Efter 1 år - algerna försvinner inte!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    #16
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Om du har problem med trådalger skulle jag själv ha dubbeldos av utom av MiPlus under förutsättning att jag blandat PMDD i 4 olika flaskor, inte 3. MiPlus skulle jag köra normaldos.
    Dessvärre har jag blandat i 3 flaskor. Men jag ska snart blanda en ny sats så då får det bli 4 flaskor.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Ok. Då blir det automatiskt en obalans eftersom du minskar även K2So4. PMDD är ju tänkt att fungera tillsammans enligt instruktioner.
      Delade därför själv upp flaska 3 i en st. K2so4 och en MiPlus. Då går det att tillfälligt minska mikroämnena och ha resten i normal nivå.

      Det räcker ju för att ett enda ämna skall saknas för växten för att växten stoppar allt näringsupptag. De enda som vinner på det är dina alger som tar allt utrymmen som blir över.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #18
        Jag har, peppar, peppar, knack i bordet sällan drabbats av trådalger. Jag har någon variant hos Scalarerna nu där jag matar långt mer än systemet godkänner (Golden nuggets i olika varianter måste ha mycket mat, negativt med de L-malarna)

        Hur du än gör så kommer du att få fram en ackumulering av något näringsämne. Blir det tomt på något så blir även det andra kvar, förstår du hur jag menar?

        Cyano är lätt, det är bara att slå in karet så att det blir kolsvart, då stänger man även av gasen. Efter tre dagar så är skiten oftast borta men då är det lätt att glömma att cyanon faktiskt funnits = man byter vatten och så sitter man där igen. Jag tror på en lite längre intervall mellan vattenbytena och till detta så kan man dra ner på gödningen rent generellt. Jag gillar att höja dosen kno3 de gånger jag får cyano, det ihop med mörkläggning, intervallförändring i vattenbytena och tålamod brukar oftast hjälpa.

        När det gäller trådalgerna är det ett lite annat läge, en fördel är att köpa något som äter det. Amanos, otos..

        Sen så är Easycarbo roligt, det kräver dock lite fingertoppar. Väteperoxid är också roligt, det bombade jag mitt kar med för ett tag sedan. Saker som äter alger = bra, kemikalier = roligt och bra i rätt mängd under en kortare period.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #19
          Ursprungligen postat av johnsson_82
          Snart kastar jag ut karet! Jag har haft igång det i över ett år nu och stabilitet borde infunnit sig för länge sedan. Men nej, algerna växer och frodas. Ett algfritt akvarium finns inte - det vet jag. Men när algerna tar över är det inte roligt.

          Jag har haft alger sedan uppstarten och det är inget konstigt med det. Därefter har olika arter av alger avlöst varandra. Under året som gått har jag ställt många frågor här på zoopet om algproblem men har som sagt inte kommit till rätta med det ännu. Någonting gör jag fel, har lite olika teorier om vad men kan inte riktigt bena ut det så jag behöver hjälp. Jag skriver ner lite funderingar och fakta här så kanske någon kan hjälpa mig.

          Akvarium och teknik:
          Juwel Lido 120 L
          Belysning: Juwel Hight-lite Day 2x24 w med reflektorer (ca 0,4w/l), 9 timmar/dag
          Filter: Juwels medföljande filterkasett och JBL ytterfilter Cristalprofi e700.
          Växter: Tätt planterat med några snabbväxtande arter och lite några lite mer långsamtgående som mossor. Kan inte se några brister på mina växter men det växer inte så det knakar om man säger så.
          Fisk: Ja, ganska välfyllt skulle jag säga och jag matar på hyfsat bra med frys- och torrfoder.

