Ruttnande växter i nanoakvarium! Varför?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    Ruttnande växter i nanoakvarium! Varför?!

    Sitter på ett Haquoss Nanokubus 30L på kontoret med en kampfisk i, samt tre st amanoräkor.
    Karet är relativt nystartat, det har varit igång ungefär 3 veckor.

    Har ett störande problem som har uppstått sedan 2 veckor tillbaka, och det är att växterna börjar ruttna.
    Som ni kan se på länken:


    Så är inte ljuset världens bästa när det gäller ljuskällor till akvarium, så jag köpte en likadan, separat.
    Nu använder man alltså två st lampor med 40st leds var.
    Dock så tycker jag inte alls att de lyser starkt.
    Har ljuset igång via timer.

    Göder med Happycarbo varje dag enligt specs, ljuset är igång 9 timmar via timer /dag.
    Vad bör jag göra?
    Har en del flytväxter till kampisen, men inte överdrivet så att det inte blir något ljus alls för de växter under vatten.

    Bör jag satsa på någon annan ljuskälla? Starkare?

    Hjälp uppskattas.
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad är det för växter är nog den viktigaste frågan. Har du lite sämre ljus är växter som inte kräver så mycket ljus en annan väg att gå.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Joakim Lundgren
      • August 2006
      • 631

      #3
      Vad har dina växter för krav på ljus och co2? Ta reda på det så vet du om du ger dem tillräckliga förutsättningar för att kunna växa och trivas. Vanligtvis brukar växter som får för lite ljus sträcka sig uppåt mot ljuskällan.

      EDIT: Ansjo var snabbare där :-)
      Senast redigerad av Joakim Lundgren; 20 May 2013, 07:32.
      AKA: Lizardking

      Kommentar

      • Jojje_
        • January 2013
        • 335

        #4
        Har bytt belysning till Cocoons 26W och växterna ser redan ut att må bättre.
        Har plockat bort de som ruttnade och har nu slängt i lite fler växter som är snabbväxande då jag märkt av att lite alger börjat bildas.
        Inga av de nuvarande växterna skall behöva co2 enligt Akvarielagret där de är köpta. =)
        Återkommer om fler växter börjar ruttna.
        Misstänker dock att belysningen var allt för klen helt enkelt.
        Fluval Edge 46L
        Projekt - Ciklidhörna

        Kommentar

        Arbetssätt...