Bruna risiga växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anderzon_
    • April 2006
    • 35

    Bruna risiga växter

    Som rubriken lyder så blir mina växter bara efter en kort tid i akvariet bruna och risiga speciellt cuba.
    Cabomba blir bara lång och otät liksom.
    Det enda som verkar trivas riktigt bra är nålgräs.

    Akvariet är ett an evo 1 med 2*11 w rödvita lysrör
    har även ett aquael 11 w sunny
    fluval shrimpsoil bottensubstrat.
    göder med co2 och pmdd samt vattenbyte på ca 10 l en gång i veckan.

    Någon som varit med om nåt liknande eller kan tänkas veta vad det beror på?
    Har ett blåvitt lysrör liggandes, kan det vara nåt att prova?
    Kan lyset vara fel?
    Easylife profito kan det vara ett kompliment till pmdd??
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Pmdd ska inte kompletteras då får du nog farliga nivåer av vissa ämnen! Jag tänkte säga att cabomba är omöjlig utan co2 men du kör tydligen med det, eller är det möjligen easy carbo? Det är inte samma sak i så fall.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Anderzon_
      • April 2006
      • 35

      #3
      ok.
      nej jag kör riktig co2 brandsläckare och cirka 8 bubblor på 10 sek har ett ph på cirka 6.5 på kvällen. Vet inte om jag ligger på riktigt rätt nivå med co2 har inte nåt co2-test ännu.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ja vi får hoppas nån växtproffs tittar in i tråden och kan komma med synpunter till dig.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Cabomba funkar bra utan co2, jag har ingen gödning alls i mina kar och det växer ändå så det knakar, men nu har jag vatten som kommer från skogen så det är väll säkert min fördel Tyvärr kan jag inget om co2 o pmdd eftersom jag aldrig använt det
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            ... ja... och en man överlevde ett fall på 914m då fallskärmen inte löste ut, alltså behöver man ingen fallskärm, det går ju bra ändå
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Du kan inte lägga upp en bild?

              Cabomban får nog mer än den behöver, har sett symptomen i mitt nano där det växer så fort så att de inte hinner få blad efter ordning, Limnophila heterophylla och vanlig polysperma är rent jävliga att ha i låga kar med redig gödning.

              Du kan inte vara drabbad av kiselalger? Då blir de bruna och sketatråkiga. Har Anubias med den algen nu, den ser ut som en taskig bakfylla i Tyskland..
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Anderzon_
                • April 2006
                • 35

                #8
                kommer en bild här på min cuba, syns lite grann iaf.

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  ... ja... och en man överlevde ett fall på 914m då fallskärmen inte löste ut, alltså behöver man ingen fallskärm, det går ju bra ändå
                  Hm skrev ju att jag har skogsvatten och att det nog funkar för den sakens skull, men just vanlig cabomba tycker jag det verkar som många klarar det är väll värre med den röda för den funkar inte alls här utan den behöver man nog specialare till-
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Ryskbompa
                    • August 2012
                    • 930

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Du kan inte lägga upp en bild?

                    Cabomban får nog mer än den behöver, har sett symptomen i mitt nano där det växer så fort så att de inte hinner få blad efter ordning, Limnophila heterophylla och vanlig polysperma är rent jävliga att ha i låga kar med redig gödning.

                    Du kan inte vara drabbad av kiselalger? Då blir de bruna och sketatråkiga. Har Anubias med den algen nu, den ser ut som en taskig bakfylla i Tyskland..
                    Varför är Polysperman jävlig i låga kar med bra gödning? jag tror jag har det problemet. 50cm högt kar med pmdd / easy carbo och massa ljus. den ser ut som skit men växer som fan

                    Kommentar

                    Arbetssätt...