Trådalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snusmumriken
    • January 2012
    • 54

    Trådalger

    Har ett ENORMT problem med trådalger, blir inte av med det hur jag än försöker.

    Läst att man ska rulla upp dem på blompinne osv, funkar ej. Jag rensade bort alla växter som var drabbade ifall det "smittade" men efter någon väcka så är det tillbaka igen. Haft problemet länge nu, har i PMDD med jämna mellanrum också. Någon som har bra tips som verkligen fungerar?

    mvh Marika
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    vad har du för belysning? hur ofta pytsar du i PMDD och jhur mycket? hur stort är karet? hur gör du med Vattenbyten?

    Kommentar

    • snusmumriken
      • January 2012
      • 54

      #3
      Har ett 125 L Juwel akvarium med tillhörande lysen. De som kom med när vi köpte akvariet.
      Byter vatten ca 1 gång i veckan då runt 30 % PMDD har i ca 25 ml i samband med att vi byter vatten.

      För ett tag sedan kollade vi alla vattenvärden med ett multitest och allt visade helt normalt bortsett från att det var liiiiite liiite hårdare

      Kommentar

      • Karl Holm
        • November 2011
        • 223

        #4
        25 milliliter PMDD i ett akvarium på 125 liter utan stark belysning och CO2 är att elda för algerna. Den rekommenderade dosen är 10 ml/100 l, och så länge ni inte har någon avancerad utrustning till akvariet skulle jag halvera er nuvarande dos.

        Vidare är multitest(stickor) långt ifrån precisa och dropptester är att rekommendera istället. Om lysrören är gamla lyser de dessutom markant mycket svagare än nya rör, och bör därför bytas ut var 10-12:e månad.

        Jag blev av med mina trådalger förrut genom att lägga ner mitt mäsksystem (svängiga koldioxidhalter sägs trigga trådalger), byta 40% vatten varannan vecka (rekommenderad dos PMDD varje vecka) och lite assistans från ett par siamesiska algätare.

        Kommentar

        • snusmumriken
          • January 2012
          • 54

          #5
          var visst 10 ml vi hade i. Sambon som står för det mesta av gödning osv haha.
          Mina mattekunskaper är under all kritik, rätt ska vara rätt 10 ml har vi i.

          Har innan haft problem med grönalger men dessa har vi lyckats bli av med dock

          Kommentar

          • Rosse
            • April 2003
            • 62

            #6
            Vet inte vad för rör som kom med ert akvarium, men testa byta mot nya, BRA rör (sök på forumet, aquarelle tror jag många rekommenderar?). Belysningstid 10-12 timmar per dygn. Har du gott om snabbväxande växter? Lagom fiskbesättning som inte övermatas?

            Kommentar

            Arbetssätt...