Problem med Javaormbunke

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Problem med Javaormbunke

    Vad jag har förstått, så är Javaormbunken (Microsorium pteropus) en väldigt lätt växt. Jag tycker själv att den är riktigt fin. När den inte tynar bort och dör, som mina tenderar att göra... Vad gör jag för fel? De ska ju vara lätta? Har nu en, som jag har satt fast på en gren, precis under ytan, och den vill verkligen inte.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Du brukar inte Easycarbo?

    Det lyckas jag att mörda mina med ofta, de gillar det lite mer om de får en långsamt ökande dos men de blir lätt stendöda..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Faktum är att jag köpte Easycarbo för första gången häromdagen, men den plantan såg sorglig ut redan innan, och jag har aldrig fått Javaormbunkar att ta sig. I karet står två stora svärdsplantor, som däremot trivs utmärkt, hade t.o.m tre, men flyttade den ena, då de dominerade karet lite för mycket.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4



        Snabbt letande så ser man ju återkommande att de inte vill ha för starkt ljus (då dör mina snart igen) och att de inte ska stå med rötterna i sanden vilket din inte gör. Mina får ofta svarta prickar men detta har jag förstått är ett led i förökningsprocessen..

        Tråkigt problem är det dock =/
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ja, när jag var i "min" butik häromdagen, så var där en som sa att han hade släckt ner sitt kar ett tag, och när han tände igen, så var där fullt med Javaormbunkar Jag har rätt nyligen bytt till en Gloramp, med T5-rör, och det ger ju rätt starkt ljus. Men har som sagt mer eller mindre alltid haft problem med Javaormbunkar, medan en kompis, när han hade akvarium, hade fina och lummiga skogar med Javaormbunkar ovanpå rötterna, under ytan, var lite avundsjuk.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Ja, man blir lätt lite sotis. Jag har ju planterat samma växt här, den i mitten är deppig men det sitter en 25 cm åt höger från samma kruka som trivs perfekt..

            Vissa saker blir jag helt enkelt inte klok på. Men om de blev deppiga på nytt med rampen så är nog ljusmängden skurken, det kanske var andra faktorer de andra gångerna..

            Lite detektivarbete är aldrig fel! Har samma ramp som du över mitt 310 malawi, gissa om den är prisvärd!
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Jag frågade i butiken om han trodde det kunde vara för mycket ljus som var problemet, men det trodde han inte.

              Ja, den rampen är riktigt bra, och smidig, bara att sätta på kanterna, och skjuta fram och tillbaka när man håller på i karet, slut med risken att man tappar ner rampen i vattnet Har en över mitt 240, en över mitt 100, och en över mitt 112-liters. Köpte även en till mitt 54-liters, men har inte satt på den än, då han inte hade några lysrör till den inne. Det som också är bra med den, är att den använder standard T5, och inte Juwels skumma mått.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                har fått modda min då den är rätt opepp på ramakvarier, nu står den liksom bara på kanterna.

                Jag gillar ju juwel också, med reflektorer blev det faktiskt lika bra, nästan

                Prova att sätt dem lite mer i skuggan, tar det sig får du berätta det, det kan vara bra att veta.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Mitt 240 är ett gammalt Juwel, en komponent i originalrampen blev för varm, och smälte plasten runt om, så den var på väg ner i vattnet, för rätt länge se´n. Glorampen passar som hand i handske på de kanterna, behövde inte ens justera "fötterna" på rampen vad jag minns.

                  Ja, får testa det
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Hmm, angående för mycket ljus till Javaormbunken... Är det ljusstyrkan, eller ljustimmarna, som är problemet?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Om jag kollar i min burk så verkar det vara ljusstyrkan. Där jag har hornsärv som flyter på ytan som ljus-skydd blir den allt grönare:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: Javaormbunken.jpg
Visningar: 1
Storlek: 235,9 KB
ID: 2143812
                      I övrigt blir den så här:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: otocinclus vilandes.jpg
Visningar: 3
Storlek: 97,5 KB
ID: 2143807
                      Senast redigerad av Bluewing; 10 November 2012, 14:20.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Hmm, lite flytväxter kunde kanske vara en bra idé då, som Pistia t.ex. Har för mig att ja själv lagt märke till att växter som svärdsplantor och så, har vuxit bra, trots att de blivit skuggade av t.ex en stor Lotus. Har dock inte sett Pistia på ett tag.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...