna så tycker jag det är synd att den inte kan rota sig ordentligt. Kan du inte lägga stenar etc. kring den under en tid så den kan sätta sig fast. Hade själv en E. Osiris förut och den tog en himla tid på sig att få fart på rötterna. Men väl igång blev det rejält med rötter. Inte som en vanlig Svärdsplanta, men rejält ändå. Rotbildningen tog fart när jag tryckte i lerkulor från JBL kan jag tillägga.

      Nu svarade jag inte på frågan och tror inte det är farligt för växten, men att den kommer att gå på halvfart om den inte utvecklar ett bra rotsystem.
      Tack för svar!
      Jodå den håller allt på att utveckla nya, fina rötter! Problemet var att den nästan helt saknade längre rötter då jag köpte den, men ändå hade ett rejält bladverk, därför flyter den ju lätt upp...
      Får väl lägga sten eller något runt som du säger så länge!
      Kanske den får svårt att bilda rötter om den inte är ordentligt nedgrävd?
      Nu flyter den ovanför sanden, men är förankrad med fyra fem nybildade rötter.

      Kommentar

      Arbetssätt...