Få växter att må bra/växa till sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daje93
    • August 2012
    • 31

    Få växter att må bra/växa till sig

    hejsan alla, är så att jag har ett stort problem med mina växter i mitt 60 liters akvarium.
    De lixom ruttnar bort.
    har köpt medel för att växterna ska få näring, har ett lysrör som lyser mer i röda nyanser ( de på zoo sa att de skulle vara bra ) köper växter som ska vara lätta men endå blir de bruna,tappar blad och får hål i sig.
    Är det något fel på vattnet, behöver jag köpa mer medel?
    Eller vad kan detta vara?

    har samma grus och växter i ett annat akvarium och de växer snabbt och bra!
    De ruttnar inte bort, har dock bara guppys i de akvariet å i det växterna dör i har jag lite smått och gott.

    Hjälp, tack!
    vill ha ett lika fint akvarium som alla andra!
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    1) invånare i karet ?
    2) vad är det för gödning ?
    3) vad är det för grus/sand ?
    4) vilka växter är det ?
    5) hur starkt e lyröret ?
    6) hur ofta byter du vatten ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • daje93
      • August 2012
      • 31

      #3
      1 ,
      10 neontetror
      1 svärdbärare
      1 mal
      4 platys

      2, tetra plant flora pride, har jag som gödning, de på zoo tyckte de skulle vara de bästa, men tycker inte något händer ;o

      3, köpte en påse på 14 l med typ blå sand, den är matt i färgen så inte glas färg. har samma i de lilla och där växter de som faaaan.

      4, oj, haha jag kan inte ett dugg om växter. Någon är någon liten klätter växt som gärna sätter sig fat på rötterna.
      sedan har jag en rätt liten ca 10 cm hög med jätte stora blad i ljusgrön färg som bara dör.
      sedan köpte jag någon ny i fredags som ser lite ur som dill.. och en annan rätt hög växt med avlånga blad som sitter tätt på varandra och vandrar upp mot ytan.

      5, detta lysrör är ett vanligt gammalt hederligt lysrör, så vet tyvärr inte styrkan. men köpte ett som skulle vara med "röd"ljusad och inte i blåljus..

      6, byter ca 30% av vattnet varje vecka och rör då om i gruset och varannan vecka byter jag platts på växterna och sånt.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        byt inte plats på växterna. de måste rota sig. kan mycket väl vara det som är problemet. du har väl tagit ur dom ur plastkrukorna?

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          A) oerhört viktigt att veta vilka växter det är. Olika växter har olika krav.

          B) Känner inte till din gödning. De flesta akvarienördar kör med PMDD vilket ger ett dokumenterat bra resultat till i princip ingen peng alls.

          C) Känns som du pratar emot dig själv gällande lysröret. Är det ett vanligt lysrör, eller ett som är köpt i akvariebutik, avsett för akvarium ??

          D) RÖR FÖR GUDS SKULL inte runt bland gruset. Flytta inte på blommorna. De behöver tid på sig för att rota sig. Varje gång du rör runt i botten så för de börja om med att söka näring. Och de förbrukar all sin energi på det istället för att växa. Inte konstigt att de tynar bort.



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • daje93
            • August 2012
            • 31

            #6
            okej tack så mycket!


            haha, ne de är köpt i zoo butik i karlskoga.
            vart får man tag på pmdd?!
            och vissa är kvar i krukorna andra inte, nu sist sa de på zoo att jag skulle ha kvar tills rötterna slagit sig och sedan klippa bort krukan. de har stått sig iallafall, de andra som jag tagit ur krukan dör efter 2 dagar.
            Funderade först på om de fanns någon av fiskarna som käkade upp växterna, kan försöka få en bild senare för växterna ser förjävliga ut.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              här :http://www.haack.se/pmdd/

              ta alltid bort krukan innan du planterar dom. o ta bort stenullen med. vilken zoobutik? mathias här på forumet kommer från Kil. han handlar bara på Pets. jag var där o hälsa på i våras. de har bra koll på akvaristiken.

              köpte en liten liten svärdsplanta med 4 blad för några år sen. såg ut såhär nu när vi tog ur den ur karet vid flytten
              Bifogade filer

              Kommentar

              • daje93
                • August 2012
                • 31

                #8
                åh men herregud!
                inte lilla pålantan, var på pets i fredags där jag nu köpte 2 nya växter.
                var en ung kille som jobbade där så han kanske inte kunde så mycket?
                han sa att jag skulle ha kvar allt i krukan och när rötterna tog sig skulle jag ta loss allt.
                så de två jag köpte då har hållt sig än som sagt var.
                Var även han som sa att jag kunde ha ca 20 guppys i 30 l akvarium.

                Tog mig en närmare titt på en av de plantorna som "ruttnat" den börjar nu få nya blad, hur ska jag göra med de gamla?!

                har ni tips på lättskötta växter?

                tack!

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  då var han nog ny eller så :P för de gamla rävarna där har rätt bra koll. men ta ur dom ur krukan o stenullen o plantera dom i karet o låt de vara där sen.

                  är det svärdsplantor du har. de flesta akvarieväxter odlas faktiskt ovan vatten så när man stoppat ner dom i kar så är det naturligt att bladen vissnar. men det kommer nya blad sen. du kan klippa av de gamla fula bladen.

                  Kommentar

                  • daje93
                    • August 2012
                    • 31

                    #10
                    du är guldvärd!

                    fick en kommentar av en vän när den såg akvariet " det ser ut som om du planerar att döda någon med de där växterna" så gissar att de ser allmänt vidriga ut! haha
                    Nu har jag tagit bort krukorna och själva ullen runt om, tagit bort fiskarna från de lilla till de stora

                    limnophila hette en av de nya växterna jag köpte!

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      gälört. det är en bra o snabbväxande växt. kan bli riktigt fin


                      du vad står det för märken på dina lysrör?

                      Kommentar

                      • daje93
                        • August 2012
                        • 31

                        #12
                        kollade nyss stod faktiskt inget speciellt, kollade om jag hade kvar kartongen med hade icke det.
                        Köpte lysrören på thomas zoologiska i karlskoga, även där jag fått mycket hjälp när jag hade sköldpaddor mm.
                        han som sa att de var bra med mer rödlysande till växterna än de som var blå, var dock ettag sedan jag köpte nytt lysrör, typ 4 månader sedan. så måste väl snart iväg igen (:

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          jodå det står nått. lovar. finns inte omärkta lysrör. isåfall ska du nog inte ha dom. måste stå nått märke eller så. Phillips? Sylvania? Gro?

                          Kommentar

                          • daje93
                            • August 2012
                            • 31

                            #14
                            PHILIPS stod det visst med jävligt liten text!

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              om det är för akvarie så är det ett aquarelle

                              bra rör
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...