          Gödning:
          PMDD 10 ml KH2PO4, 10 ml KNO3, 6 ml Mi-plus, tillsätts 1 gång i veckan vid vattenbyte
          Trycksatt CO2 ungefär 1,5 bubblor/s

          Vattenvärden:
          Temp: 27,5-28 C (behöver ha det så här varmt för vissa arters skull)
          Nitrat: (JBL-test) ca 20-30 ppm
          Nitrit: (JBL-test) 0 ppm
          Fosfat: (JBL-test) över 1,8 ppm, blir mörkblått och ligger nästan utanför skalan
          pH: 6,5-7,0 (sjunker under dagen)
          kH: 2,5 dH
          vattenbyte: 50% i veckan

          Problem:
          1) Framför allt cyano. Jag har haft cyano i olika mängder sedan uppstarten. Jag har försökt att bli av med den på olika sätt. Under året som gått har jag kört 2 mörkläggningar. Det fungerade tillfälligt men cyanon kom tillbaka efter någon vecka båda gångerna. Jag har testat att dubbla dosen PMDD, inget hände. Jag har testat att köra enkel dos av KH2PO4 och Mi-plus men dubbel dos KNO3 eftersom jag läste att cyano inte gillar höga halter av KNO3. Fungerade inte.

          2) Trådalger. Kom för ca 1 månad sedan. Det är inte jättelånga utan korta tunna gröna trådar, ca 2 cm långa som sitter på ALLT. De är för korta för att rulla upp på en blompinne. Jag bytte till nya lysrör för en tid sedan eftersom de andra gått 1 år. Jag bytte först det bakre och efter en månad bytte jag den främre efter inrådan från någon här på zoopet. Jag vet inte om det är i samband med detta byte som trådalgerna kom, men det känns som att det var ungefär då de dök upp. Anledningen till att jag doserar mindre Mi-plus är att jag läste någonstans att trådalger kommer vid järnöverskott. Jag drog därför ner på mikroämnena. Jag satte in ett gäng amanoräkor för en tid sedan men de verkar vara totalt ointresserade av dessa alger.

          Funderingar:
          Ja vad ska jag göra, ska jag forsätta köra på det här sättet? Dvs med 50% vattenbyte och 10 ml KH2PO4, 10 ml KNO3, 6 ml Mi-plus 1 gång/veckan? Det fanns en tid då jag doserade som rekommenderat dvs 10 ml PMDD från alla tre flaskor. Men anledningen till att jag började med PMDD från första början var för att få upp nitrathalten och få bort cyanon. Det har som sagt inte lyckats. Jag funderar också på att sluta med PMDD helt och hållet och bara köra CO2. Jag matar ju trots allt mina fiskar.

          Förstår att det inte finns ett mirakelknep för det här eller ett rakt svar för den delen. Men kanske kan någon komma med lite synpunkter, hitta "fel" i det jag gör. Jag behöver nog bli mer konsekvent i det jag gör med karet, har ju provat lite olika sätt att göda, men frågan är vad som är "rätt" för mitt kar.

          Tacksam för all hjälp jag kan få!
          Jag kom tillrätta med cyanoproblemet när jag följde tabellen som finns tillgänglig här på zoopet. Jag ökade vattenbytena rejält som det rekomenderas i tabellen och vips så var de väck och har inte återkommit i nån större utsträckning, men eftersom det är nyligen jag började så är jag övertygad om att det kommer funka fullt ut. Tabellen: http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #20
            Efter 1 år - algerna försvinner inte!

            Ursprungligen postat av åheim
            Jag kom tillrätta med cyanoproblemet när jag följde tabellen som finns tillgänglig här på zoopet. Jag ökade vattenbytena rejält som det rekomenderas i tabellen och vips så var de väck och har inte återkommit i nån större utsträckning, men eftersom det är nyligen jag började så är jag övertygad om att det kommer funka fullt ut. Tabellen: http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf
            Ja, men står det inte att rätt lysrör kommer att bidra till att de drar sig tillbaka också? Att 50% vattenbyten hjälper och att det är någon snäcka som är effektiv?

            1,2,3 är testade, funkar i fall 2 om du suger ut allt men det kommer ofta tillbaka.

