Nödvändigt med CO2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Ursprungligen postat av bossep
    Jag håller helt med Ken Kensa Olofsson! Bästa sättet att lära sig är att köpa enkla och tåliga undervattensväxter eller i vart fall sumpväxter. Gärna från någon akvarist som fått lite växter över.
    Det är ofta så när man börjar att man vill ha tjusiga lite udda och färggranna växter då blir det ofta så att man får krukväxter som inte alls gillar att bo under vatten. Många traditionella akvarieväxter odlas också ovan ytan i dag och då har de en tendens att krokna när de hamnar under vatten. De brukar ta sig efter ett tag. Men det är lite synd eftersom många försöker rädda livet på växten helt i onödan. Min absoluta favorit är Valisneria det är en enkel och tacksam växt och ser ut som en ”undervattensväxt skall” de är också förnämliga på att indikera hur akvariet mår. Men använd inte EC (Easy Carbo) eller annat flytande kol till dessa. De klarar sig ofta med mycket låga kolmängder men lite extra karbonat uppskattas som stöd kol.

    Dians bok: Jag tycker den är läsvärd för alla inte enbart för low-tech freaks. Den ger en mycket bra grund och sedan kan man gå åt vilket håll man vill. Begriper man vad hon skriver är det ingen större skillnad på high och low-tech, principerna är de samma.
    Av obegripliga skäl verkar Västerås vara en Vallisneria-fri zon nu. Helt rent på vallisneria. Men boken är beställd och nattduksbordet väntar...
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #17
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Av obegripliga skäl verkar Västerås vara en Vallisneria-fri zon nu. Helt rent på vallisneria. Men boken är beställd och nattduksbordet väntar...
      Om du ber snällt finns det nog några här som kan skicka dig en rfufs vallisar till en billig peng. Jag vet inte hur det ser ut i min Sverige burk men jag kan höra med dotra om hon kan gallra lite. Där brukar det finnas gott om javamossa också.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18


        gå in på forum

        scrolla ner till säljes bytes delen

        finns maaaassssssoooorrrr av blommpr till salu

        obs,,,,många blommor där är svåra....är ju ett forum för växtnördar.....




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          Ursprungligen postat av Ken Olofsson
          www.plantswap.se

          gå in på forum

          scrolla ner till säljes bytes delen

          finns maaaassssssoooorrrr av blommpr till salu

          obs,,,,många blommor där är svåra....är ju ett forum för växtnördar.....




          .
          +Tonvis med kunniga människor på forumet! Bra förslag.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #20
            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            www.plantswap.se

            gå in på forum

            scrolla ner till säljes bytes delen

            finns maaaassssssoooorrrr av blommpr till salu

            obs,,,,många blommor där är svåra....är ju ett forum för växtnördar.....
            .
            Tack för både tips och varningen Kollar igenom där. Nörddelen är ju under utveckling för egen del ändå. Frugan tittar lite trött på mig när jag entusiastiskt beskriver nitritcykeln över ett glas rosé och intag av räkor på fredagskvällen. Så vem vet kanske passar in där ändå? Kan man vara nybörjarnörd? Får fundera på det.

            Var där direkt och är nu medlem där. Vilket ställe!!! Där finns ju rejält med kunskap att hämta om växter. Mycket att läsa. Precis som här.
            Senast redigerad av Bluewing; 19 August 2012, 05:31.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            Arbetssätt...