Mer och mer bruna fläckar på bladen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linkhouse
    • August 2012
    • 39

    Mer och mer bruna fläckar på bladen.

    Har den senaste tiden sett att en sort av mina växter får mer och mer bruna fläckar, ni kan se på bilderna nedan.
    Vad kan det vara, övriga växter ser bättre ut.

    Akvariet är 1,5 månader gammalt. 20-30% vattenbyte i veckan. Easy Carbo (några ggr i veckan) & Happy Life Plant som göding 1 gång i bveckan. Lyse på ca 12-13 timmar omdagen.

    Är det näringsbrist? Eller nån form av alger ?





  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    1, dra med fingret försiktigt på ovansidan av bladet, försvinner det då så är det förmodligen någon typ av kiselalg, försvinner med tiden och fungerar som godis för Ancistrus

    2, Anubias gillar inte att stå med rotstocken i botten, sätt den på en rot eller på ett par stenar så ska du se att den blir fin med tiden
    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 25 September 2012, 14:48.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • linkhouse
      • August 2012
      • 39

      #3
      Hej, nä det är inte en beläggning. Går inte att skrapa bort.

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        2, Anubias gillar inte att stå med rotstocken i vatten, sätt den på en rot eller på ett par stenar så ska du se att den blir fin med tiden
        Som jag fattat det är det viktiga att den inte är nergrävd i bottenmaterialet då den tenderar att börja ruttna då?
        350L Diskus

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Ursprungligen postat av Einarsson
          Som jag fattat det är det viktiga att den inte är nergrävd i bottenmaterialet då den tenderar att börja ruttna då?

          Varför skrev jag vatten? Vad efterblivet, tur att du rättade mig.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • linkhouse
            • August 2012
            • 39

            #6
            Ursprungligen postat av Einarsson
            Som jag fattat det är det viktiga att den inte är nergrävd i bottenmaterialet då den tenderar att börja ruttna då?
            Oj kan det vara därför?, hur ska man plantera dom då, dom har ju som en hård vertikal rot.

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #7
              Ursprungligen postat av linkhouse
              Oj kan det vara därför?, hur ska man plantera dom då, dom har ju som en hård vertikal rot.
              Ja den får inte vara nergrävd. Du får knyta fast dem på en liten sten eller rot som ligger på botten t.ex. Jag "klämmer" även fast dem emellan inredning ibland lite löst så fäster de sig snart i det man har klämt dom med (bara man inte klämmer fast dem).

              Deras rötter klibbar fast kan man säga efter ett tag.

              EDIT: Har dock ingen aning om ifall det är problemet i detta fallet. Dina rötter kan ju mycket väl må jättebra ändå.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Jag tycker ändå, att det ser ut som kiselalger. Om du gnuggar mellan tummen å pekfingret, går dom inte upp i "rök" då?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • linkhouse
                  • August 2012
                  • 39

                  #9
                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  Jag tycker ändå, att det ser ut som kiselalger. Om du gnuggar mellan tummen å pekfingret, går dom inte upp i "rök" då?

                  //Inger

                  Blad som gömt sig under andra blad är hel gröna och fina, bara blad som varit fria upp har blivit fula... kanske är nån alg då, men går som inte gnugga bort det.

                  Rötterna ser rätt friska och fina ut.
                  Senast redigerad av linkhouse; 25 September 2012, 21:12.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...