Min stora tank funkar inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joker75
    • November 2012
    • 3

    Min stora tank funkar inte?

    Tjena.
    Jag har en 112 liters tank som jag startade med, den driver dottern platy o mollys i nu för glatta livet.
    jag blev biten o köpte mig en 530 lit tank som nu dominerar vårt vardagsrum. Problemet är att det är några alger i det som jag inte blir av med. Det började med att jag enl alla konstens regler stoppa i växter å rötter o lät tanken stå i en vecka innan fisken sakta flytta in. Rötterna började med att bilda nån typ genomskinlig hinna på 0,5-1cm runt om. Plocka upp å skrubba rent ett par gånger, men tog putsar fiskarna det sista. Nu bor det en del "inte så aggro" ciklider :-) i det med en del regnbågar å bothior.... Den knäppa är att det har kommit gröna alger på växterna å på stenarna. Jag fick rådet att köpa mer fisk ( då blev det tiger barber 10st) å en del mer växter, samt PMDD o nån typ av fosfat som jag skulle lägga i filtret (eheim 2078). Det skulle hjälpapå 1v..... Det gjorde det inte, då blev det Tetra Medical General Tonic i lördags. Numera neongrönt vatten... ;-). Vad jag kan se så hjälper det föga mot mina alger... VAD ska jag göra? Kör med 18w UVC. Har en jättebra kontakt på en akvariebutik, men känner att jag inte vill tjata på dom om mina bekymmer (har redan mailat å ringt som attans). Vill liksom inte vara den "där jobbiga kunden"...... (Dom hänger säkert här åxå....), men men, ska jag hoppas på GT fortfarande.... .?? Jag vill ju ha det lika fint som den lilla tanken som bara går å går å går.......(bytte till ett ytterfilter eheim 2071 i den då innerpumpen la av). Slangar till den stora tanken har alger på insidan.....
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Cyanobakterier? Mörklägg karet..

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • ecco
      • November 2010
      • 500

      #3
      Man behöver inte alls mörklägga vid cyano.
      Skaffa Black Molly, dom äter den algen nämligen.
      Funkade kanon för oss med det 600 vi fick problem i.
      Provade att mörklägga men det kom tillbaka.
      Tjejen hittade på nån sida att Black Molly va kanon mot cyano.
      Så nu har vi 12 st i det karet och cyano har vi då inte sett till sedan dess...
      Sambons blogg om våra akvarium.
      http://mizan3.bloggsida.se/
      Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Ursprungligen postat av ecco
        Man behöver inte alls mörklägga vid cyano.
        Skaffa Black Molly, dom äter den algen nämligen.
        Funkade kanon för oss med det 600 vi fick problem i.
        Provade att mörklägga men det kom tillbaka.
        Tjejen hittade på nån sida att Black Molly va kanon mot cyano.
        Så nu har vi 12 st i det karet och cyano har vi då inte sett till sedan dess...
        Kan nog vara som så att karet är inkört nu också.

        Höjd nitrathalt, mörkläggning eller GT plockar det, vet dock inte om General tonic finns att få tag på längre..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Mathias, tror det stod inledningsvis i tråden att det var GT i nu

          Det låter som om du slitit mycket med ditt akvarium. Hur länge har du haft det igång? Flera av åtgärderna du gjort och säkert fått rådet att göra är ju var och en kraftfulla åtgärder. Men på något sätt känns det som att jag skulle vilja backa bandet ordentligt så att man hinner med i händelsekedjan. Om jag förstått rätt är i stort sett hela arsenalen avfyrad med starka åtgärder som bakteriedödande medel och du har inkopplad UVC och inget fungerar?

          Skulle vilja börja om resonemanget från start egentligen.
          Jag tror inte ditt akvarium är dömt eller kört. Men att efter alla dessa åtgärder så blir det nog att se akvariet som en helt nystartad burk efter det att det neongröna försvunnit. Vet vi ens att det är just Cyano du har?
          Cyano får du ju ofta för att akvariet är för rent. Algattack kan man få om man göder för mycket och för tidigt. Övermatar du t.ex. kan du nog få allting som går att få i ett akvarium.

          Du skulle inte kunna lista steg för steg vad du gjort och skriva och börja med dag 1 och uppstarten och sedan notera efter hur lång tid nästa händelse inträffade etc. och vad du gjorde då? Eftersom bakterier och alger inte kommer utan orsak så finns det ju en förklaring till varför det gick som det gick.
          Tror det är viktigt för dig att förstå varför det hela skedde så att du växer som akvarist av detta istället för att bli knäckt. Du beskriver ju händelserna i ditt akvarium som ett mysterium, men det är det inte. Gäller bara att komma på vad som ledde till vad. Tycker själv att det skulle vara spännande att följa hur du får ditt akvarium på fötter igen.