            Det där är lämnar ute en massa roliga saker, till exempel att de gynnas av höga fosfathalter och låga kvävehalter.

            När uppstår det ett sådant förhållande i ett akvarium
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #21
              Jag kan bara tala för mig själv i det här fallet. Jag har under lång tid dragit ner på vattenbytena för det säger många är vägen att gå. Nu hade jag kört den metoden i månader med bara ett försämrat resultat och cyanon har redan dagen efter bytet varit tillbaka med full kraft.
              Har nu gjort stora vattenbyten varje vecka (upp till 80%) och cyanon har hållt sig borta från och med då... Jag är bara jäkligt nöjd
              Senast redigerad av åheim; 19 April 2013, 00:41.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • johnsson_82
                • March 2012
                • 289

                #22
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Jag har, peppar, peppar, knack i bordet sällan drabbats av trådalger. Jag har någon variant hos Scalarerna nu där jag matar långt mer än systemet godkänner (Golden nuggets i olika varianter måste ha mycket mat, negativt med de L-malarna)

                Hur du än gör så kommer du att få fram en ackumulering av något näringsämne. Blir det tomt på något så blir även det andra kvar, förstår du hur jag menar?

                Cyano är lätt, det är bara att slå in karet så att det blir kolsvart, då stänger man även av gasen. Efter tre dagar så är skiten oftast borta men då är det lätt att glömma att cyanon faktiskt funnits = man byter vatten och så sitter man där igen. Jag tror på en lite längre intervall mellan vattenbytena och till detta så kan man dra ner på gödningen rent generellt. Jag gillar att höja dosen kno3 de gånger jag får cyano, det ihop med mörkläggning, intervallförändring i vattenbytena och tålamod brukar oftast hjälpa.

                När det gäller trådalgerna är det ett lite annat läge, en fördel är att köpa något som äter det. Amanos, otos..

                Sen så är Easycarbo roligt, det kräver dock lite fingertoppar. Väteperoxid är också roligt, det bombade jag mitt kar med för ett tag sedan. Saker som äter alger = bra, kemikalier = roligt och bra i rätt mängd under en kortare period.
                Trådalgerna kan jag väl leva med ett tag till. Det känns som att de dök upp för en månad sedan när jag satte i nya lysrör. Förhoppningsvis drar de sig tillbaka nu när jag går ner i belysningstid.

                Cyanon står jag däremot INTE ut med längre! Jag tar tacksamt till mig av allt ni skriver. Mörkläggning har jag provat två gånger. Det funkar tillfälligt med sedan kommer cyanon tillbaka.

                Jag hänger inte riktigt med på det här med vattenbytena. Enligt det schema som åheim länkade ska jag ju fortsätta med 50% vb. Du säger nej till det. Hur mycket borde jag byta då? Och hur ofta? Bytte som sagt endast 15% den här veckan och tillsatte normaldos PMDD. Var det fel att göda när jag bytte så lite vatten?

                Och om jag nu väljer att göra en mörkläggning en 3:e (!) gång. Hur ska jag agera efter mörkläggningen vad gäller belysningstid, vb och gödning?

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #23
                  Efter 1 år - algerna försvinner inte!

                  Fast, om du gör vattenbyten och ändå matar så kommer spektrat cyanon trivs i stå oförändrat.

                  Jag har provat varianten med, det har i 3 av 4 fall kommit tillbaka.


                  Mörklägg, stäng av eventuell gas under tiden, göd ordentligt, dra ner på belysningstiden och gör ett vattenbyte var 14:e dag istället under en månad. Sen bör det vara borta.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • johnsson_82
                    • March 2012
                    • 289

                    #24
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Fast, om du gör vattenbyten och ändå matar så kommer spektrat cyanon trivs i stå oförändrat.

                    Jag har provat varianten med, det har i 3 av 4 fall kommit tillbaka.


                    Mörklägg, stäng av eventuell gas under tiden, göd ordentligt, dra ner på belysningstiden och gör ett vattenbyte var 14:e dag istället under en månad. Sen bör det vara borta.
                    Tack för att du svarar så snabbt Mathias, det är guld värt!

                    Då tänker jag göra så här:

                    Mörkläggning från och med måndag i 3 dygn.

                    Belysning 6 timmar om dagen därefter.

                    30% vattenbyte var 14:e dag

                    Efter mörkläggning - gödning med PMDD enkel dos en gång i veckan och kontinuerlig CO2-tillsats

                    Normal matning.


                    Låter detta bra tycker du?

                    En fråga till, jag bytte ju endast 15% vatten igår och gödde normaldos PMDD, (bytte 50% förra veckan). Är det någon fara att jag bytte så här lite om jag tänker vänta två veckor innan jag byter igen? Borde jag byta lite till innan jag kör igång det här schemat eller 15% är fullt tillräckligt?

                    Ursäkta att jag är lite nojig men är rädd att fiskarna ska må dåligt av försämrad vattenkvalitet nu när de är vana vid att få hälften utbytt.

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #25
                      Efter 1 år - algerna försvinner inte!

                      Det är ingen fara att du bytte lite vatten, det är snarare bättre tänker jag. Ge allt nu!

                      Till den kloke åheim: Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1366399292.884497.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,4 KB
ID: 2147211Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1366399315.320295.jpg
Visningar: 1
Storlek: 319,3 KB
ID: 2147212

                      Här byter jag 50% i veckan för att trigga cyanon. När jag tänker att det blir för illa så ska jag ta fighten. Där är jag inte än riktigt, tanken är att det ska bli en liten film sedan.

                      Spännande
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Ale22
                        • February 2013
                        • 36

                        #26
                        Ser fram emot detta Mathias, skulle vara riktigt intressant att se!
                        180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
                        Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

                        Kommentar

                        • MonkanS
                          • December 2011
                          • 861

                          #27
                          Oj Mathias..
                          Ja, det ska bli spännande att läsa om ditt cyanoprojekt...
                          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                          Kommentar

                          • johnsson_82
                            • March 2012
                            • 289

                            #28
                            Tänkte uppdatera tråden som jag startade då jag hade algproblem. Jag följde en del av de råd som gavs. Jag gick ner till 6 timmars belysning och gick från 50% vb i veckan till 15% vb i veckan. Jag satte också in fler amanoräkor. Detta har gett resultat! Både trådalger och cyano är nästan borta så jag tackar och bugar för all den hjälp jag fick av er som skrev till mig här.

                            Nu är frågan om jag vågar gå upp lite i belysningstid, säg 8 timmar? 6 timmar är ju ganska kort tid och det känns som att akvariet är nersläckt större delen av dagen vilket inte är så roligt. Vad tror ni?

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #29
                              Ha det dämpat ett tag till. Ha det tänt från det att ni kommer hem på dagen så ser ni ju fiskarna då i alla fall. Gör du inte enligt mitt råd så riskerar du att få göra om det igen och så kul är det inte. Fråga KristianE ;P
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • johnsson_82
                                • March 2012
                                • 289

                                #30
                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                Ha det dämpat ett tag till. Ha det tänt från det att ni kommer hem på dagen så ser ni ju fiskarna då i alla fall. Gör du inte enligt mitt råd så riskerar du att få göra om det igen och så kul är det inte. Fråga KristianE ;P
                                Tack för snabb respons Mathias! Ok då ligger jag lågt ett tag till vad gäller belysning. Som det ser ut nu har jag tänt mellan 12-18. Mest för att det är ganska ljust i rummet som karet står i. Det falleribget direkt solljus på det dock. Får känslan av att växterna går på halvfart om jag har släckt mitt på dagen, det är som sagt långt ifrån kolsvart när belysningen är av. Men som du säger vill man ju se sina fiskar när man är hemma så jag kanske ska förskjuta belysningstiden till senare på dagen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...