          Istället för att tappa sugen så ta chansen att lära om, är nog mera mitt råd. Hur konstigt det än låter så är det ett intressant drama som pågår i ditt akvarium. Och det händer inte utan orsak. 99 gånger av 100 beror det som händer i burken på oss själva och de råd vi försöker följa. Vanligaste misstaget hos mig och de flesta akvarister i början är att det blir för stora åtgärder för snabbt. Då blir det lite som att gasa på med Vikingline-båten i skärgården. Har man väl fått upp farten tar det ett bra tag att få stopp på båten om man gör fel. Blir inte bättre med full gas back då. Tror krypkörning är ett bättre tempo i börja.

          Så ta dig tid Joker75 och skriv ner steg för steg din historia
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            tror vi skall börja med att försöka klargöra vad för sorts alger det är.

            kan du ta en bild, lägga på nätet, länka in här ?

            är faktiskt inta alls övertygad om att det är cyano.


            vidare, så håller jag med blåvingen, om man summerar hans inlägg så kan nog säga så här:

            => NU TAR VI DET LUGNT !!

            => MER DETALJER OM UPPSTART OCH STATUS NU INNAN VI GÖR NÅTT.


            Sedan skulle jag vilja veta mer i detalj:

            => Vilka blommor är det du har, hur många av varje sort.

            => Vilka fiskar är det egentligen ?
            Att säga att "inte så aggro ciklider", eller putsarfiskar säger egntligen inte ett dugg tyvärr.

            Det finns dom som anser att stora feta påfåglar är lugna och fina ciklider.
            Det finns dom som anser att en liten dvärgciklid på 4 cm är skitarg.....

            Putsarfisk.....tja det finns väl kanske 500-2500 arter som skulle falla in under det begreppet.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              liten notering, om man drattar ner GT i karet, så tar det livet av cyano,
              OCH de flesta goda bakterier, vilket ger svajjiga vattenvärden, vilket
              är världens bästa grogrund för alla andra alger......

              samt att om de goda baskiluskerna har gått ner till mininivå, fiskbelastningen
              har ökat med intro av fler fisk, så har vi kanske en nitritbomd på väg inom kort.

              detta är egentligen allvarligare än alger..................



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Joker75
                • November 2012
                • 3

                #8
                Tack för snabba svar.
                dag för dag kan jag nog inte....
                men en stegvis beskrivning.
                Tanken kom, sköljd sand och rötter i, tillsammans med vissa växter.
                1v gick (två upptagninga av rötter för att skrubba rent från genomskinligt slem.
                In flyttade 3st pakistansk bothia och 6st siamesik putsarfisk, samt 2st röda regnbågar, 3st gul/blå regnbåge.
                1v gick
                in flyttade 2st gul/blå regnbåge, 1st röd regnbåge. Början av störande alger.
                2v gick
                Inflytt av 4st zebra ciklid, 2st palettciklid, in med UVC (då jag trodde det var infusorier)
                1v gick (riktigt störande alger på rötter, stenar, växter)
                inflytt av 2st röda regnbåge, 10st tigerbarb samt mer växter. In med fosfor i filtret och PMDD.
                1v gick
                Tetra General Tonic
                nu tid. På ett ungefär.....
                vad är nitrit bomb, vad gör man åt det?
                jag har bytt ca 200liter vatten i veckan.
                //Daniel

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Min stora tank funkar inte?

                  Du förresten. Missade att se att du är ny här. Det blev pang på problemen. Oartigt.

                  Välkommen! Kul att du hittade hit.
                  Nu blev det bättre
                  Ska grunna på det du skrivit ett tag bara.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Joker75
                    • November 2012
                    • 3

                    #10
                    Så, nu har det gått 5 dagar.
                    Bytte ca 200l och tog upp rötter å stenar å skrubba rent från alger. Vilken skillnad det blev på dom :-). Tog försiktigt med borsten på växterna åxå, vågade inte ta i där. Fortfarande grönskimmrande vatten. Hoppas på att uvc tar en del skit nu och att nästa vattenbyte ger bättre vatten (för synen). Tänkte kanske att jag ska ha i nån typ av alg medel tills nästa vatten byte. Fortfarande grönt innan för i slangarna, hur får man död på det? Tänk om det är grönt i uvc'n, då funkar ju inte den. :-/ vilket alg medel är bäst? Jag tror inte på cyanon längre då dom här satt fast ordentligt på sten å rötter, samt sitter som svart/mörkt grönt på växtbladen. //Daniel

                    Kommentar

                    Arbetssätt...